۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است
گزارش خبری؛

ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است

تبریز- مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بر ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری و تولید در مناطق آزاد تاکید کرد.

بازار؛ گروه استان ها: امروز دوشنبه سعید محمد سفری به تبریز و منطقه آزاد ارس داشت. وی صبح امروز ابتدا با استقبال مسئولان استانی و نماینده مردم مرند و جلفا از طریق فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز وارد این شهر شد.

سعید محمد ابتدا با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز دیداری با حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم داشت.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای توسعه همه جانبه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ارس سرزمینی با فرصت‌های بسیار صنعتی و کشاورزی است که برای رونق تولید در همه بخش‌های آن باید به سرمایه‌گذاران شرایط ایده آل فراهم کرد.

ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است

قوانین دست و پا گیر و بروکراسی‌های زائد اداری موانع اصلی تولید هستند
محمد افزود: قوانین دست و پا گیر و بروکراسی‌های زائد اداری در سرزمین اصلی و موانع تولید و صادرات و قانون مالیات بر ارزش افزوده، حرکت پر شتاب سرمایه گذاری ها را کُند می‌کند که باید همه مسائل به جد پیگیری و رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: در جهت حمایت از سرمایه گذاران و جذب سرمایه‌های جدید به این مناطق، باید قانون چگونگی اداره کرد مناطق آزاد به طور کامل اجرا شود.

امام جمعه تبریز نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد ارس، مرز جلفای ایران را به بستری مناسب برای توسعه مناسبات بین المللی تبدیل کرده است، ادامه داد: فعال بودن دیپلماسی اقتصادی به توسعه دیپلماسی خارجی می‌انجامد.

آل هاشم تاکید کرد: همان طوری که با راه اندازی کارخانه ذوب در مس سونگون قرار است توسعه استان را از ظرفیت‌های سرشار معدنی شاهد باشیم، در مورد منطقه آزاد هم انتظار می‌رود با رونق تولیدات صادرات محور و اشتغال آفرینی بالاتر خطه آذربایجان از فرصت‌های طلایی این مرز بهره مند شود.

ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است

عدم درک صحیح نسبت به مناطق آزاد
بعداز این دیدار سعید محمد جلسه‌ای نیز با استاندار آذربایجان شرقی داشت. وی در این جلسه گفت: بیشتر مناطق آزاد کشور تراز تجاری مثبت دارند و باید از این ظرفیت در جهت توسعه کشور استفاده کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه عدم درک صحیح نسبت به مناطق آزاد، مهم‌ترین مشکل این حوزه است، افزود: مطالبی که درخصوص واردات و قاچاق در مناطق آزاد مطرح می‌شود، مطالبی سطحی و بی‌اساس است.

وی ادامه داد: بیشترین کنترل‌های گمرکی در مناطق آزاد اتفاق می‌افتد و بیشتر مناطق آزاد ما تراز تجاری مثبت دارند و اتفاقاً در شرایط فعلی کشور مناطق آزاد می‌توانند در حمایت از صنایع نوپا و نیازمند حمایت اثرگذار باشند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی همچنین از تصمیمات نادرست در این حوزه انتقاد کرد و گفت: نوع نگاه به مناطق آزاد و عدم توجه به قانون موجب ایجاد موانعی برای فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق شده است.

وی تصریح کرد: مقدمات لازم برای جهش مناطق آزاد را فراهم کرده‌ایم و امیدواریم با کمک مسئولان استانی بتوانیم در توسعه این مناطق و خدمت به مردم اثرگذار باشیم.

ارس از نظر ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه سرآمد مناطق آزاد کشور است
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس هم در این جلسه گفت: ارس از نظر ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه، سرآمد مناطق آزاد کشور است و ارتباط این منطقه با کشورهای همسایه، زمینه را برای تعاملات اقتصادی برد- برد فراهم کرده است.

محسن نریمان با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی نقطه امن و مناسبی برای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، افزود: منطقه آزاد ارس اعلام کرده است که آماده بازگشایی مرز خداآفرین بوده و هزینه احداث پل دوستی در این مرز را تقبل کرده است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری منطقه آزاد ارس مثبت است، افزود: ظرفیت‌های این منطقه بسیار مناسب است و می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در خدمت رونق اقتصادی استان و کشور قرار دهیم.

بعداز این جلسه سعید محمد راهی منطقه آزاد ارس شد.

ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است

جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد اولویت اصلی است
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور عصر دوشنبه در بدو ورود به منطقه آزاد ارس در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال جذب منابع برای تکمیل زیرساخت‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد هستیم.

سعید محمد با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس گفت: پیشرو بودن ارس در حوزه کشاورزی و از طرفی وجود ظرفیت‌های متنوع صنعتی می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

وی جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد را اولویت اصلی و جهت گیری اساسی در این مناطق اعلام کرد و افزود: نه تنها مشکلات موجود و موانع را در مسیر سرمایه‌گذاری حل خواهیم کرد بلکه به دنبال مشوق‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هستیم همچنین تعامل بیشتر با کشورهای همسایه نیز از دیگر اولویت‌های مهم دبیرخانه است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور در ادامه حضور خود در منطقه آزاد ارس از مجموعه بین المللی ورزش‌های ساحلی ارس که در حال احداث می‌باشد بازدید کرد.

لازم به توضیح است عملیات اجرایی احداث مجموعه بین المللی ورزش‌های ساحلی ارس از اردیبهشت ماه سال جاری در زمینی به مساحت ۵۳۰۰ مترمربع و با اعتبار اولیه ۱۵ میلیارد ریال آغاز شده است.

این مجموعه دارای کاربری چندمنظوره ساحلی از جمله والیبال، فوتبال، هندبال و کشتی است و مقرر است تا دو ماه دیگر به بهره برداری برسد. سعید محمد در ادامه از کاروانسرای خواجه نظر ارس نیز بازدید کرد.

ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است

بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شرکت پاراپلاستیک ارس
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جریان سفر خود به منطقه آزاد ارس از فاز دوم شرکت پاراپلاستیک ارس بازدید کرد.

شرکت پاراپلاستیک ارس با میزان سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورویی سالانه ۱۴ هزارتن انواع گونی، تسمه‌های پلی پروپیلن، کیسه‌های پلاستیکی و جامبوبگ تولید می‌کند. در این کارخانه برای ۶۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

بازدید مشاور رئیس جمهور از آمیکو
وی همچنین در جریان سفر به منطقه آزاد ارس از شرکت آمیکو (ارس خودرو دیزل) بازدید کرد.

گروه صنعتی ارس خودرو دیزل در زمان احداث با سرمایه ثابت بیش از ۶۳۵ میلیارد ریال و سرمایه در گردش هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال خط تولید پیکاپ، کامیون و کامیونت را راه اندازی نمود.

در حال حاضر کل سرمایه گذاری محقق شده در این مجموعه بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

گروه صنعتی آمیکو از شرکت‌های بزرگ منطقه آزاد ارس می‌باشد که در مدت بیش از ۳۰ سال از احداث اولین واحد صنعتی اقدام به توسعه و تأسیس شرکت‌های متعدد کرده و انواع موتور سیکلت، آبگرمکن خورشیدی، انواع کولرهای گازی، کلاه ایمنی موتور سیکلت، انواع باتری و پانل های سقفی و دیواری ساندویچ پانل، انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک، دستگاه‌های رنگ پاش الکترواستاتیک و خودروهای دیزلی سبک و سنگین و بنزینی دوگانه سوز را تولید کرده است.

ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد| حمایت از صنایع نوپا در اولویت است

بازدید از بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جریان سفر خود به منطقه آزاد ارس از مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امیر، بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه بازدید کرد.

مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امیر، بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در منطقه آزاد ارس با سرمایه گذاری ریالی هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و بیش از ۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و مساحت ۸۰ هکتار، سالانه ظرفیت تولید بیش از ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن انواع صیفی جات گلخانه‌ای به روش هیدورپونیک را دارد و در کنار آن برای ۶۵۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha