۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
پیگیری مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور| اتاق بازرگانی بهترین مشاور قواست| گمرک بوشهر جذاب‌تر می‌شود
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

پیگیری مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور| اتاق بازرگانی بهترین مشاور قواست| گمرک بوشهر جذاب‌تر می‌شود

بوشهر- گزدرازی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، اتاق را بهترین مشاور قوا دانسته و با اشاره به سفر رئیس جمهور به بوشهر، راهکارهایی برای اجرای مصوبات و اثربخشی بر اشتغال و معیشت مردم مطرح کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر از دیرباز در حوزه تجارت و بازرگانی جایگاه و موقعیت خاصی در کشور و خاورمیانه داشته و به دلیل دارا بودن مرز طولانی مشترک با خلیج فارس و دریای عمان، همواره بخش عظیمی از مبادلات دریایی کشور از طریق بنادر استان بوشهر انجام شده است.

در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های بین المللی و سایر مشکلات اقتصادی، وضعیت صادرات و واردات نیز دستخوش مشکلاتی شد و این مساله بر معیشت مردم نیز تاثیرگذار بوده و اکنون فعالان حوزه بازار و مردم و ساکنان بومی استان، منتظر عملکرد دولت سیزدهم هستند تا بخشی از مشکلات مربوط به اشتغال و معیشت مردم مرتفع شود.

سفر اخیر رئیس جمهوری و وزرای دولت سیزدهم به شهرستان‌های مختلف استان بوشهر، موجی از انگیزه را در بین مردم به ویژه در بین فعالان اقتصادی و بازار و نخلداران و آبزی‌پروران ایجاد کرده و اگر وعده‌های مسئولان دولتی محقق شود، این رضایتمندی پایدارتر خواهد بود.

ایجاد خط آهن بوشهر به شیراز، توسعه زیرساخت‌های بندری در دیر و گناوه و بوشهر، اجرای طرح تحول آبیاری نخیلات، توسعه طرح‌های آبزی‌پروری، گسترش سایت‌های پرورش میگو و همچنین توسعه سایت‌های پرورش ماهی در قفس و رفع مشکل ته لنجی از جمله مسایل مهمی است که فعالان اقتصادی و جوانان بومی استان، منتظر بهبود آن هستند تا کسب و کار و اشتغال نیز رونق بگیرد.

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به سفر اخیر دولت به استان و توقعات ایجاد شده برای عبور از وضع موجود و بهبود فضای کسب و کار و فعال‌سازی شورای دولت و بخش خصوصی، مطالبی عنوان کرده و ضمن بیان دغدغه‌های موجود، راهکارهایی نیز عنوان کرده است.

خورشید گردرازی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سفر اخیر دولت به استان بوشهر، توقعات زیادی ایجاد کرد و فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان استان منتظر تحقق وعده‌ها هستند و بحمدالله با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان شاهد پیشرفت خوبی در اجرای مصوبات نیز هستیم.

وی افزود: بهبود پایش کسب و کار از مطالبات جدی اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و اتاق اصناف است و در راستای پایش کسب و کار، چند آیتم را باید مد نظر قرار دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

تسهیل شرایط پرداخت مالیات و بدهی‌های تامین اجتماعی
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر بیان کرد: همکاری بانک‌ها در تامین نقدینگی، تسهیل شرایط پرداخت مالیات و بدهی به تامین اجتماعی و حذف قوانین خلق‌الساعه و همچنین بازگشت ثبات به بازار به ویژه در بحث مواد اولیه از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بهبود کسب و کار موثر هستند و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم.

گزدرازی تصریح کرد: انتظار نداریم قوانین جدید مصوب شود، بلکه جدیت در اجرای قوانین مهم قبلی از جمله قانون اصل ۴۴، قوانین رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اگر به درستی اجرایی شوند شاهد بهبود فضای کسب و کار و حتی بهبود جذب سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی در واقع مشاور قوای سه گانه است، گفت: اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و اتاق اصناف، پیشنهادات ارزشمندی دارند که اگر توجه شود، تغییرات خوبی حاصل می‌شود.

بیشتر پیشنهادات استان به دولت، از دل کارشناسی‌های اتاق بازرگانی بود و استاندار و مدیران استان نشان دادند که به توانمندی اتاق بازرگانی اعتقاد و اعتماد دارند

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به سفر دولت سیزدهم به استان بوشهر اشاره و ابراز داشت: بیشتر پیشنهادات استان به دولت، از دل کارشناسی‌های اتاق بازرگانی بود و استاندار و مدیران استان نشان دادند که به توانمندی اتاق بازرگانی اعتقاد و اعتماد دارند.

گزدرازی با بیان اینکه پیشنهاد تکمیل خط آهن بوشهر به شیراز از مهم‌ترین مطالبات استان بود،  افزود: از مهم‌ترین موارد مورد نیاز بنادر نسل چهارم، توسعه خط ریلی است و دولت سیزدهم برای تکمیل خط ریلی منتهی به بوشهر، گام بلندی برداشته است.

وی اضافه کرد: توسعه و لایروبی بنادر مهم استان از جمله بندر دیر و گناوه و بوشهر از پیشنهادات اتاق بازرگانی بوشهر به دولت بود که مورد موافقت قرار گرفته و امیدواریم شاهد توسعه زیرساخت‌های بندری باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: اکنون بازار استان بوشهر از سطح کشورهای حوزه خلیج فارس فراتر رفته و کشورهای آفریقایی و اروپایی و جنوب شرقی آسیا را نیز در بر دارد و باید اسکله بوشهر جوابگوی کشتی‌های ۵۰ هزار تنی باشد و کشتی‌های ۳۰ هزار تنی اکنون جوابگو نیستند.


باید گمرک را برای تجار و بازرگانان جذاب کنیم و اگر بتوانیم مستثنیات سود بازرگانی برای کالاهای ورودی را برداریم، بدون تردید، کشتی‌ها به جای چابهار و بندرعباس به بوشهر می‌آیند ولی اگر نتوانیم در تخفیفات گمرکی کاری کنیم، بازار را از دست می‌دهیم

گزدرازی به سابقه تجارت و دریانوردی بنادر بوشهر اشاره کرد و یادآور شد: باید گمرک را برای تجار و بازرگانان جذاب کنیم و اگر بتوانیم مستثنیات سود بازرگانی برای کالاهای ورودی را برداریم، بدون تردید، کشتی‌ها به جای چابهار و بندرعباس به بوشهر می‌آیند ولی اگر نتوانیم در تخفیفات گمرکی کاری کنیم، بازار را از دست می‌دهیم.

وی به ظرفیت‌های آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون ظرفیت تولید میگوی پرورشی استان ۳۰ هزار تن است که با راه‌اندازی سایت رودشور شمالی، ظرفیت تولید به ۶۰ هزار تن می‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر افزود: در سفر دولت نیز بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مستعد به جوانان بومی واگذار شد که قطعا ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد.

گزدرازی یادآور شد: در بحث معادن نیز از هند تا آفریقا مشتریان خوبی داریم و وجود منطقه آزاد صنعتی و گسترش این منطقه می‌تواند کمک شایانی به صادرکنندگان کند.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی منطقه آزاد صنعتی، می‌توانیم مثلا در بحث خرما، کل زنجیره از تولید تا صادرات را یکجا متمرکز کنیم و با بسته بندی استاندارد و مدرن، بخش عظیمی از تولیدات استان را صادر کنیم.

لزوم همکاری پتروشیمی‌های پارس جنوبی
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خواستار همکاری پتروشیمی‌های پارس جنوبی شد و ابراز داشت: از پتروشیمی‌های مستقر در جنوب استان بوشهر انتظار داریم که صنایع پایین دستی خود را در مرکز و شمال استان مستقر کنند که به ایجاد اشتغال نیز کمک شایانی می‌کند.

گزدرازی افزود: وزیر نفت در سفر دولت در این زمینه قول مساعد دادند و با پیگیری استاندار شاهد اجرای این مهم باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر همچنین به موضوع مهم ته لنجی و کالای همراه ملوان اشاره کرد و یادآور شد: آیت‌الله رئیسی دستور موکدی با مشخص کردن زمان برای ساماندهی ته لنجی صادر کرد و استاندار و مسئولان استان نیز با جدیت و با کار کارشناسی، طرح مورد نظر را ارسال کردند که انتظار داریم تصمیماتی به نفع مردم اخذ شود تا بازارها رونق بگیرند.

گزدرازی بیان کرد: استان بوشهر ظرفیت بسیار زیادی در حوزه اقتصاد دریایی دارد و ساماندهی ته لنجی و همچنین توسعه زیرساخت‌های بندری می‌تواند نقشی تعیین کننده در ثبات شغلی بندرنشینان داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۵٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha