۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
تعمیق روابط تهران- بغداد با دیپلماسی سلامت؛ داروهای ایرانی بر بالین همسایه
مدیرعامل برکت الصحه با «بازار» مطرح کرد

تعمیق روابط تهران- بغداد با دیپلماسی سلامت؛ داروهای ایرانی بر بالین همسایه

پرسا، مدیرعامل برکت الصحه گفت: در حال حاضر حجم صادرات سالانه دارو به کشورهای همسایه توسط گروه دارویی برکت به حدود ۳ میلیون دلار می رسد که امکان افزایش ۲ برابری آن در کوتاه مدت وجود دارد.

بازار؛ گروه ایران: برکت الصحه یکی از چند شرکت زیر مجموعه گروه دارویی برکت است که در سال ۱۳۹۳ و متعاقب سفر وزیر بهداشت عراق به ایران به منظور حضور بیشتر و فعال تر صنعت داروی ایران در بازار کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، افغانستان تاسیس شد؛ مجموعه ای ایرانی که با به کار گرفتن نیروهای بومی مناطق هدف، مسیر تعاملات اقتصادی تا ارز آوری برای کشور را تسهیل کرده و قصد دارد ضمن حضور مداوم در  بازار کشورهای همسایه، تعاملات تجاری را با آنان تعمیق بخشد.

اتفاقی که در کمتر از یک دهه اخیر آغاز شده و می تواند زمینه ساز حضور موفق شرکت های داروسازی ایران در کشورهای همسایه باشد. در این راستا هانی پرسا، مدیرعامل شرکت برکت الصحه طی گفتگویی با «بازار» در خصوص دستاورد ها تا برنامه‌ های آینده این مجموعه توضیح می دهد.

* در خصوص شرکت برکت الصحه بفرمایید که از چه زمانی و با چه هدفی به عراق وارد شد؟
در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که برکت الصحه مسئولیت بازاریابی و فروش محصولات گروه دارویی برکت را در عراق بر عهده دارد و به دنبال همین هدف نیز سال ۲۰۱۵ وارد کشور این کشور شد؛ زمانی که به درخواست دولت عراق به منظور حضور داروهای ایرانی در آن کشور، ‌تعاملات خوبی شکل گرفت و قراردادهای متعددی برای تامین نیاز دارویی آن کشور توسط شرکت های گروه دارویی برکت منعقد شد.

همزمان با تامین دارو برای همسایه کشورمان طرح ثبت کارخانه ها در عراق را شروع کردیم. تمام کارخانه های تولیدی خودمان را در وزارت بهداشت عراق به ثبت رساندیم، یعنی سال ۲۰۱۶ کارشناسان وزارت بهداشت عراق از کارخانه های داروسازی گروه دارویی برکت بازدید داشتند و پس از آن و تکمیل مستندات مزبور، ‌موفق به ثبت کارخانه های تولیدی خودمان در کشور عراق شدیم. بعد از ثبت کارخانه خطوط تولید از جمله خط تولید آمپول، کپسول، قرص و شربت را ثبت کردیم و سپس به مرحله ثبت محصول رسیدیم.

طی سه سال گذشته تا الان ۱۴ محصول را در کشور عراق به ثبت رسانده ایم. ثبت دارو در کشور عراق یعنی مجوز واردات قانونی به این کشور است، همچنین به این معنا که محصول استاندارد لازم از کشور عراق را دارد. بعد از اینکه داروها را ثبت کردیم با چهار مکتب علمی عراقی قرار داد بستیم و از سال گذشته شروع به صادرات دارو به بخش خصوصی عراق کردیم

* اشاره کردید که برکت الصحه از همان ابتدای فعالیت برنامه احداث کارخانه در مقصد صادراتی خود را داشته و در عراق هم چنین برنامه ای را دنبال می کنید، ‌ چرا به جای تولید در ایران و صادرات آن، نظرتان به احداث کارخانه در کشور عراق است؟
صادرات دارو کار بسیار مشکلی است شما باید دارو را در کشور هدف رجیستر کنید. رجیستر کردن دارو یعنی تایید فرمول دارو، برای تایید این بخش نیز باید از آزمایشگاه های متعدد که استاندارد دنیا را داشته باشند تاییدیه بگیرید که کار مشکلی است. این درحالی است که طی سه سال گذشته تا الان ۱۴ محصول را در کشور عراق به ثبت رسانده ایم.

ثبت دارو در کشور عراق یعنی مجوز واردات قانونی به این کشور است، همچنین به این معنا که محصول استاندارد لازم از کشور عراق را دارد. بعد از اینکه داروها را ثبت کردیم با چهار مکتب علمی عراقی قرار داد بستیم و از سال گذشته شروع به صادرات دارو به بخش خصوصی عراق کردیم. علاوه بر این در سال ۲۰۲۱ توانستیم قرارداد خوبی را برای محصولات آنکولوژی با وزارت بهداشت عراق منعقد کنیم. به منظور تعمیق روابط با کشور مهم همسایه و حضور دراز مدت در عراق تولید در کشور هدف زمینه ساز موفقیت های آتی خواهد بود.

* با این تفاسیر با تولید در کشور مبدا قصد دارید موانع صادراتی محصول را کنار بزنید و هزینه های تولید را هم همچون کشورهای اروپایی که در مناطق بخصوص آسیایی سرمایه گذاری می کنند، کاهش دهید؟
بله، حضور دراز مدت در کشور عراق نیازمند اجرای برنامه تولید در آن کشور است، بر اساس قوانین حمایتی تولید در عراق، ‌هر محصولی که در کشور تولید می شود مجوز واردات آن محصول چه دولتی و چه خصوصی لغو می شود و دیگر امکان صادرات وجود نخواهد داشت، لذا بهترین راه حضور دراز مدت در کشوری مهم همچون عراق تولید در آن کشور است. الان بخشی از شرکت های تولیدکننده محصولات بهداشتی ایرانی این کار را در عراق انجام می دهند.

همین الان یکی از شرکت های به‌نام لبنیاتی ایرانی توانسته لقب یکی از بهترین شرکتهای خارجی در عراق را به خود اختصاص دهد، در این رابطه از مسئول اقتصادی سفارت شنیدم که این تولید کننده محصولات لبنی توانسته در سال های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ حجم بزرگی از بازار مصرف محصولات لبنی در آن کشور را تصاحب کند، ‌احداث کارخانه تولید محصولات لبنی یکی از راه های موفق شرکت مذکور بوده است.

مجموعه مذکور در گذشته صادرات مستقیم داشته اما در حال حاضر در عراق کارخانه احداث کرده و پس از فائق شدن بر مشکلات اکنون در چند استان مهم عراق از جمله کربلا، نجف و غیره بسیار مشهور است و وقتی محصولات این شرکت ایرانی را می بینید احساس غرور خواهید کرد. به شخصه معتقدم برای موفقیت باید در میدان حضور داشت.

اگر بخواهیم فقط در ایران باشیم و از طریق صادرات مستقیم ارز آوری داشته باشیم و سهمی از بازار دارویی عراق  را در اختیار بگیریم در آینده موفق نخواهیم شد، زیرا هر تولید در عراق دیگر امکان صادرات مستقیم وجود نخواهد داشت. بنابراین باید در آن جا حضور داشته باشیم

* به نظرتان اگر در ایران تولید دارو را انجام می دادید و همچون محصولات دیگری که به عراق صادر می شود اقدام به ارسال آن می کردید با چه مزایا و معایبی مواجه می شدید؟
اگر بخواهیم فقط در ایران باشیم و از طریق صادرات مستقیم ارز آوری داشته باشیم و سهمی از بازار دارویی عراق  را در اختیار بگیریم در آینده موفق نخواهیم شد، زیرا هر تولید در عراق دیگر امکان صادرات مستقیم وجود نخواهد داشت. بنابراین باید در آن جا حضور داشته باشیم. اکنون در عراق دفتر کار، ‌کارمند محلی داریم و با وزارت بهداشت این کشور روابط حسنه ای ایجاد کرده ایم. همچنین هدف گذاری کرده ایم که یک خط تولید از همین محصولات ثبت شده در عراق را راه اندازی کنیم.

* سرمایه گذاری و برنامه هایی که برای حضور در کشورهای همسایه به عنوان تولید کننده دارید چه دست آورد هایی برای کشور خودمان ایران دارد؟
صنعت دارو از صنایعی همچون ساختمان سازی، نفت و غیره متفاوت است و اگر به سمت صادرات داروهای با فناوری بالا همچون داروهای ضد سرطانی حرکت کنیم حجم ارز آوری الان که به صورت میانگین حدود ۳ میلیون دلار به کشورهای همسایه است به صورت چشمگیری افزایش می یابد. بعضی از شرکت های پیشرفته دارویی ایران توفیقات خوبی در این زمینه کسب کرده اند.

همین الان به طور میانگین صادرات گروه دارویی برکت سالانه حدود ۳ میلیون دلار به کشورهای همسایه است و با توجه به اینکه هدف دولت سیزدهم نیز نگاه ویژه به ظرفیت های کشورهای همسایه است، به نظر می رسد این رقم در این دولت افزایش چشمگیری داشته باشد

* بنابراین هدف اصلی مجموعه برکت الصحه تولید داروهای با فناوری بالا همچون ضد سرطان ها است تا حجم ارز آوری برای ایران افزایش یابد؟
در آینده بله، ‌با توجه به اینکه محصولات آنکولوژی گران هستند، هر چقدر به سمت تولید محصولات با فناوری بالا برویم، به طور حتم ارز آوری هم بیشتر خواهد شد. همین الان همانطور که اشاره کردم به طور میانگین صادرات گروه دارویی برکت سالانه حدود ۳ میلیون دلار به کشورهای همسایه است و با توجه به اینکه هدف دولت سیزدهم نیز نگاه ویژه به ظرفیت های کشورهای همسایه است، به نظر می رسد این رقم در این دولت افزایش چشمگیری داشته باشد.

چرا که ایران با کشورهای همسایه خود اشتراک های قومی، فرهنگی و مذهبی بسیاری دارد و به جرات می توانم بگویم بخشی از مردم عراق بسیار ایران را دوست دارند و نه تنها خویشاوندان ایرانی دارند بلکه مصرف کننده جدی کالاهای ایرانی هم هستند که باید این موضوع را به عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی در نظر داشته باشیم.

* علاوه بر ارتباطات خوب مردم دو کشور به دلیل اشتراک های دینی و قومی و قبیله ای، چرا آن ها به جای سرمایه گذار ایرانی به دنبال سرمایه گذاران اروپایی نیستند؟
مسائل سیاسی و امنیتی در این خصوص بسیار مهم هستند و به تازگی دولت عراق قرار دادهایی را با کشورهای اروپایی در حوزه انرژی داشته، ممکن است در آینده با تثبیت شرایط سیاسی و و امنیتی، ‌ شرکت های بزرگ اروپایی و امریکایی وارد بازار عراق شوند.

* با این تفاسیر علاوه بر کشورهایی که به آن ها اشاره کردید در منطقه برنامه صادرات به همسایه های دیگر هم دارید؟
بله، به نظر کشورهای حوزه شمال دریای خزر را غافل شده ایم و آن کشورها نیز با ما قرابت فرهنگی دارند. گویش مردم تاجیکستان فارسی است و بزرگانی که در آنجا محترم شمرده می شوند، بزرگانی هستند که در ایران هم محترم هستند. ازبکستان، بخشی از قزاقستان، ارمنستان و همگی اینها در گذشته بخشی از حوزه تمدنی ایران بودند و می توانند دوباره به لحاظ تعاملات اقتصادی ارتباط قوی تری با هم شکل دهند.

اقتصاد دستوری نیست و راه خودش را می رود و امید است که مسئولان جمهوری اسلامی در این دوره موفق شوند و بتوانیم یک ارتباط مستحکم تری با همسایه های خودمان شکل دهیم نیازهایمان را از همدیگر تامین کنیم؛ چرا که  آن ها هم یکسری کالاهایی دارند که می توانند به ایران صادر کنند.

 الان نمی توانیم دارو به اروپا صادر کنیم و کشورهای مصرف کننده کالاهای ایرانی همین کشورهای همسایه و در نهایت برخی از کشورهای آفریقایی هستند. حوزه تمدنی ایرانی اسلامی حدود ۴۰۰ میلیون نفر است که ایجاد تعاملات اقتصادی قوی با جمعیت اطراف کشور ایران می تواند رونق اقتصادی خوبی را به ارمغان بیاورد

* فکر می کنید در آینده نزدیک بتوانید صادر کننده دارو به کشورهای اروپایی هم باشید؟
واقعیت این است که الان نمی توانیم دارو به اروپا صادر کنیم و کشورهای مصرف کننده کالاهای ایرانی همین کشورهای همسایه و در نهایت برخی از کشورهای آفریقایی هستند. حوزه تمدنی ایرانی اسلامی حدود ۴۰۰ میلیون نفر است که ایجاد تعاملات اقتصادی قوی با جمعیت اطراف کشور ایران می تواند رونق اقتصادی خوبی را به ارمغان بیاورد.

* به نظرتان این تعاملات اقتصادی چقدر می تواند نقشه های دشمنان را کم اثر کند؟
اگر اقتصاد ایران را به دنیا و به خصوص کشورهای همسایه وصل کنیم از تحریم ها کمتر اثر می پذیریم. بنابراین وقتی منزوی نباشیم، هرچند مشکلاتی هم ایجاد کنند باز هم به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. در این زمان نیز نباید معطل باشیم و راهش این است که برویم و در منطقه حضور داشته باشیم. چطور چینی ها از آن طرف برای توسعه و رونق اقتصادی خود به اینجا می آیند؟ ما هم باید همین کار را کنیم که اگر نباشیم نمی توانیم موفق باشیم.

اگر قرار است با کشورهای همسایه و کشورهایی که تمایل به مبادلات تجاری دارند رابطه تجاری موفقی داشته باشیم شرط آن حضور در آنجا است. وظیفه دولتمردان نیز ایجاد بستر و زمینه مناسب برای حضور فعالین اقتصادی در کشورهای مذکور و تسهیل این روابط است.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha