۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
سرمایه گذاری ۶۷۹ میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

سرمایه گذاری ۶۷۹ میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۶۷۹ میلیارد تومان در منطقه ویژه توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، مرتضی صفدری زاده عصر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: منطقه ویژه برای تأمین و آماده سازی زیرساخت‌های مختلف تاکنون در سایت مرکزی ۱۷۲ میلیارد تومان و در سایت مرزی ۴۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی منطقه ویژه اقتصادی استان را موتور محرکه توسعه اقتصادی دانست و عنوان کرد: تاکنون در فضای اقتصادی خراسان جنوبی توانسته ایم بهترین عملکرد و دستاورد را برای صادرات کالای ایرانی به افغانستان داشته باشد.

به گفتۀ وی منطقه ویژه میزبان سرمایه‌گذاران در رشته‌های مختلف صنعت، تجارت و اقتصاد است و توانسته شرایط مناسب را برای متقاضیان فراهم آورد.

صفدری زاده بیان کرد: یکی از مشکلات منطقه ویژه در دو سایت موجود زیرساخت برق بود که تا حدود ۸ ماه دیگر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مشکل به طور کلی رفع می‌شود.

وی با اشاره به سایت مرزی و تحولات ایجاد شده در افغانستان عنوان کرد: سایت مرزی با وجود بی ثباتی و مشکلات توانست تجارت و صادرات را ادامه دهد و مسئولان از استاندار، گمرک، نیروی امنیتی و اطلاعاتی هم نگذاشتند شوک‌های اقتصادی بزرگی وارد شود، که جای تشکر دارد.

به گفتۀ وی اکنون مرز ماهیرود در جایگاهی بالاتر از دیگر مرزهای مشترک با افغانستان مانند میلک و دوغارون قرار دارد و سرمایه‌گذاران داخلی و افغانستانی این مرز را ترجیح می‌دهند.

نمایش سیمای واقعی از پتانسیل‌ها و مزیت‌ها
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اعلام کرد: تعداد واحدهای فعال در سایت مرکزی ۱۴ واحد و در سایت مرزی ۲۰ واحد است که ۱۳۷ نفر در خود سازمان منطقه ویژه شاغل هستند و حدود ۸۹۰ نفر درسایت ها و واحدها مشغول به کار هستند.

صفدری زاده اضافه کرد: همچنین واحدهایی در منطقه ویژه در حال بهره برداری هستند که با اتمام آن رقم اشتغال زایی به حدود یک هزار و ۷۶۲ نفر به صورت مستقیم می‌رسد و به شکل غیرمستقیم نیز هم اکنون روزانه در مرز ماهیرود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار شده اند.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در حمایت از بخش خصوصی گفت: در سالی که به عنوان سال مانع زدایی‌ها و پشتیبانی نام‌گذاری شده است، رسانه می‌تواند بهترین پشتیبان کسب و کارها باشد.

صفدری زاده ادامه داد: همچنین رسانه با نمایش سیمای واقعی از شرایط و پتانسیل‌های موجود استان می‌تواند امیدافزایی داشته باشد و سرمایه‌گذار را جذب کند.

به گفتۀ وی تنها نکته‌ای که تاکنون دریافت کرده‌ایم این است که توسعه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی انجام می‌شود و لازم است به این نکته توجه شود.

توسعه اقتصادی روبه رشد خراسان جنوبی
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تأکید کرد: این استان مزیت‌های فراوانی نسبت به حتی برخی از استان‌های توسعه یافته‌تر دارد و ایجاد ستاد توسعه خاوران و مانع زدایی‌ها خیلی خوب بوده است.

صفدری زاده با بیان اینکه مشکلات و مانع‌ها در تمام کشور وجود دارد و مختص خراسان جنوبی نیست، گفت: این استان نسبت به ۱۰سال قبل توسعه اقتصادی روبه رو رشدی داشته و میزان اشتغال زایی، بیکاری و امنیت سرمایه گذاری این را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مانع در کشور وجود دارد و حتی نام‌گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب هم آن را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در ایران قوانین بیشمار و تکثر در آنها و مصوبه‌ها و آیین نامه‌ها باعث مشکلاتی شده است که لازم است اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

به گفتۀ وی زیرساخت‌هایی مانند هوایپما و ریل و جاده بهانه‌هایی هستند که آورده می شود چرا که هزینه حمل بار توسط کامیون با ریل برابری می‌کند.

از سیاه نمایی ها دوری کنیم
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی درخواست کرد: رسانه و بخش خصوصی لازم است که از سیاه نمایی‌ها دوری کنند و رسانه به عنوان بازویی برای توسعه استان و جذب سرمایه ‌گذار تبدیل شود.

صفدری زاده خاطر نشان کرد: زمانی که دستاوردی ایجاد می‌شود آن را باید پررنگ‌تر کنیم و پرداختن فقط به نقاط ضعف و ندیدن نقاط قوت کار درستی نیست.

وی با تأکید بر اینکه لازم است تعریف توسعه یافتگی تغییر کند، گفت: در خراسان جنوبی حجم پول و سرمایه زیاد است ولی تمایلی به اینکه از لاک خود خارج شوند، ندارند ولی با بیان واقعیت‌ها و نظرات افراد سرمایه‌گذار موفق می‌توان بیشتر هم توسعه یافت.

به گفتۀ وی بنگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک با اشتغال زیر ۵۰ نفر با سرمایه اندک نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند، به گونه‌ای که اکنون در آمریکا ۵۰ درصد از اقتصاد را بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌چرخانند و در خراسان جنوبی نیز این اتفاق می‌تواند بیشتر مورد توجه جوانان قرار گیرد.

صفدری زاده عنوان کرد: قبول داریم مشکلات و سختی‌هایی برای فعالیت وجود دارد ولی می‌توان با تلاش تمام این مسیر را طی کرد همانگونه که دیگر فعالان اقتصادی موفق این راه را رفته‌‎اند.

وی خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی که سیاه نمایی می کنند بیشتر برای گرفتن امتیاز از حاکمیت، حذف و جلوگیری از ایجاد رقبا و توقع بیش از حد آنها است.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha