۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
موانع مالی سد راه دانش بنیانی‌های کرمان| کمبود امکانات «حرفه‌ای‌ها» را روانه پایتخت کرد
گزارش بازار؛

موانع مالی سد راه دانش بنیانی‌های کرمان| کمبود امکانات «حرفه‌ای‌ها» را روانه پایتخت کرد

کرمان- روند طولانی دریافت تسهیلات و عدم تامین قطعات از جمله مشکلات دانش بنیانی‌های کرمان است و فعالان این عرصه تقاضای تسهیل و تسریع در حل مشکلاتشان را دارند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان همواره دارای جوانان با استعداد و خلاقی است که توجه به آنان موجب پیشرفت در زمینه های مختلف می شود.

یکی از شیوه هایی که به بهترین شکل موجب توجه به خلاقیت و توانمندی جوانان می شود، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد است که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است که البته در صورت رفع موانع و محدودیت ها می تواند یک بستر خوب برای تحقق ایده ها باشد.

این در حالیست که اخیر شاهد افزایش مهاجرت فعالان این عرصه از کرمان به تهران هستیم و این افراد برای جستجوی شرایط کاری بهتر راهی پایتخت می شوند.

مهاجرت افراد حرفه ای در زمینه دانش بنیان به تهران، گران بودن قطعات مورد نظر و ضعیف بودن حمایت مالی شرکت های دانش بنیان از جمله مشکلات افراد فعال در زمینه دانش بنیان ها است

مهاجرت حرفه ای به پایتخت
امیر رضایی یکی از فعالان حوزه دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات فعالان حوزه دانش بنیان، افزود: مهاجرت افراد حرفه ای در زمینه دانش بنیان به تهران، گران بودن قطعات مورد نظر و ضعیف بودن حمایت مالی شرکت های دانش بنیان از جمله مشکلات افراد فعال در زمینه دانش بنیان ها است.

وی اضافه کرد: تسهیلات در فعالیت های دانش بنیان برقرار است اما فرایند اداری و کاغذبازی فراوانی دارد تا جایی که ممکن است این تسهیلات به موقع تامین نشود و در نتیجه کار ما هم به موقع انجام نشود.

زهرا موسوی یکی دیگر از فعالان حوزه دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مهم ترین وظایف شرکت های دانش بنیان حمایت مالی و اعتباری دولت است که آنچنان که مورد انتظار است، تامین نمی شود.

بودجه مالی پارک علم و فناوری محدود است
در ادامه رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری فقط ویژه شرکت های دانش بنیان نیست، افزود: فقط ۳۵ شرکت ها از تعداد کل شرکت ها، دانش بنیان هستند و سایر شرکت هایی که در پارک علم و فناوری ثبت هستند، شرکت های فن آور می باشند.

محمدرضا سپهبند با بیان این مطلب که بودجه مالی پارک علم و فناوری محدود است، بیان داشت: ساختار پارک بر این اساس نیست که ما تامین کننده بودجه مالی شرکت ها باشیم بلکه هدف ما بیشتر بسترسازی برای این شرکت ها است بنابراین براساس بودجه ای که در اختیار داریم آن را به شرکت ها تخصیص می دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات شرایطی وجود دارد که باید بررسی کنیم که وضعیت مالی، نحوه برنامه ریزی شرکت ها به چه شکل است و در چه حوزه ای قصد فعالیت دارد که این فرایند خیلی طولانی نیست.

مرحله ای که وقت گیر است، مربوط به صندوق پژوهش فناوری استان است که اغلب ممکن است تا چند ماه طول بکشد که این زمان برای فعالان دانش بنیان زیان آور است

انتقاد از عملکرد صندوق پژوهش فناوری استان کرمان
وی با بیان این مطلب که پس از تایید طرح تجاری سازی شرکت ها، همان لحظه منابع مالی مورد نیاز تامین و به حساب صندوق پژوهش فناوری استان واریز می شود، ابراز داشت: مرحله ای که وقت گیر است، مربوط به صندوق پژوهش فناوری استان است که اغلب ممکن است تا چند ماه طول بکشد که این زمان برای فعالان دانش بنیان زیان آور است.

سپهبند اضافه کرد: طی صحبت هایی که با صندوق پژوهش فناوری استان انجام دادیم، قرار بر این شد که چنانچه این روند طولانی اصلاح نشود، مجبور به قطع همکاری و استفاده از ظرفیت بانک ها شویم از طرف دیگر ما منابع را در اختیار این صندوق قرار می دهیم اما فرایند پرداخت طولانی است.

وی با بیان این مطلب که صندوق پژوهش فناوری استان یک شرکت خصوصی است و پارک هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد، افزود: منابعی که پارک به عنوان تسهیلات پرداخت می کند، بخش اعظم آن سود صفر درصد است و برخی از وام های ما ۳ سال دوره تنفس دارد.

هیچ شرکتی در کرمان متقاضی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ نشده است
رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه تسهیلاتی که ما در اختیار شرکت ها قرار می دهیم تامین کننده همه هزینه های آنها نیست، بیان کرد: منابع مالی برای شرکت های دانش بنیان، در استان فرآوان است متاسفانه شرکت ها پیگیری لازم را نمی کنند همچنین صندوق پژوهش های نوآوری تا چند ماه اخیر ۱۴ میلیارد منابع مالی در اختیار داشت که هیچ کدام از شرکت ها برای دریافت مراجعه نکرده اند.

وی با بیان این مطلب که تا آخر آذر ماه باید منابع تبصره ۱۸ را به شرکت ها پرداخت کنیم اما تا الان هیچ شرکتی برای دریافت، متقاضی نشده است، اضافه کرد: بخشی از جذب منابع به تلاش فعالان دانش بنیان برمی گردد که بتوانند هدف گذاری داشته باشند از طرف دیگر واقعیت این است که غالب مشکلات موجود، صرف موضوع مالی نیست.

سپهبند با اشاره به اینکه در تامین قطعات بستگی به نوع ایده یا پروژه دارد، تصریح کرد: برای تامین قطعات نیز استفاده از قطعات داخلی یا خارجی تاثیرگذار است. برای تامین قطعات داخلی این کار راحت تر انجام می شود از طرف دیگر برای تامین قطعات امکان ورود مستقیم وجود ندارد بلکه از ظرفیت سرمایه گذار استفاده می کنیم.

هر ایده ای قابل قبول در پارک علم و فناوری نیست
وی با بیان این مطلب که اخیرا رویداد بزرگی به نام «استان آپ» برگزار شد، بیان داشت: سرمایه گذارها در این رویداد ایده ها را ارزیابی می کنند و بعد براساس علاقه، ایده مورد نظر را انتخاب می کنند و قطعات خارج از کشور از این طریق تامین می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه اگر شرکتی در پارک مستقر باشد، از مزایای منطقه ویژه و آزاد  بهره مند می شود، افزود: نزدیک به ۱۷ مرکز رشد در استان وجود دارد، با تمامی دانشگاه های دولتی قرارداد داریم تا مراکز رشد را در آنجا راه اندازی کنیم. تا پایان سال شهرستانی را نخواهیم داشت که مرکز رشدی نداشته باشند البته بستگی به دانشگاه های شهرستان ها هم دارد.

به دنبال این هستیم که «خانه خلاق» را نیز در کرمان راه اندازی کنیم تا بتوانیم کسب و کارهای خانگی، هنرها و صنایع دستی را نیز تحت پوشش قرار بدهیم

وی با بیان این مطلب که در پارک هر ایده ای قابل قبول نیست، ابراز داشت: به دنبال این هستیم که «خانه خلاق» را نیز در کرمان راه اندازی کنیم تا بتوانیم کسب و کارهای خانگی، هنرها و صنایع دستی را نیز تحت پوشش قرار بدهیم.

امروزه با توجه به تحولات جهانی به همراه تکنولوژی هایی که هر روز دارای تغییرات اساسی می شوند، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان یک ضرورت است.

قطعا برای پیشرفت این شرکت ها باید موانع را از مقابل راه آنها برداشت و مطمئنا یکی از مهم ترین این موانع مسائل مالی است که ضرورت دارد فرآیند دریافت تسهیلات به کمترین زمان برسد. همچنین باید با تببین و تشویق گروه های مختلف خلاق و خوش فکر در جامعه، آنها را به این عرصه سوق داد.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha