۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
پیشنهاد مدیریت واردات خودرو بدون انتقال ارز
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

پیشنهاد مدیریت واردات خودرو بدون انتقال ارز

میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: صنعت خودرو می‌تواند با واردات بدون انتقال ارز مدیریت شود که در اینصورت یک دگرگون سازی و رقابت سازی ایجاد خواهد شد.

به گزارش بازار، سید محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به اینکه دولت باید در پانزدهم آذر ماه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کند گفت: اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ چگونه بسته شود مهم است و به عبارتی با کسری تراز عملیاتی و یا کسری بودجه از پیش تعیین شده روبرو نشود.

رییس کمیسیون راهبردی مجلس با بیان اینکه دولت در شرایط فعلی با دو چالش روبروست که کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را چگونه تامین کند، افزود: ۸ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در بودجه امسال دید شده بود که در نیمه اول سال به اتمام رسید. هرچند لایحه بودجه در اینصورت مشخص کرده که کالاهای اساسی نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نمایی را از جمله دارو و نهادهای دامی و کشاورزی برای بودجه امسال اصلاح کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید براینکه نمایندگان مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاداتی را برای جبران کسری بودجه به دولت دارند که می‌تواند منابعی را ایجاد کند، ادامه داد: دولت باید بودجه سال آینده را به گونه‌ای تنظیم کند که با کسری بودجه مواجه نباشیم و این پیشنهادات شامل خلق پول اوراق و عرضه و اسناد عمومی نیست.

وی افزود: برای خلق پول هرچقدر نقدینگی بالا رود به موازات آن فشارش به اقشار مختلف جامعه مخصوصا اقشار محروم که دارای حقوق ثابت و یا غیر ثابت هستند وارد خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس اضافه کرد: یکی از موارد و پیشنهادات مجلس که بخشی از آن تصویب شد واردات خودرو بدون انتقال ارز بود.

میرتاج الدینی افزود: هم اکنون ایرانیان خارج از کشور نزدیک به هزار میلیارد دلار ارز در اختیار دارند و خواهان سرمایه‌گذاری در کشور هستند، اگر ما بتوانیم تعدادی مشخص خودرو را با مدیریت و کنترل شده وارد کشور کنیم، اثرات قابل توجهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت با واردات خودرو درآمد قابل توجهی برای دولت و ارمغان خواهیم آورد، همچنین خودروهای داخلی ما با رقابت سالم روبرو خواهند شد و هرچقدر کیفیت را بالا ببرند و موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: واردات خودرو را می‌توانیم حتی به شرط انتقال خط تولید انجام دهیم تا صنعت خودرو دگرگون شود و بطور نمونه کشورهای همسایه مانند ترکیه راه را برای واردات خودرو باز کرده است و مردم نیز استفاده می‌کنند و ما می‌توانیم از این موضوع بهره ببریم و تامین منابع مالی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha