۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
از امروز قرمزی بازار سرمایه کاهش پیدا میکند
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

از امروز قرمزی بازار سرمایه کاهش پیدا میکند

عشقی، رییس سازمان بورس گفت: قول می دهیم ساز و کار مناسبی داشته باشیم. این وضعیت یک روزه به وجود نیامده اما از امروز قرمزی بازار کاهش پیدا میکند.

به گزارش بازار، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز (دوشنبه) در یک برنامه تلویزیونی به برخی شبهات پیرامون بازار سرمایه پاسخ گفت.

برخی از مهمترین نکات مورد اشاره رییس سازمان بورس:

قرمزی بازار از سال قبل و از مرداد ۹۹ شروع شد. در تابستان امسال یک نوسانی رخ داد. امروز شرایط با سال قبل تفاوت دارد. وظیفه ما افشا اطلاعات شرکت ها در زمان مناسب و نظارت به شفافیت معاملات است.

شرکت ها در ۶ ماهه اول امسال سود اوری خوبی داشتند. p/e شرکت ها از بالای ۳۰ به ۵ و ۶ رسیده است و قیمت ها جذاب است.

با توجه به وضعیت شرکت ها و عزم دولت الان دیگر جای هیچ نگرانی نیست. چند ابهام در بازار داریم  و باید برطرف شود.

سعی کردیم با صندوق های بازار گردانی و افزایش فعالیت آنها از بازار حمایت کنیم. این صندوق ها خودشان تمایل به انجام خرید دارند.

در حال حاضر نمی توانیم بگوییم مردم سرمایه خود را نمی آوردند.

ما تلاش داریم بازار به ثبات برسد. هم رشدهای شدید هم نزول های شدید برای بازارها سم است.

مهمترین بحث امروز کسری بودجه و انتشار اوراق است. ما به اندازه کشش بازار اوراق منتشر می کنیم. دولت تمام کسری بودجه خود را از بازار تامین نمی کند و بخش عمده آن از جاهای دیگر تامین می شود.

در ۴۰ روز گذشته ما هیچ اوراق نفروختیم. گاهی تصویری منتشر می شود و اعلام می شود این حجم توسط دولت فروخته شده است در حالی که آن ها توسط دولت فروخته نشده است.

در ضمن خریداران اوراق و سهام با هم متفاوت است. کسی که اوراق می خرد برنامه متفاوتی دارد و با خریداران سهام فرق می کنند.

به دنبال توقف قیمت گذاری دستوری و جلوگیری از رانت هستیم. نمی شود سرمایه مردم را جذب کنیم و بعد دست در جیب شرکت ها کنیم و سودشان را بگیریم.

در فولاد و پتروشیمی این وضعیت بود که رفع شد و الان دیگر نیست

مطمئن باشند که ما از منافع شرکت ها حفاظت خواهیم کرد.

گفته می شود شرکت ها سود نمی دهند. ما طر های توسعه زیادی در شرکت ها داریم. در صنایع معدنی و فلزی جلسه داشتیم که طرح های توسعه زیادی دارند. راه ثبات بازار از طرح های توسعه شرکت ها می گذرد.

وضعیت فعلی و جو نا امیدی بازار سیکل هایی است که چندین بار تجربه شده است. سال ۸۳، سال ۹۲ همین وضع بوده است. قطعا شدت و گستردگی افراد درگیر فرق می کند. الان در سازمان نزدیک به ۵۸ میلیون کد سهامداری وجود دارد. کل جمعیت کشور در گیر بازار هستند.

به واسطه تغییراتی که اتفاق افتاد ما دچار وقفه در اطلاع رسانی شدیم. در تلاشیم به طور منظم در این زمینه کار کنیم تا مردم به کانال رسمی انتشار اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 قول می دهیم ساز و کار مناسبی هم در رسانه های جمعی و مجازی داشته باشیم. این وضعیت یک روزه به وجود نیامده اما از امروز قرمزی بازار کاهش پیدا میکند.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha