۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
کاهش جزئی قیمت آهن در بازار رکودی

کاهش جزئی قیمت آهن در بازار رکودی

روز گذشته اخبار بازار آهن بیانگر حفظ ثبات قیمت آهن آلات در بیشتر شرکت‌ها بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، اخبار بازار ارز روز گذشته حاکی از نوسان جزئی افزایشی نرخ دلار بود به طوری که دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد اما اخبار بازار آهن بیانگر حفظ ثبات قیمت آهن آلات در بیشتر شرکت‌ها بود.

با اینکه در دو روز گذشته نرخ دلار با رشد محدودی همراه بود اما به‌ظاهر این روند افزایشی هم تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بازار اهن نداشت به گونه‌ای که قیمت اهن روند ثابت و تاحدودی کاهشی در پیش گرفته بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چشم‌انداز بازار آهن در کوتاه مدت

از طرفی افت نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی نیز به لحاظ روانی بر بازار آهن کشور نیز بی‌تأثیر نیست به طوری که هر تن سنگ آهن در بازار وارداتی چین به کمتر از ۱۰۰ دلار افت کرده است و این در شرایطی است که تابستان سالجاری قیمت آن بیش از ۲۰۰ دلار بود.

همچنین رقابت زیر یک درصدی میگرد و تیرآهن در بورس کالای روز گذشته نیز موجب استمرار روند رکودی در بازار آهن شد. اگرچه علت افزایش نرخ مقاطع در بورس کالا را می‌توان به رشد نرخ پایه آن نسبت داد اما به طور کلی علت اساسی رکود بازار آهن کاهش تقاضای مصرفی است، به همین جهت فروشندگان نیز برای حفظ متقاضیان محصولات خود تغییری در قیمت‌ها نداده و این روند همچنان ثابت ماند. در نتیجه همانطور که پیش‌بینی می‌شد در این هفته یک ثبات کلی بر بازار آهن حاکم بود و تکانه‌های شدید قیمتی چندانی رخ نداد.

تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن در روز گذشته حاکی از این است که قیمت میگرد در غالب شرکت‌ها ثابت بود و فروشندگان عمدتا بدون افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند اگرچه در این میان چند شرکت نیز کاهش قیمت داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان مانند روزهای گذشته بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد، قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی همچنان ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی این محصول بودیم. پروفیل نیز کماکان با ثبات قیمت اعلام شد اما انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی با حفظ ثبات نسبی در برخی مبادی با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود.

همانطور که اشاره کردیم روز گذشته شاهد عرضه مقاطع طویل در بورس کالا بودیم. طبق آمار هر کیلوگرم میلگرد به نرخ پایه ۱۴ هزار و ۲۲۰ تومان و سقف قیمتی ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه شد و هر کیلوگرم تیرآهن نیز با نرخ پایه ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان و قیمت سقفی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شد.

اگرچه قیمت‌های تعیین شده در شرایط فعلی به نفع خریدار بود اما رکود حاکم بر بازار مانع از استقبال خریداران شد. از همین رو برخی به دلیل عدم تقاضای مصرفی به پدیده زیرفروشی روی آورده و محصولات خود را به زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند که این امر به کاهش فروش شمش فولاد در بورس کالا دامن زده است.

تعیین قیمت پایه برای شمش در عرضه روز سه‌شنبه براساس میزان معاملات پیشین این محصول بود، به طوری که در عرضه ۸ آبان، ۸۷ درصد از محصول عرضه شده معامله شد به همین جهت پایه قیمت عرضه آن در روز سه شنبه نیز براساس میزان معامله ۸ آبان افزایش و رشد ۳ درصدی داشت اما این نوع تعیین قیمت هفتگی به افزیش رکود جاری دامن می‌زند.

این نوع تعیین نرخ شمش در بازارهای داخلی چندان صحیح به نظر نمی‌رسد و به افزایش هفتگی نرخ منجر می‌شود و این درحالی است که قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی با محوریت چین کاهشی شده است. تناسب نداشتن قیمت‌های بازار داخلی با نرخ جهانی باعث شده است که برخی پرهیز از خرید شمش توسط نوردکاران را پیشنهاد بدهند تا شاید در نتیجه این امر قیمت‌ها کاهش بیابد اما شمش فولاد ماده اولیه تولید است و چنین چیزی زیان مالی تولیدکننده را در پی خواهد داشت.

شایان ذکر ست که کمبود انرژی در تابستان سالجاری به طور چشمگیری زیان‌هایی را برای تولیدکنندگان در پی داشته و تکرار آن برای کاهش نرخ شمش، امری بعید و نشدنی است.

عوامل متعددی که در تحلیل‌های پیشین برای رکود بازار آهن در فصل جاری نام برده شد همچنان علل اصلی کاهش تقاضای مصرفی است و پیش‌بینی استمرار ثبات فعلی موجب شده برخی فروشندگان به زیرفروشی روی آورده و هرکیلوگرم تیرآهن شاخه ۲۷ را به نرخ ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله کنند درحالی که در آخرین عرضه قیمت شمش فولاد در بورس کالا ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا قیمت مقاطع طویل فولادی روبه کاهش است به طوری که فروشندگان را به فروش محصول خود با زیر قیمت بازار و تحمیل ضرر و زیان مالی وامی‌دارد.

در پایان می‌توان اینطور نتیجه گرفت که به دلیل عوامل خارجی و درونی ذکر شده از جمله رکود در فصل سرما، نبود متقاضی مصرف، الزام ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت، دپو کردن محصولات در انبار و عواملی از این دست، به شدت گرفتن رکود بازار آهن و فولاد افزوده و همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم عقبگرد قیمت میلگرد به کانال ۱۵ هزار تومان را ممکن می‌سازد.

از سویی خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به اینکه تولید فولاد بیش از میزان مورد نیاز آن در کشور است و واردات محصولات فولادی در این شرایط هیچ توجیهی ندارد، اظهار کرد: از آنجایی که این تولیدات مازاد صادر می‌شود برای کشور می‌تواند ارزآور باشد. از این رو صادرات محصولات مازاد او ز طرفی دیگر واردات محصولا فولادی به دوگانگی سیاست‌های دولت اشاره دارد.

وی افزود: با بررسی محصولات عرضه شده در بورس کالا متوجه می‌شویم که میزان عرضه و تقاضا برابر نیست و حجم عرضه بیش از تقاضا است.

با توجه به این شرایط پیشنهاد می‌شود تمهیدات صادرات محصولات فولادی از جمله صادرات میلگرد به عراق و ترکیه و سایر کشورها فراهم شده و برای جلوگیری از زیان مالی احتمالی و همچنین ایجاد منبع ارزآور برای کشور امکان صادرات تسهیل شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha