۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
 نقش سرمایه گذاری در توسعه استان کرمانشاه

نقش سرمایه گذاری در توسعه استان کرمانشاه

سرمایه گذاری خارجی باعث افزایش تراز تجاری کرمانشاه و انتقال تکنولوژی (بالاخص در دوران تحریم) و آبادانی در این استان خواهد شد.

به گزارش بازار، احسان عزیزی، کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: سرمایه گذاری خارجی از دید بسیاری از تحلیلگران حوزه اقتصادی یکی از مهم ترین مولفه های تولید و تاثیر گذار بر فعالیت های اقنصادی و چرخه تولید در هر کشوری است.

در این رابطه مطالعات نیز نشان داده ارتباط مستقیمی بین توسعه و تجارت وجود دارد و برای توسعه لزوما سرمایه تعیین کننده نیست بلکه علم سرمایه گذاری هوش مدیریتی انسجام سازمانی و پذیرش سرمایه گذاران خارجی مهم است تا بتوان از این پتانسیل به نحو مطلوبی بهره گرفت.

سرمایه گذارای خارجی از طریق انتقال تکنولوژی مناسب و آموزش نیروی انسانی و افزایش دادن بهره وری و ترغیب سرمایه گذران داخلی می تواند زمینه های رشد اقتصادی را در کشورهای کمتر توسعه یافته پدید آورد.

چنانچه شرایطی که متضمن صیانت از سرمایه گذاران خارجی در کشورهای در حال توسعه باشد تامین شود سرمایه گذران بین المللی رغبت و علاقه بیشتری برای حضور در بازارهای کشور مقصد دارند.

متاسفانه در استان کرمانشاه توجه به این اصل مهم مغفول مانده و از این پتانسیل به نحو صحیح و کارآمد استفاده نشده و همین موضوع باعث عدم رشد و توسعه استان حتی نسبت به استان های همجوار خود شده.

استان کرمانشاه با ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق فرصتی مغتنم برای توسعه ی صادرات غیرنفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد.

فرصت هایی که میتواند به رشد اقتصادی استان کاهش بی کاری و افزایش تراز تجاری استان کمک کند عبارتند از:

۱. جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی که نقش اثرگذار ترین متغیر را بر رشد اقتصادی در صحنه اقتصاد کشورها بازی می کند.

۲. لزوم توجه بیشتر به ۶ درگاه و بازار مرزی با کشور عراق از جمله : بازارچه مرزی شیخ صلاح ثلاث باباجانی - بازارچه مرزی شوشمی پاوه - بازارچه تیله کوه سرپل ذهاب - بازارچه سومار - مرز تجاری خسروی و بازارچه مرزی پرویزخان

۳. آماده سازی زیرساخت ها و خطوط جاده ای استاندارد برای سهولت در ارتباطات و حمل کالا و و ورود توریست به استان

۴. توسعه زیر ساخت های مناسب جهت پیشرفت پروژه های توریسم درمانی و افزایش ورودی در این حوزه

۵. قانون گذاری مناسب در سطح کلان کشوری جهت تشویق و ترغیب سرمایه گذاران خارجی بخصوص سرمایه گذاران عراقی در استان کرمانشاه

۶. لزوم توجه به نقل و انتقالات مالی با توجه به تحریم های بین المللی علیه کشورمان و استفاده از راه های جایگزین جهت نقل و انتقالات و استفاده از رمزارزها و تسویه های مالی بصورت غیرمتمرکز و خارج از عرف بین الملل

در صورت تحقق این گزاره های مهم و اثرگذار که بیان شد حتی می توان به رشد و توسعه سرمایه گذاری خارجی و حتی داخلی خوشبین و امیدار بود.

مهم ترین اثر سرمایه گذاری خارجی در استان توسعه ی صنایع کسب و کارها و به دنبال آن کاهش معضل بیکاری در استان خواهد بود چراکه در این صورت شاهد رشد صنعت و افزایش کارگاه های تولیدی کارخانه های صنعتی در استان خواهیم بود که به علت مجاورت و نزدیکی به مرز باعث کاهش هزینه های حمل و نقل به کشور عراق خواهد بود.

در صورت تحقق ۶ گذاره ای که بدان اشاره شد شاهد رشد صنعت توریسم و گردشگری در استان خواهیم بود که خود یکی از عوامل اصلی توسعه محسوب می شود.

و سخن آخر اینکه غیر از موارد اشاره شده سرمایه گذاری خارجی باعث افزایش تراز تجاری استان و کشور انتقال تکنولوژی (بالاخص در دوران تحریم) و آبادانی در این استان خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha