۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
رفع مشکلات دامداران استان سمنان در سفر رئیس جمهور
یادداشت وارده؛

رفع مشکلات دامداران استان سمنان در سفر رئیس جمهور

شاهرود- «دامداران استان سمنان دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله تامین نهاده‌های دامی مورد نیازشان هستند» این بخشی از یادداشت محمد مهدوی کارشناس امور دام و طیور برای بازار است.

محمد مهدوی، بازار: دامداران استان سمنان مشکلات عدیده ایران پیشروی خودشان می‌بینند تا جایی که عدم تناسب دخل و خرج دامداری‌های جان باعث شده توام نسبت به ذبح دام‌های مولد خودشان نیز اقدام کنند موضوعی که در تاریخ این استان بی سابقه بوده است.

معمولاً دامداران با مشکلاتی از جمله سرمازدگی و خشکسالی بالا و پایین شدن نرخ نهاده‌های دامی و گوشت مواجه بودند اما هیچ وقت شرایطشان به خصوص در شهرستان‌های شاهرود و میامی مانند دو سال اخیر نبوده که گروه بسیار ایشان عطای کار را به لقایش ببخشند.

تأمین نهاده‌ها
یکی از مهمترین مشکلات دامداران تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز شان است نهادهایی که به گفته این قشر به صورت ناموزون و بی عدالت توزیع می‌شود در نتیجه یک شهرستان استان سمنان آنقدر نهاده دامی دارد که مازاد آن را می‌فروشند و شهرستان دیگر فقط یک سوم نهاده مورد نیاز خودش را تحویل می‌گیرد و مجبور است دو سوم دیگر را در بازار آزاد به قیمت سه برابر بیشتر خریداری کند.

یکی از مهمترین مشکلات دامداران تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز شان است نهاده‌هایی که به گفته این قشر به صورت ناموزون و بی عدالت توزیع می‌شود

این شرایط سبب شد تا هفته گذشته دامداران شاهرودی طی دو روز بالغ بر ۲۰ ساعت تجمع را نیز در مقابل جهاد و فرمانداری این شهرستان صورت دهند تا بگویند یکی از مهمترین مطالبات مردم استان سمنان در سفر رئیس جمهور موضوع دامداران محسوب می‌شود.

مشکل دیگر دامداران قیمت‌گذاری درست بر روی شیر و گوشت است که متاسفانه به خوبی انجام نمی‌گیرد دامداران را با چالش‌های متعددی روبرو ساخته است برای مثال قیمت شیر در شرق و غرب استان سمنان یکسان بوده در حالی که دامداران شهرستان باید خوراک را سه برابر قیمت غرب استان بخرند زیرا در این منطقه نهادهای مورد نیاز دامداران به درستی تأمین نشده و دامداران رو به بازار آزاد می‌آورد در نتیجه قیمت شیر و گوشت با قیمت تمام شده برای دامداران هم خوانی ندارد.

نرخ خوراک دام آزاد شود
یکی دیگر از مهمترین مطالبات دامداران آزاد کردن نرخ نهاده‌های دامی است یعنی از این پس دیگر چیزی به نام دولتی و آزاد وجود نداشته باشد هر میزان که جواد نهاده را در استان صادر کرد با یک قیمت واحد همه جا عرضه شود این موضوع می‌تواند هم تکلیف دامداران را روشن کند و قبل از فساد گسترده در آستان جلوگیری کند. فسادی که باعث شده فقط جیب گروهی مملو از پول شود و دامداران زیر خروارها مشکل باقی بماند.

مشکل دیگر دامداران قیمت‌گذاری درست بر روی شیر و گوشت است که متاسفانه به خوبی انجام نمی‌گیرد

از دیگر مشکلات دامداران می‌توان به موضوع تامین سوخت اشاره کرد امروز یک مخزن دو هزار لیتری سوخت حداقل نیاز به یک ماه دوندگی در بین ادارات دولتی از اداره پست برای دریافت کد پستی که هنوز هم دامداران نمی‌دانند به چه دردی می‌خورد، گاز، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و غیره دارد و در نتیجه آنقدر برای دامداران مشکل ایجاد می‌کند که مجبور می‌شوند رو به بازار آزاد بیاورند.

ساماندهی واردات نهاده‌های دامی برای جلوگیری از ایجاد رانت و فساد برای گروهی از واردکنندگان و دلالان از دیگر موضوعاتی است که دامداران استان سمنان، آن را مطرح می‌کنند. موضوعی که دولت در آن می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد زیرا دو نرخی بودن ارز و قوانین مبهم واردات سبب شده تا امروز کمبود خوراک دام و گرانی آن بر دوش دامداران سنگینی کند.

چشم امید دامداران
دامداران استان سمنان چشم امید بسیاری به سفر رئیسی دارند چرا که حضور رئیس دولت در یک استان می‌تواند به بررسی بهتر مشکلات و همچنین دستورات ریشه‌ای برای کاهش فشار بر روی دامداران و تولیدکنندگان شیر و گوشت منجر شود. این موضوع که چقدر از مشکلات دامداران رفع می‌شود، پوشیده است اما دامداران حداقل امید دارند که از بین مشکلات عدیده ای که دارند، نحوه توزیع عادلانه خوراک دام در سطح استان سمنان محقق شود.

موضوعی که امروز دیگر علی رغم تلاش رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای پوشاندن حقایق، تقریباً همه در استان سمنان آن را متوجه شده اند و در نتیجه از دولت انتظار دارند تا یا شرایط را ساماندهی کند و یا تیم جهاد کشاورزی استان سمنان را صورت کلی تغییر دهد.

کد خبر: ۱۱۵٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha