۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
۲۰ درصد منابع بانکی فریز است! | گریز بیمه ها و بازار سرمایه از تامین نیازهای مالی مراکز تولید
«بازار» گزارش می دهد

۲۰ درصد منابع بانکی فریز است! | گریز بیمه ها و بازار سرمایه از تامین نیازهای مالی مراکز تولید

بانک ها در حالی به تنهایی تامین کننده سرمایه در گردش مراکز تولید و ارایه دهنده وام و تسهیلات به متقاضیان هستند که بخشی از منابع آنها قفل و سایر نهادهای مالی نیز در پرداخت وام همراهی لازم را ندارند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک ها به عنوان بنگاههای اقتصادی برخوردار از منابع مالی مناسب همچنان تنها تامین کننده نیازهای بخش تولید با ارایه وام و تسهیلات به فعالان اقتصادی و مردم به شمار می روند در حالی که سایر نهادهای مالی چون بازارسرمایه، صندوق های سرمایه گذاری و حتی شرکت های بیمه نیز به دلیل داشتن منابع مالی هنگفت می تواند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

طبق گزارش های ارایه شده از سوی بانک مرکزی، بانک ها در سالی که بنام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام گذاری شده است بیش از ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته وام و تسهیلات پرداخت کرده اند. 

از طرفی کارشناسان تاکید دارند؛ برنامه ریزی دولت برای ساخت مسکن انبوه، احیای مراکز تولید و رونق کسب و کارها نیازمند تامین منابع مالی در قالب وام و تسهیلات است که در این راستا به جز بانک ها سیاست گذاری ها باید طوری باشد که سایر بنگاههای مالی پردرآمد نیز چون بازار سرمایه، شرکت های بیمه و همچنین صندوق های سرمایه گذاری در این زمینه مشارکت کنند.

تاکید دولتمردان در تامین نیازهای مالی مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی از سوی بانک ها در حالی مطرح است که به گفته ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، هرچند بانک ها باید به حمایت از بخش تولید و رونق اقتصادی اقدامات خود را در قالب پرداخت وام و تسهیلات به کار گیرند اما هر گونه تصمیمی برای پرداخت وام و تسهیلات به بخش تولید و... توسط بانک ها باید توجیه پذیر و برمبنای مصوبات قانونی انجام شود تا نه تنها بانک ها دچار مشکل نشوند بلکه در صورت های مالی آنها نیز این موضوع دیده شود.

بانک ها منابع و دارایی های کلانی دارند که بخشی از آن به دلایلی چون معوقات سنگین و ارزش بالای پولی وثیقه ها همچنان قفل شده است، حال باآنکه سالهاست تاکید می شود بانک ها اموال و دارایی های مازاد خود را بفروشند اما آنها خیلی راغب به چنین امری نیستند

قفل بیش از ۲۰ درصد منابع بانکها در قالب معوقه و وثیقه 
جمیلی در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه بانک ها منابع و دارایی های کلانی دارند که حدود ۲۰ درصد آن به دلیل معوقات سنگین و  وثیقه های زیاد با ارزش بالا ریالی، همچنان قفل شده است، گفت: با آنکه سالهاست تاکید می شود بانک ها اموال و دارایی های مازاد خود را بفروشند اما آنها خیلی راغب به چنین امری نیستند، این در حالی است که با فروش اموال مازاد بانک ها منابع بسیار کلانی نصیب آنها شده و از این طریق می توانند به خوبی نیاز متقاضیان به وام و تسهیلات را تامین کنند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: البته خیلی از بانک ها ذهنیتی بنگاهداری دارند و با ورود به بازارهای سودآور و مشارکت در پروژهای اقتصادی پردرآمد از طریق شرکت های سرمایه گذاری زیرمجموعه خود منابعی که در اختیار دارند را در این مسیر به کار می گیرند در حالی که ذات بانکداری نباید این گونه باشد چرا که ورود بانک ها به مقوله بنگاهداری رقابت جدی آنها با بخش خصوصی است و نتیجه آن علاوه بر سودآور بودن برای عده ای خاص اما متاسفانه به پسرفت اقتصادی کشور منجر می شود.

جمیلی خاطر نشان کرد: هرچند بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات کمک یار بخش تولید و بنگاههای اقتصادی هستند اما بعضا در برآورده کردن نیاز متقاضیان به تسهیلات، کاهش منابع را بهانه می کنند. البته این را باید گفت؛ در تمام دنیا فقط بانک ها به تنهایی تامین کننده نیاز وام و تسهیلات نیستند بلکه سایر بنگاهها و نهادهای مالی چون صندوق های سرمایه گذاری و منابع شرکت های بیمه همچنین استفاده از فایناس ها نیز در تامین منابع مالی، کمک رسان هستند این در حالی است که در ایران به علت کم توجهی به موضوع بکارگیری منابع بازار سرمایه و وجود تحریم، فقط بانک ها هستند که در این زمینه کار می کنند.

بانک ها باید هزینه های اضافی خود را با کاهش شعب و توجه به توسعه بانکداری دیجیتال کاهش دهند همچنین با فروش املاک و دارایی های مازاد خود به منابع مالی هنگفتی که دارند دست یابند تا به سمت بنگاهداری نروند

هزینه تمام شده پول برای بانک ها افزایش یافته است
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، افزود: از طرفی باید به این موضوع توجه کرد که این روزها هزینه تمام شده پول برای بانک ها زیاد است و پرداخت تسهیلات برای آنها با سود ۱۸ درصدی به نسبت سرمایه گذاری که بانک ها در بخش های مختلف می توانند انجام دهند اصلا قابل مقایسه نیست در چنین شرایطی بانک ها باید هزینه های اضافی خود را با کاهش شعب و توجه به توسعه بانکداری دیجیتال کاهش دهند همچنین با فروش املاک و دارایی های مازاد خود به منابع مالی هنگفتی که دارند دست یابند تا به سمت بنگاهداری نروند.

معمولا بخش عمده منابع مالی در بازار سرمایه جا خوش کرده است و به بخش تولید و رونق آن اختصاص نمی یابد بلکه این منابع در بازار ثانویه بازار سرمایه بدون کارایی لازم دست به دست می شود

منابعی که به تولید اختصاص نمی یابد و دربازار سرمایه دست به دست می شود
حجت الله فرزانی، کارشناس بانکی نیز در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه برای حمایت از بخش تولید، جدای از بازار پول برای تامین مالی کسب وجوه و بخش واقعی اقتصاد باید به سراغ سایر بنگاههای اقتصادی دارای منابع مالی رفت گفت: معمولا بخش عمده منابع مالی در بازار سرمایه جا خوش کرده است و به بخش تولید و رونق آن اختصاص نمی یابد بلکه این منابع در بازار ثانویه (بازار سرمایه) بدون کارایی لازم دست به دست می شود.

وی اضافه کرد: فضای اقتصادی کشور اکنون طوری است که بانک پایه بوده چرا که بیش از ۹۰ درصد نیازهای مالی از طریق سیستم بانکی تامین می شود و فعالان اقتصادی و دست اندرکاران تولید و کسب و کارها فقط بانک ها را برای نیازهای تامین مالی می شناسند در حالی که بازار سرمایه توان لازم تامین منابع مالی بنگاههای اقتصادی را دارد که در کنار بانک ها در این مسیر گام بردارد اما این چنین نیست.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه بازارسرمایه در تامین منابع مالی بلند مدت بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید و ... می تواند به خوبی نقش آفرینی کند افزود: البته تا کنون این موضوع در کشور تعریف نشده است و بار چنین وظیفه ای همچنان بر دوش بانک ها است.

بخش عمده منابع بانکی در اختیار عده ای قرار دارد که به عنوان مطالبات فریز شده است، علاوه بر این بخشی دیگر نیز در اختیار افرادی که فعالیت های سودآور دارند قرار دارد و در نهایت بخشی دیگر نیز توسط خود بانک ها به بنگاهداری اختصاص یافته است

بانک ها از بانگاهداری دست بردارند
فرزانی ادامه داد: اوضاع بانک ها برای کمک به واحدهای تولیدی با ناترازی همراه بوده و این منابع در بخش تولید به درستی تخصیص نمی یابد چرا که بخش عمده منابع بانکی در اختیار عده ای قرار دارد که در قالب مطالبات فریز شده است. علاوه بر این بخشی دیگر نیز در اختیار افرادی که فعالیت های سودآور دارند قرار دارد و در نهایت بخشی دیگر نیز توسط خود بانک ها به بنگاهداری اختصاص یافته است.

این کارشناس بانکی اظهارداشت: به صراحت باید گفت بانک ها تخصص لازم را در بنگاهداری و ورود به بخش های اقتصادی و بازاهای سرمایه گذاری سود آور ندارند و در رقابتی ناسالم چرخه بانکداری را خراب کرده اند، به طور مثال برخی مواقع بروز برخی هیجانات بازارهای موازی ناشی از فعالیت های غیر تخصصی بانک هاست در حالی که بانک ها باید رسالت کاری تعریف شده خود را انجام دهد و از بنگاهداری و سرمایه گذاری های اقتصادی پرهیز کند.

بنا به این گزارش، در سالی که بنام تولید و رفع موانع سد راه آن نام گذاری شده است، بنابراین نه فقط بانک ها بلکه همه نهادهای مالی دارای منابع باید فعالان اقتصادی و دست اندرکاران کسب و کار را در تامین نیازهای مالی برای رونق اقتصادی همراهی کنند چرا که بانک ها اگر چه در این زمینه فعال هستند اما نیازمند کمک یار برای تامین منابع مالی مراکز تولید و بنگاهای اقتصادی هستند.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha