۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
خط و نشان به پروژه های بزرگ عمرانی| ظرف ۲۴ ساعت قیمت قیر از تنی ۸ میلیون به ۱۱ میلیون تومان رسید
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازار:

خط و نشان به پروژه های بزرگ عمرانی| ظرف ۲۴ ساعت قیمت قیر از تنی ۸ میلیون به ۱۱ میلیون تومان رسید

حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: از روزی که قیمت قیر از کنترل درآمده، ساختار سیستم اجرایی ما قفل کرده و در حال حاضر که ما در ماه هشتم سال هستیم هنوز خیلی از موافقت نامه ها امضا نشده است.

سیدالبرز حسینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به افزایش میلیونی قیمت قیر در هر تن و دلایل آن، گفت: قیر در بحث ساخت پروژه های عمرانی به شدت مهم و تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که چرا این کالا در کشور به درستی مورد کنترل قرار نمی گیرد، بیان داشت: ما به هیچ وجه نمی توانیم فرمولی برای این افزایش قیمت پیدا کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میزان مورد نیاز قیر کشور به طور کل مشخص است و ما اگر ده سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم دو مصرف کننده عمده قیر در  کشور وزرات راه و شهرسازی و شهرداری ها هستند و مابقی به مانند نوسازی مدارس، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی تابع این شرایط هستند و رقم استفاده این دستگاه های تابع با وزرات راه و شهرسازی و شهرداری ها قابل قیاس نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: ما در کشور بین ۲۰ الی ۲۵ میلیون تن سالانه آسفالت مصرف می کنیم و ۵ درصد از این رقم، مقدار قیر مورد نیاز کشور است؛ حتی در این وضعیت اقتصادی ۲ میلیون تن هم مشکل ما را حل می کند اما سوال ما این است که چرا برنامه ریزی این مسئله به درستی مد نظر قرار نمی گیرد.

همین که در ایام گذشته که مشخص شد قرار است بخشی از منابع آزاد شود و به پروژه های عمرانی کمک شود، ظرف ۲۴ ساعت قیمت قیر از تنی ۸ میلیون تومان یه یازده میلیون تومان رسید؛ خب این مسئله باید مورد نظر دستگاه های نظارتی باشد و دستگاه های نظارتی باید این مسئله را برررسی کنند چراکه این افزایش قیمت هیچ دلیلی ندارد

این نماینده مجلس با بیان اینکه فصل کاری در ۱۸ استان کشور تقریبا از اردیبهشت آغاز شده و نزدیک به آبان ماه به اتمام می رسد، بیان داشت: از این رو یک برنامه ریز در کشور باید مبنا را طوری قرار دهد که تهیه قیر پروژه ها تقریبا در بهمن و اسفندماه تعیین تکلیف شود و بعد ما به سمت عملیاتی کردن و کشیدن حواله ها پیش برویم.

وی با اشاره به وجود رانت گسترده در قیر بیان داشت: همین که در ایام گذشته که مشخص شد قرار است بخشی از منابع آزاد شود و به پروژه های عمرانی کمک شود، ظرف ۲۴ ساعت قیمت قیر از تنی ۸ میلیون تومان یه یازده میلیون تومان رسید؛ خب این مسئله باید مورد نظر دستگاه های نظارتی باشد و دستگاه های نظارتی باید این مسئله را برررسی کنند چراکه این افزایش قیمت هیچ دلیلی ندارد و این کالا وارداتی هم نیست و از صفر تا صد آن را خودمان تولید می کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هیچ دلیلی برای افزایش قیمت قیر پیدا نمی کنیم بیان داشت: وقتی در این شرایط ما یقه وزرات نفت را می گیریم، این وزراتخانه به ما می گوید که من اصلا به این موضوع کاری ندارم و من فقط وکیوم باتن تحویل می دهم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه از روزی که قیمت قیر از کنترل درآمده، ساختار سیستم اجرایی ما قفل کرده و در حال حاضر که ما در ماه هشتم سال هستیم هنوز خیلی از موافقت نامه ها در ساختار سیستم مدیریت برنامه ریزی با استان ها و ادارات کل امضا نشده که بخواهند اعتبارات را ابلاغ کنند و آنها بروند و قیر تهیه کنند.

نماینده مردم خدابنده با بیان اینکه تاخیر در اورهال کردن برخی راه های کشور به وسیله قیر آسیب رسان است،گفت: از این رو وزیر راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه این موضوع را برطرف کند. واقعا هم نیاز نیست که برخی دستگاه ها این همه با هم کلنجار بروند و وزیر راه وشهرسازی و وزیر نفت باید دور یک میز بنشینند و مشکلات را برطرف کنند.

حسینی با بیان اینکه مشخص است که قیر مافیا دارد، بیان داشت: امیداوریم مسئولین جلوی این موارد را سد کنند.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha