۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
غفلت دولت از کارگزاری‌ها سبب ضرر و زیان مردم در بورس شد
کارشناس بازار سرمایه:

غفلت دولت از کارگزاری‌ها سبب ضرر و زیان مردم در بورس شد

لرستان- مروی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید کارگزاری‌ها را که نقش مهمی در تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس داشتند کنترل و مدیریت کند در حالیکه از آنها غافل است.

علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بازار سهام جای برد و باخت است و به این شکل نیست که اگر کسی در این بازار متضرر شد باید کسی دیگر ضرر وی را جبران کند این نکته‌ایست که باید همه سهامداران بدانند و در نظر داشته باشند که وقتی به این بازار سهام وارد می‌شوند به همان میزان که احتمال پیروزی دارند، احتمال شکست نیز وجود دارد و باید آمادگی داشته باشند. 

وی افزود: در یک بازه زمانی مانند اکنون، ممکن است وضعیت کل بازار در حالت سقوط و شکست قرار داشته باشد که در چنین شرایطی دولت باید کارهایی را برای نجات بازار انجام دهد؛ البته الزاما به این معنی نیست که دولت بخواهد سهامدار خاصی را نجات دهد مثلاً گاهی شاهد هستیم که برخی سهامداران خاص برای نجات سهام‌های خود تجمعاتی انجام می‌دهند، در واقع وظیفه دولت و نهاد نظارتی سامان دادن به سهام این افراد نیست، بلکه باید کلیت بازار را از وضعیت موجود نجات دهند.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای ساماندهی بازار اقداماتی انجام داده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است؛ جلساتی هم با حقوقی‌های بازار برگزار کرده‌اند و از آنها خواسته شده تا از بازار حمایت کنند که این هم اقدام خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس و وزارت اقتصاد باید کنترلی روی کارگزاریها داشته باشند و از آنها غفلت نکنند چون کارگزاری‌ها برای سود و پورسانت بیشتر  مردم را به معامله کردن تشویق می‌کنند؛ اگر بازار رو به صعود باشد کارگزاری و مردم هر دو سود می‌کنند ولی اگر بازار سقوط کند مردم متضرر می‌شوند ولی کارگزاری‌ها سود خود را می‌برند چون پورسانت خود را از معاملات دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اخیراً یک گزارشی منتشر شده که در شرایط کنونی که مردم همه متضرر شده‌اند و بازار در وضعیت خوبی نیست، یک کارگزاری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان سود کرده است، چرا باید در حالیکه همه متضرر شده‌اند این کارگزاری تا این حد سود کند؟ آیا آنها در مقابل سود و زیان‌ها هیچ وظایفی ندارند، چرا کسی پاسخگو نیست؟

وی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت آینده بازار، گفت: در بازه زمانی یک تا دو ماه آینده این بازار آینده درخشانی ندارد اما طی یک سال آینده، وضعیت بهتر می‌شود ولی قطعاً در بازه پنج سال آینده شاهد شرایط خوبی خواهیم بود؛ شاخص فعلی پایین‌تر از حد نرمال است و حتماً به سطح نرمال خود برمی‌گردد اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha