۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
نهضت العلمای اندونزی استفاده از رمزارز را حرام اعلام کرد
با صدور فتوای شرعی انجام شد؛

نهضت العلمای اندونزی استفاده از رمزارز را حرام اعلام کرد

نهضت العلمای جاوای شرقی در اندونزی علیرغم پذیرش رمز ارزها به عنوان دارایی، استفاده از آنها را حرام اعلام کرد.

به گزارش بازار، نهضت العلمای جاوای شرقی در اندونزی رمزارز را حرام اعلام کرد. به گفته آنها، این گروه رمزارز را به‌عنوان یک دارایی پذیرفته‌اند، اما به‌گفته آنها هنوز این دارایی را نمی‌توان با قوانین شرع قانونی اعلام کرد. 

بر اساس این گزارش، شعبه محلی سازمان مذهبی اندونزی نهضلات العلماء در شرق جاوه اخیراً فتوایی در مورد وضعیت رمز ارزها تحت قوانین اسلامی صادر کرده است. بر اساس این فتوای غیر الزام‌کننده، ارزهایی که با رمزنگاری ایمن شده و به‌عنوان ابزار تراکنش استفاده می‌شوند، حرام تلقی می‌شوند.

پورتال خبری اندونزیایی Tempo گزارش داد که این تصمیم در نتیجه یک بحث و گفت‌و گوی طولانی و داغ  در روز یکشنبه، ۲۴ اکتبر اتخاذ شده است. اعضای درگیر در این مناظره، که مقاله آن را «پویا» و «گرم» توصیف می‌کند، به این نتیجه رسیدند که استفاده از رمز ارز می‌تواند قانونی بودن تراکنش‌های مالی را تضعیف کند.

نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد این است که رمز ارزها می‌توانند به عنوان ابزاری برای ارتکاب کلاهبرداری عمل کند. در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت شعبه نهضت‌العلمای جاوه شرقی منتشر شده، به نقل از کیایی عزیزی چاسب‌الله، یکی از اعضای حاضر در جلسه آمده است:

شرکت کنندگان در این جلسه، علیرغم اینکه رمز ارز قبلاً توسط دولت به عنوان یک کلاس مالی جدید تأیید شده بود، این دیدگاه را نپذیرفتند که می‌توان آن را تحت شریعت اسلامی شرعی اعلام کرد.

در این جلسه، آن‌ها همچنین تصمیم گرفتند که رمز ارزها از نظر شرعی، همانطور که در فقه ذکر شده است ، فاقد هرگونه فایده است. به گفته این نشریه اندونزیایی، این موضع توسط یک کارشناس رمز ارزها که در این بحث مذهبی شرکت کرده بود برای توضیح عمل مناسب در استفاده از رمز ارزها تأیید شده است.

فتوای این سازمان اسلامی پس از آن صادر شد که دولت جاکارتا اخیراً اعلام کرد که اندونزی قصد ندارد ممنوعیت گسترده‌ای بر رمز ارزها اعمال کند. محمد لطفی، وزیر بازرگانی این کشور در گفتگو با رسانه‌های محلی اظهار داشت که قوه مجریه راه چین را که امسال بار دیگر بر ممنوعیت تمام تراکنش‌های رمز ارزها تاکید کرد و سرکوب استخراج و تجارت بیت‌کوین را آغاز کرد، دنبال نخواهد کرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha