۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
بحران خام فروشی در ایران به خاک رسیده است
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس:

بحران خام فروشی در ایران به خاک رسیده است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای گفت: خروج غیر قانونی خاک مصداق جرم است و باید با قاچاقچیان خاک به شدت برخورد شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جعفر قادری در مورد آخرین وضعیت فرسایش و قاچاق خاک کشور به امارات و قطر گفت: آمار دقیق از فرسایش خاک در کشور وجود ندارد اما برآوردها در اغلب مناطق کشور نشان می‌دهد که فرسایش خاک از ۷ تا ۱۰ تن در هکتار در سال تغییر می‌کند؛ این رقم بیش از ۶ برابر میانگین جهانی فرسایش است که متاسفانه بیشترین فرسایش خاک مربوط به استان‌های فارس و هرمزگان است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: استان فارس به دلیل پراکندگی اقلیم، شرایط جغرافیایی، سطح وسیع کشاورزی و مساحت در شمار پرفرسایش‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که ۱۷ درصد از کل فرسایش ایران به فارس اختصاص دارد. اگر بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم بدون شک هنر کرده ایم.
فرسایش هکتارها خاک کشور که به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج  می‌شود و به قطر و امارات صادر می‌گردد

وی تاکید کرد: بازگرداندن این میزان از فرسایش خاک به چرخه تولیدات زراعی می‌تواند یک فرصت بزرگ در زمینه کشاورزی باشد؛ فرسایش هکتارها خاک کشور و خروج  قانونی و غیرقانونی و صادرات آن  به قطر و امارات در میان معضلات محیط زیستی نادیده گرفته می‌شود در صورتی که این موضوع ابعاد گسترده‌ای از مشکلات را در بر می‌گیرد، استفاده از این ظرفیت زیست محیطی بی شک انقلابی بزرگ در حوزه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

خروج غیر قانونی خاک مصداق جرم است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یاد آور شد: قانون «حفاظت از خاک» در سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و خروج غیر قانونی خاک مصداق جرم است و باید با قاچاقچیان خاک به شدت برخورد شود. اگر بتوانیم این میزان از خاک را به روش‌های قانونی و علمی استفاده کرده و تبدیل به سیمان و یا خاک زراعی کنیم و به چرخه تولید باز گردانیم بی شک طبیعت را نجات داده‌ایم که نجات طبیعت همان نجات بشر است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: فرسایش بیش از اندازه خاک در کشور پیامدهایی نظیر رسوب‌گذاری در حدود۲۴۰ میلیون مترمکعب در حوزه سدهای کشور که معادل سالانه پنج سد با ذخیره ۵۰ میلیون مترمکعب، کاهش قابلیت تولید محصول، بیابان‌زایی در بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور، افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر و گرم شدن جهانی هوا و... را به دنبال دارد.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: برای جلوگیری از فرسایش خاک کشور که در دنیا جزء اولین‌های این معضل زیست محیطی هستیم؛ با اقداماتی همچون سد سازی درست، آبخیزداری، استفاده از مالچ‌های آلی یا مصنوعی در سطح خاک، استفاده از گیاهان پوششی، احیا و اصلاح و حفاظت از مراتع و… حداقل ممکن‌هایی هستند که می‌توانند مانع از شدت گیری این پدیده باشند.

 قادری در پایان خاطر نشان کرد: بیشتر قاچاق خاک کشور از طریق استان هرمزگان انجام می‌شود، اگر صحت و سقم قاچاق خاک استان فارس تایید شود نمایندگان این استان در مقابل آن سکوت نخواهند کرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha