۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
سهم ۹۵ درصدی اصناف در تولید پوشاک

سهم ۹۵ درصدی اصناف در تولید پوشاک

۹۵درصد تولید پوشاک در بنگاه‌های کوچک و متوسط است که پروانه کسب از اتحادیه‌ها دارند و تنها ۵درصد تولید در بخش صنایع است که پروانه‌های بهره برداری می‌گیرند که تسهیلات بانکی به این ۵درصد داده می شود.

به گزارش بازار، نشست بررسی بازتاب اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته (تهران مدکس) با حضور سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران، ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران و تعدادی از فعالان صنف پوشاک برگزار شد.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در بازدید از نمایشگاه شاهد بودیم که همه شرکت‌کنندگان دارای پتانسیل بالایی بودند، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی پوشاک به طور حتم در رشد و توسعه صنف پوشاک موثر است اما شرایط اقتصادی و نیز شیوع بیماری کرونا مانع از برگزاری آن شده بود که با توجه به تلاش‌ها و تمهیدات اتحادیه پوشاک تهران و دیگر نهادهای همکار، نخستین نمایشگاه تهران مدکس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در سطح مطلوبی برگزار شد.

سعید ممبینی تصریح کرد: از جمله مزیت‌های تهران مدکس، حضور تمامی عوامل تاثیرگذار و فعال در تولید پوشاک کشور در این نمایشگاه بود. این اولین بار است که همه فعالان حوزه پوشاک در یک نمایشگاه کنار هم قرار گرفته‌اند و اینکه چنین کاری از سوی یک اتحادیه انجام شده، مایه افتخار است. ضمن این که تاکنون بازخوردهای مثبتی از دیگر استان‌ها به دستمان رسیده است که گواه از عدم تبعیض استانی، بین فعالان حوزه پوشاک دارد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: آنچه اتاق اصناف ایران در این زمینه انجام داد، حمایت از برگزاری چنین نمایشگاهی بود و توانستیم مشارکت فعالان صنف پوشاک را از همه کشور جلب کنیم.

ممبینی افزود: با توجه به «سهم بالای پوشاک در صنوف تولیدی» و همچنین «تولید ۹۵ درصدی پوشاک در بخش اصناف و سهم ۵ درصدی صنایع در تولید»، طی جلساتی که با مدیران اقتصادی کشور و کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا داریم، همواره بر میزان خسارت وارده بر صنف پوشاک با شیوع بیماری کرونا تاکید کرده‌ایم چرا که شیوع کرونا بیشترین اثر را بر میزان مصرف پوشاک در دنیا داشته است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. ضمن اینکه ما مشکلات خاص کشور خودمان از جمله تحریم و نبود مواد اولیه را هم داریم.

وی گفت: واحدهای صنفی- تولیدی پوشاک، با کمترین هزینه برای دولت، تبلیغات حداقلی و کیفیت بالا در حال فعالیت هستند اما گاها تسهیلاتی به بنگاه‌های صنعتی که سهم کوچکی در تولید پوشاک دارند، ارائه می‌شود. این از جمله انتقاداتی است که به دولت و مجلس منتقل کرده‌ایم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین در خصوص الزامات اجرایی پیش رو در کارگاه‌های تولیدی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که کمتر به موضوع برندسازی پرداخته است. اتحادیه پوشاک و فعالان این حوزه، در خصوص برندسازی آسیب‌شناسی کرده و راه‌کارهایی را ارائه دهند. ضمن این که همه می‌دانیم، برخی از کشورها تمایل به استفاده از نیروی انسانی ارزان و تولید با کیفیت دارند که لازم است تولیدی های ما بررسی بیشتری بر این موضوع داشته باشند.

لزوم حمایت برای تامین مواد اولیه
در ادامه این نشست، نماینده وزیر صمت و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: نماینده وزیر صمت و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: بعضا گفته می‌شود که قیمت کالا باید کاهش یابد. برای تولید ارزان، دو راه وجود دارد؛ بدترین راه این است که تولیدکننده مجبور به کاهش کیفیت ‌شود اما روش بهتر این است که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده در اختیار او قرار گیرد. بدیهی است، انتظار ما از تمامی مسئولان ذی ربط، حمایت از تولید پوشاک به ویژه در خصوص تامین مواد اولیه است. چراکه این صنف، ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و ارزش افزوده دارد و در صورت عدم حمایت از آن این ظرفیت از دست خواهد رفت.

چرا صنعت پوشاک در ترکیه رشد کرد؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان میهمان مدعو بیان کرد: صنف پوشاک زمانی حرف بیشتری برای گفتن داشت اما در سال‌های اخیر، کوتاهی برخی از مسئولان مربوطه و عدم همکاری دستگاه‌ها، واردات بی‌رویه و قاچاق موجب وضع فعلی و رکود شده است. سید ناصر موسوی لارگانی ادامه داد: بنابر برآوردهای دولت، برای ایجاد شغل پایدار به ازای هر یک نفر، نیاز به هزینه یک میلیارد تومانی داریم. حال این که این هزینه در صنف پوشاک به مراتب پایین‌تر است. ضمن این که این صنف ارزش افزوده بالایی تولید می‌کند. وی تاکید کرد: فراهم آوردن شرایط حضور تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه‌های بین‌المللی از وظایف دولت‌ها است و مجلس نیز موظف است شرایط قانونی این امر را فراهم آورد. ترکیه برای پیشرفت صنعت پوشاک هزینه‌های زیادی کرده است تا جایی که گاها ۸۰ درصد هزینه حضور برندهای ترک در کشورهای دیگر را می‌پردازد و نتیجه این حمایت، رشد صنعت پوشاک در این کشور است.

فعالیت ۵۷ هزار و ۴۰۴ تولیدی صنفی
دبیر کل اتاق اصناف ایران نیز با تقدیر از فعالان صنفی پوشاک و عرضه تولیدات با کیفیت در نمایشگاه تهران مدکس اظهار کرد: بر اساس آمارها، ۲۳۰هزار و ۳۱۵واحد صنفی تولیدی و توزیعی مجاز به فعالیت در حوزه پوشاک داریم که از این تعداد، ۵۷ هزار و ۴۰۴ واحد، تولیدی و ۱۷۲هزار و ۹۱۱واحد، توزیعی هستند. ذکر این نکته نیز مهم است که تنها صنفی که حدود ۹۵ درصد تولید را در اختیار دارد، پوشاک است. بدیهی است، ۱۰۰ درصد توزیع پوشاک نیز در بخش اصناف است. محمد باقر مجتبایی ادامه داد: با توجه به این جمع کثیر و تخصصی، فعالان حوزه پوشاک از آسیب‌دیده‌ترین گروه‌ها در دوره شیوع کرونا بوده‌اند و از جمله ۱۴ گروه اصلی آسیب دیده از کرونا بر شمرده شده‌اند. با وجود این حمایتی از دولت دریافت نکرده‌اند.

تامین مواد اولیه، مهمترین مطالبه تولیدکنندگان
رئیس اتحادیه پوشاک تهران به عنوان مجری نمایشگاه مدکس، گفت: نزدیک به ۹۵ درصد تولید پوشاک در بنگاه‌های کوچک و متوسط است که پروانه کسب از اتحادیه‌ها دارند و تنها ۵ درصد تولید در بخش صنایع است که پروانه‌های بهره برداری می‌گیرند. با وجود این تبعیض و بی عدالتی موجب شده تا تسهیلات بانکی به آن ۵ درصد داده شود. لذا از مجلس انتظار داریم که مانع از این تبعیض شود. هرچند تامین تسهیلات، مطالبه اصلی ما نیست و بزرگترین مطالبه ما تامین مواد اولیه است. ابوالقاسم شیرازی بیان کرد: در نمایشگاه تهران مدکس، حدود ۱۰۰ تولید کننده شرکت کردند که سطح کیفی تولیدات ملی را نشان داد. همین کیفیت موجب شد تا در سال گذشته بدون حمایت دولت، ۱۴۹ میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که البته این تبادل ریالی بوده است. یعنی از کشورهای همسایه به ایران آمدند و از بنگاه‌ها خرید کردند. این صادرات طبق روال قانونی نبوده است. اما با وجود تامین پارچه و مواد اولیه گران قیمت از سوی تولیدکنندگان ایرانی، باز هم قیمت تمام شده برای کشورهای همسایه مناسب بوده است.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha