۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
یک لیتر مازوت در ۷ سال در نیروگاه های اطراف تهران سوزانده نشده است
یک مقام مسئول در صنعت برق:

یک لیتر مازوت در ۷ سال در نیروگاه های اطراف تهران سوزانده نشده است

جعفر زاده یک مقام مسئول در صنعت برق با بیان اینکه انتخاب سوخت مصرفی در نیروگاه در حیطه اختیارات وزارت نیرو نیست، گفت: در هیچ یک از نیروگاه‌های تهران در ۷ سال گذشته حتی یک لیتر مازوت هم مصرف نشده است.

بازار؛ گروه و آب و انرژی: با کاهش دما نگرانی ها نسبت به افزایش آلودگی هوا هم بیشتر شده است. آلودگی که بسیاری متهم اصلی آن در سال های گذشته را نیروگاه ها و استفاده از سوخت مازوت در آنها می دانند.

جالب اینجاست که ساناز جعفرزاده مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌های برق حرارتی می گوید که در ۷ سال گذشته حتی یک لیتر مازوت هم در نیروگاه های اطراف تهران استفاده نشده و نمی تواند مقصر آلایندگی بالایی کلان شهرهایی همچون تهران را نیروگاه ها دانست.

او که  در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در یک کارگاه آموزشی  سخن می گفت، اظهار داشت : نیروگاه‌های تهران همچون بعثت، ری  و طرشت  تک سوز بوده و به طور ۱۰۰ درصد از سوخت گاز استفاده می کند. همچنین در نیروگاه پرند و دماوند هم قابلیت استفاده از مازوت وجود ندارد. فقط در برخی از مواقع در صورت نیاز در نیروگاه دماوند از گازوییل استفاده می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: فاکتوری که هوای شهر تهران را آلوده می‌کند، براساس ترازنامه انرژی سال ۱۳۹۳ ذرات معلق بوده و این مسئله هیچ ارتباطی با سوخت نیروگاه‌ها ندارد.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌های برق حرارتی همچنین گفت: به استناد تراز نامه انرژی کشور ۸۰.۸ درصد از ذرات معلق تولید شده در کشور مربوط به سیستم حمل و نقل بوده و اگر می خواهیم آلایندگی هوا را کاهش دهیم باید از طریق بهبود سیستم حمل و نقل به این هدف دست پیدا کنیم.

انتخاب سوخت مصرفی در نیروگاه ها به هیچ وجه در حیطه اختیارات وزارت نیرو نیست  و بر اساس تصمیم وزارت نفت و کشور تعیین می شود

کمتر از ۲ درصد از سوخت مایع استفاده کردیم
جعفر زاده با بیان اینکه از ابتدای سال تا حالا کمتر از ۲ درصد سوخت مصرفی در نیروگاه ها را سوخت مایع تشکیل داده است، ادامه داد: اینکه از چه سوختی در نیروگاه های کشور استفاده می شود به هیچ وجه در حیطه اختیارات وزارت نیرو نیست و بر اساس یک فرآیند و الزام در وزارت نفت و کشور با اولویت تامین گاز بخش خانگی در مورد سوخت مصرفی در نیروگاه ها تصمیم گیری می شود.

جعفرزاده با بیان این‌که سه نوع سوخت در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: سوخت اصلی تمام نیروگاه‌ها گاز است.  ۸۰ درصد سبد سوختی نیروگاه‌ها را گاز و ۹ درصد این سبد را مازوت تشکیل می دهد. مابقی مربوط به سوخت گازوئیل است که در شرایط اضطرار برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی این است تا سال ۱۴۲۰ تراز تولید گاز در کشور منفی شود که این مابه‌التفاوت و رشد نیاز برق کشور این فاصله را زیاد می‌کند لذا ناگزیر هستیم برق مورد نیاز را با سوخت دیگر تامین کنیم

ناگزیر به استفاده از سوخت مایع هستیم
مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌های برق حرارتی اضافه کرد: پیش‌بینی این است تا سال ۱۴۲۰ تراز تولید گاز در کشور منفی شود که این مابه‌التفاوت و رشد نیاز برق کشور این فاصله را زیاد می‌کند لذا ناگزیر هستیم برق مورد نیاز را با سوخت دیگر تامین کنیم.

جعفرزاده ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا روز گذشته ۹۱ درصد نیروگاه‌ها با سوخت گاز تولید برق داشتند و این در شرایطی است که میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان کاهش می‌یابد و بخش عمده نیروگاه‌ها در مدار قرار ندارند.

این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی همچنین  با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: در این بخش نیز وزارت نیرو فعالیت قابل توجهی داشته است، به طوری که ما در سال ۱۳۹۳ تقریبا ۳۴۰ مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر داشتیم که این عدد در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۹۰۰ مگاوات رسید و در واقع رشد ۱۷۰ درصدی داشته است.

به گفته مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌های برق حرارتی در سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۱۲ درصد سبد سوخت را مازوت تشکیل می‌داد در حالی که از ابتدای سال تاکنون تنها دو درصد از مازوت استفاده شده است و پیش‌بینی می شود که با توجه به کمبود سوخت این عدد رشد داشته باشد اما به بیش از شش درصد نخواهد رسید.

به ازای هر ۴۰ درصد سوخت مایع که در سبد سوخت نیروگاهی استفاده می‌شود یک درصد راندمان و سه درصد ضریب بهره‌برداری کاهش می یابد

زیان استفاده از سوخت مایع برای نیروگاه های برق

او ادامه داد: هیچ کدام از نیروگاه‌های کشور برای تامین انرژی از سوخت زغال سنگ استفاده نمی‌کند و این در شرایطی است که بسیاری از کشورها سوخت اصلی نیروگاه‌های خود را زغال سنگ تعیین کرده‌اند.

جعفرزاده با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌ها تصریح کرد: وزارت نیرو به سمت احداث نیروگاه‌هایی پیش می‌رود که به طور کامل قابلیت استفاده از مازوت را نداشته باشند و برای این مساله نیز برنامه ریزی‌های متعددی را انجام  داده است.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌های برق حرارتی با بیان این‌که به ازای هر ۴۰ درصد سوخت مایع که در سبد سوخت نیروگاهی استفاده می‌شود یک درصد افت راندمان و سه درصد کاهش ضریب بهره‌برداری را شاهد هستیم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف سوخت در نیروگاه‌ها امسال نیز مانند سال گذشته باشد.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha