۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
خط لوله تاپی تهدیدی بزرگ در زمینه انرژی برای ایران
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

خط لوله تاپی تهدیدی بزرگ در زمینه انرژی برای ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران می‌تواند با بکارگیری اهرم مذاکرات و چانه‌زنی مانع تکمیل خط لوله تاپی شود، بر ضرورت به کارگیری دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در منطقه تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی درباره چراغ سبز افغانستان به ترکمنستان برای عبور خط لوله گازی تاپی از این کشور، گفت: خط لوله تاپی که از ترکمنستان آغاز و از افغانستان و پاکستان می‌گذرد تا به هند برسد، می‌تواند تهدیدی بزرگ در زمینه انرژی برای ایران در منطقه باشد لذا درصورت تکمیل، موقعیت ایران در منطقه از وجه اقتصادی تنزل پیدا می‌کند و سبب می‌شود آمریکا برای دستیابی به اهداف خود -که انزوای ایران و ایجاد یک مسیر جایگزین در حوزه گاز به جای ایران و روسیه است- موفق شود.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه ایران می‌تواند با بکارگیری اهرم مذاکرات و چانه‌زنی مانع تکمیل این خط لوله شود، افزود: متاسفانه نداشتن تحلیل و استراتژی نسبت به تحولات منطقه در دولت قبل سبب شد که کشور امروز با چنین تهدیدهای رو به رو شود، چراکه ارتباط با ترکمنستان مخدوش شده است و امکان واردات و صادرات گاز این کشور وجود ندارد، هرچند نمی‌توان از نقش آمریکا و اسرائیل در سیاست‌های داخلی و خارجی همسایگان ایران چشم‌پوشی کرد.

وی ادامه داد: ایران باید پیش از این گاز ترکمنستان را -که خط لوله آن نیز در کشور وجود دارد- وصل می‌کرد و حتی یک سرویس ترانزیتی از خلیج‌فارس به آن‌ها می‌داد چراکه وابستگی بیشتر ترکمن‌ها به ایران را به همراه داشت.

عباسی اضافه کرد: همچنین برخی از مسئولان دولت قبل نگران بودند که درصورت فروش گاز به پاکستان آن‌ها پولش را پرداخت نکنند به همین دلیل مراودات گازی با این کشور نیز منتفی شد، هرچند معتقدم دیدگاه غرب‌زده آن‌ها سبب شد که ۸ سال به کشورهای همسایه توجه نکنند.

این نماینده مجلس معتقد است چراغ سبز طالبان به ترکمنستان برای پای گرفتن خط لوله تاپی نشان داد تغییر و تحولات بسیاری می‌تواند در منطقه بدون تاثیرپذیری از ایران شکل بگیرد!

عباسی با بیان اینکه به‌یقین کشورهایی که تاثیرگذاری بیشتری در منطقه دارند در حوزه اقتصادی نیز بهره بیشتری خواهند برد، گفت: با این وجود ایران هنوز فرصت را از دست نداده چراکه درصورت اصلاح روابط و حفظ امنیت سرمایه‌گذاری، کشورهای همسایه به ایران رغبت نشان خواهند داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برضرورت مذاکره و برقراری دیپلماسی اقتصادی و سیاسی تاکید کرد و افزود: به‌یقین درصورت برقراری این نوع از دیپلماسی می‌توان از ظرفیت‌های بسیاری در منطقه استفاده کرد.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha