۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
سیاست وزارت نفت در خزر، همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده است
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

سیاست وزارت نفت در خزر، همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده است

خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به رویکرد «همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده» به‌عنوان سیاست وزیر نفت در خزر، بر تداوم فعالیت‌های اکتشافی در شمال کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز (شنبه، ۱۵ آبان‌ماه) در آیین تکریم علی اصولی، مدیرعامل پیشین شرکت نفت خزر و معارفه مراد کمالی به‌عنوان سرپرست این شرکت، میدان سردار جنگل و سکوی ایران‌امیرکبیر را نماد حاکمیتی ایران در خزر عنوان کرد و گفت: نیاز به فناوری‌های روزآمد، ضرورت توجه دوچندان به مباحث زیست‌محیطی و ایمنی و اهمیت نگهداری از سکوی امیرکبیر به‌عنوان دارایی ارزشمند صنعت نفت، از جمله ویژگی‌هایی است که برای توسعه فعالیت‌ها در خزر باید مدنظر قرار گیرد. این موضوع در عین حال که تعیین‌کننده سازوکارهای پیش روی صنعت نفت است، از اهمیت و ارزشمندی فعالیت‌هایی هم که تاکنون در این بخش انجام شده، حکایت دارد.

تداوم فعالیت‌های اکتشافی در شمال کشور
وی درباره اهمیت اکتشاف در شمال کشور گفت: اکتشاف، مبنای برنامه‌های صدساله توسعه کشور است، بنابراین چه توسعه در دستور کار باشد چه نباشد، باید ثروت‌های زیرزمینی احصا شوند و فعالیت‌های اکتشافی با قدرت ادامه یابند. تولید و توسعه، بحث مجزایی است.

هم‌افزایی با هدف کارآمدی بیشتر
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نظر وزیر نفت درباره فعالیت‌های ایران در خزر مبتنی بر همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده است، تصریح کرد: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در خزر ایجاب می‌کند سیاست‌های ما در این منطقه بسیار هوشمندانه باشد و لازم است رویکردهای این شرکت در هم‌افزایی با دیگر شرکت‌ها و مدیریت‌ها از جمله مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، بیش از پیش تقویت شود.

توجه به اشتغال‌زایی
خجسته‌مهر بر ضرورت بهره‌مندی هر چه بیشتر از متخصصان خبره و توانمند در شرکت نفت خزر تأکید کرد و با اشاره به لزوم دامنه‌دار بودن مطالعات در منطقه خزر، ادامه داد:  این شرکت باید در استفاده از خدمات، بهره‌مندی حداکثری از شرکت‌های خدماتی موجود در منطقه را با هدف ایجاد اشتغال‌زایی دنبال کند.

اولویت‌های نفت خزر
مراد کمالی، سرپرست شرکت نفت خزر از حسن اعتماد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و از تلاش‌های علی اصولی و مدیران عامل پیشین نفت خزر قدردانی کرد و گفت: در حکم انتصاب اینجانب ۱۰ مسئولیت اصلی مورد تأکید قرار گرفته که این وظایف سرلوحه کاری نفت خزر خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت الزام‌هایی از جمله اکتشافات، تعمیر و بهسازی ناوگان، رعایت حداکثری ایمنی، مدیریت دانش، چابک‌سازی و غنی‌سازی ساختار سازمانی، افزایش بهره‌وری، کرامت سرمایه انسانی، شفافیت، بهبودسازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها، افزود: جز در مواردی که نیاز ضروری ایجاب کند، اهل ایجاد تغییر و تحول نیستم و امیدوارم در کنار همکاران خود در نفت خزر با همکاری و همدلی بتوانیم در مسیر اهداف تعیین‌شده گام برداریم.

ابراز امیدواری برای شکوفایی صنعت نفت در خزر
علی اصولی، مدیرعامل پیشین شرکت نفت خزر در این نشست به ظرفیت‌های بی‌شمار هیدروکربوری در بخش جنوبی دریای خزر و موانع تولید و توسعه در این بخش از جمله بعضی از کاستی‌های ایران از فناوری‌های روزآمد به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکا اشاره کرد.

وی گفت: در سطح داخلی نیز ریسک و هزینه بالای فعالیت در آب‌های عمیق، اهمیت مضاعف بحث ایمنی و نبود تجربه پیشین برای توسعه و تولید در این بخش، همواره از دغدغه‌های صنعت نفت به‌شمار می‌رفته است.

مدیرعامل پیشین شرکت نفت خزر اظهار کرد: شرکت نفت خزر برنامه ۲۰ ساله‌ای به شرکت ملی نفت ایران ارائه داده است و امیدواریم با بذل توجه بیشتر به ظرفیت‌های هیدروکربوری شمال کشور، در آینده شاهد توسعه و تولید و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت نفت در این بخش باشیم.

سرمایه‌ای به نام مناطق نفت‌خیز شمال
عماد حسینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت خزر نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های سرشار بخش جنوبی دریای خزر و خوش‌بینی حاصل از مطالعات نسبت به ظرفیت‌های ساختار چالوس، ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر در شمال کشور به نحوی پیش رود که زمینه ایجاد مناطق نفت‌خیز شمال در این بخش ایجاد شود.

بازنگری در الگوهای قراردادی برای جذب سرمایه
هرمز قلاوند، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت خزر نیز با قدردانی از تلاش‌های علی اصولی و آرزوی موفقیت برای مراد کمالی در مدیریت این شرکت، به ارزش تجهیزات نفت خزر که در رأس آن سکوی نیمه‌شناور ایران‌امیرکبیر قرار دارد اشاره و بیان کرد: با در نظر گرفتن نتایج حفاری‌ها و مطالعات انجام‌شده در خزر جنوبی، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه و تولید در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

وی با یادآوری اینکه توسعه و تولید در آب‌های عمیق نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی است، ادامه داد: در نظر گرفتن تمهیداتی در الگوی قرارداد توسعه‌ای در خزر، می‌تواند به ایجاد جذابیت بیشتر برای جذب سرمایه‌گذاران کمک کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha