۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای باقی نمانده است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای باقی نمانده است

قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با شرایط کنونی راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی باقی نمانده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به پیشنهاد دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه کارت اعتباری برای تامین کالاهای اساسی توسط مردم گفت: اگر تمام کالاهای اساسی تا پایان سال جاری مشمول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شوند، احتمالا علاوه بر۸  میلیارد دلار موجود در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای تامین کالاهای اساسی نیاز باشد.

وی ادامه داد: شاید نیاز باشد، برخی از کالاهای اساسی از ردیف تخصیص ارز یارانه ای خارج شوند و در سامانه نیمایی به آنها ارز اختصاص پیدا کند تا دولت بتواند این کالاها را به راحتی فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دولت در ازای حذف ارز یارانه‌ای، مبالغی را در قالب کارت اعتباری به مردم پرداخت خواهد کرد، تصریح کرد: اینکه تمام یا بخشی از درآمد حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مردم بدهند و یا اینکه تنها دو قلم از کالاهای اساسی مشمول ارز یارانه‌ای شوند و مابقی را حذف کرده و مابه التفاوت آن را به مردم بازگردانند، هنوز به طور قطعی تصمیم‌گیری نشده است.  

قادری اظهار کرد: با شرایط کنونی راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی باقی نمانده است، اگر نتوان اقلام را شفاف در سیستم رصد کرد و به مصرف کننده نهایی کالایی براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی نرساند، چه ضرورتی بر تخصیص ارز یارانه‌ای وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی طی سال‌های گذشته تنها تبدیل به رانت برای عده ای شد و اقلام اساسی با قیمت مناسب به دست مردم نرسید بنابراین باید شیوه و روش تامین کالاهای اساسی برای مردم را اصلاح کرد.

وی همچنین در بحث اصلاح روند تخصیص یارانه‌های بخش انرژی نیز گفت: حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی پرداخت می شود، در حالی در مناطقی آب تصفیه شده استفاده می‌شود که دولت آب دریا را با مقدار بالا خریداری و تصفیه می‌کند اما با پرداخت یارانه سطح قیمت آب در کل کشور یکسان است، البته اکنون اصلاح یارانه بخش انرژی در دستور کار مجلس و دولت قرار ندارد.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha