آزاد کردن واردات مبلمان به نفع صنعت است| سیاست های بانک مرکزی برای صادرات و واردات مشخص نیست
مدیر مجموعه بازرگانی صنعت مبلمان در گفتگو با «بازار»:

آزاد کردن واردات مبلمان به نفع صنعت است| سیاست های بانک مرکزی برای صادرات و واردات مشخص نیست

مشفق فعال صنعت مبلمان با بیان اینکه سیاست های دولت و بانک مرکزی در مورد واردات و صادرات مشخص نیست، گفت: سیاست بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان را زمین گیر کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: چهارمین نمایشگاه صنعت چوب، مبلمان و صنایع وابسته نمایشگاه شهر آفتاب از تاریخ چهارم تا هفتم آبان ماه برگزار شد. در حاشیه این نمایشگاه خبرگزاری بازار گفتگویی با یکی از غرفه داران انجام داده است. علی مشفق، مدیر یک مجموعه بازرگانی در حوزه مبلمان؛ کار اصلی شان بازارگانی است؛ یعنی محصولات مبلمان را صادر کرده و در قبال آن مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان را وارد می کنند.

بزرگترین معضل  صنعت مبلمان بخصوص در مورد مواد اولیه وارداتی بحث عدم ثبات ارزی است و اینکه سیاست های دولت و بانک مرکزی چه در بحث صادرات و چه در بحث واردات چندان واضح و مشخص نیست

* به عنوان اولین سئوال، در بحث مواد اولیه مشکل تولید کنندگان چه مواردی است؟
الان بزرگترین معضل این صنعت بخصوص در مورد مواد اولیه وارداتی بحث عدم ثبات ارزی است و اینکه سیاست های دولت و بانک مرکزی چه در بحث صادرات و چه در بحث واردات چندان واضح و مشخص نیست؛ این امر الان ما را به چالش کشیده است و موجب شده علیرغم اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ صادرات خوبی رقم زدیم متاسفانه با توجه به سیاستهایی که در خصوص بازگشت ارز صادراتی ابلاغ کردند، تقریبا می توان گفت صادرات مان صفر شده است.

از آن طرف در زمینه واردات نیز وضعیت به همین نحو است؛ یعنی عدم ثبات ارزی، نبودن راه های مناسب و رسمی برای انتقال پول، بحث های گمرکی و ترخیص همگی دست به دست هم می دهد تا واردات مواد اولیه مورد نیاز سخت شود و به تبع تولید کنندگان نیز به چالش کشیده شوند.

*پیشنهاد و راهکار شما در خصوص رفع معضل بازگشت ارز صادراتی چیست؟
من با یک مثال این موضوع را برای شما توضیح می دهد؛ وقتی یک محصولی را در بازار داخل می فروشیم اعتباری و مدت دار کار می کنیم و حداقل ۵ ماه طول می کشد تا سرمایه ما برگردد. الان در بحث صادرات منِ صادر کننده را موظف کرده اند وقتی جنسی را صادر می کنم ظرف ۴ ماه ارز حاصل از صادرات را برگردانم. سوال من از مسئولان این است که وقتی هیچ راهی وجود ندارد، بانکهای ما همه تحریم هستند، سوئیفت قطع است و غیره چگونه مشتری من در یک کشور خارجی بتواند ظرف ۴ ماه پول را به من برگرداند. این در حالی است که اگر من صادر کننده این پول را برنگردانم با انواع و اقسام تهدیدات بانک مرکزی مواجه می شوم! که این برخوردها به هیچ عنوان در شان ما نیست و باعث میشود قید صادرات را بزنیم. متاسفانه سیاست های غلط موجب شده بسیاری از تجار عطای صادرات را به لقای آن ببخشند.

وقتی صادر کننده را ملزم به برگرداندن ارز می کنند شدنی نیست و به همین دلیل ما به دلیل بحث های حقوقی و مشکلاتی که برای ما به وجود می آید صادرات را کم کرده ایم

*چند درصد صادرات در این صنعت به واسطه الزام به بازگشت ارز صادراتی کاهش یافته است؟
کل صادرات سال ۹۷ و ۹۸ مجموعه خود ما طبق  آنچه در سامانه جامع تجارت نیز ثبت شده حدودا یک میلیون دلار بوده است و فقط هم مبلمان صادر کرده ایم. اما در سال ۹۹ به دلیل مشکلاتی که بوجود آمد صادرات ما به ۷هزار و ۵۰۰ دلار رسید. چون نمی توانیم به آنچه بانک مرکزی مصوب کرده به عنوان بازگشت ارز حاصل از صادرات ظرف ۴ ماه متعهد شویم آن هم در شرایطی که ما را ملزم کرده اند به اینکه این ارز را بفروشیم.

در حالی که می توان به جای آن کالا وارد کرد و این قابل حل است اما وقتی صادر کننده را ملزم به برگرداندن ارز می کنند شدنی نیست و به همین دلیل ما به دلیل بحث های حقوقی و مشکلاتی که برای ما به وجود می آید صادرات را کم کرده ایم.

گمرک و دولت می تواند راهکاری را برای من صادر کننده بگذارد که حداقل مواد اولیه مان را با یک پروسه ساده تر وارد کشور کنیم

* الان وضعیت ایران در تولید مبلمان چگونه است؟
وضعیت ایران از لحاظ کیفیت و مسائلی مثل نیروی کار خوب است. تنها یک مشکل وجود دارد که باز هم به گرانی مواد اولیه برمیگردد. به طوری که در بازار عراق که دو سال نیز مجموعه ما به آنجا صادرات داشتیم موفق نبودیم علت ش هم این است که ترکیه الان رقیب جدی ما محسوب می شود و دولت ترکیه حمایت شدیدی از صادرکننده ها دارد و کاری می کند موا اولیه ارزان به دست تولیدکننده ها برسد.

 همانطور که می دانید مبلمان متشکل از یکسری مواد اولیه مثل چوب پارچه و غیره است، اگر بخواهم در حالت عادی کار کنیم روی هر کدام از این مواد به صورت حداقلی ۳۰ الی ۴۰ درصد هزینه سربار مثل هزینه های گمرک و ترخیص می آید. بنابراین قیمت تمام شده ما به هیچ وجه قابل رقابت نیست.

 الان مشتریان خارجی داریم در زمینه مبلمان منزل و اداری محصولات ایرانی را پسندیده اند اما حرفشان این است که قیمت تمام شده محصولات شما نسبت به ترکیه رقابتی نیست. چون وقتی مواد اولیه ای ۳۰ درصد گمرکی خورده و به اصطلاح سربار قیمتی روی آن آمد است حداقل باید ۳۰ درصد گرانتر از جاهای دیگر باشد. در صورتی که گمرک و دولت می تواند راهکاری را برای من صادر کننده بگذارد که حداقل مواد اولیه مان را با یک پروسه ساده تر وارد کشور کنیم.

 الان تنها راهی که جلوی راه من گذاشته اند این است که در یک منطقه آزاد کارگاه بزنم که برای همه مقدور نیست. به همین دلیل در بحث قیمت با این روند نه با ترکیه و نه با چین نمی توانیم رقابت کنیم و لذا بازارهای اطراف مان را راحت از دست می دهیم.

*صنعت مبلمان چقدر در حوزه ماشین آلات سرمایه گذاری کرده است؟
سرمایه گذاری در این صنعت بد نبوده است و می توان گفت در حال حاضر  ماشین آلات به روز دنیا را در ایران داریم اما باز هم به نظر بنده کافی نیست و نسبت به رقبای مان مثل چین و ترکیه در برخی زمینه ها عقب هستیم و نیاز به این است که با ماشین سازهای معتبر دنیا همکاری بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به روز باشیم.

اگر واردات مبلمان آزاد شود به قدری هزینه ها بالا است که برای مجموعه ها  واردات به صرفه نیست و قطعا روی مبلمان داخلی تاثیر نخواهد داشت؛  بنابراین آزاد کردن واردات مبلمان به نفع صنعت مبلمان ما است

*ممنوع بودن واردات مبلمان کماکان ادامه دارد و مخالفان و موافقان بسیاری نیز دارد. نظر شما چیست؟
مساله اینجا است که حتی اگر واردات مبلمان آزاد شود به صرفه نیست؛ یعنی آزاد بودن واردات مبلمان تاثیر منفی بر صنعت مبلمان داخل ندارد. بنده اگر به جای مسئولان بودم واردات مبلمان را آزاد می کردم صرفا برای اینکه تولید کننده های ما بتوانند مدل ها را راحت بیاورند. چون الان یک معضلی که در این صنعت وجود دارد و روی آن هم کار نشده بحث مدل سازی است به همین دلیل تولید کننده های ما ۹۹ درصد کپی برداری می کنند. اگرچه به نظر بنده این کار ایرادی ندارد اما در تهیه همان نمونه مبلمانی که می خواهند کپی کنند نیز مشکل دارند. بنابراین اگر حداقل برای مجموعه های تولیدی که قصدشان از واردات مدل سازی است، واردات را آزاد کنند باز کمک کننده است.

 کما اینکه اگر برای همه واردات مبلمان آزاد شود به قدری هزینه ها بالا است که به صرفه نیست برای مجموعه ها که واردات انجام دهند و قطعا روی مبلمان داخلی تاثیر نخواهد داشت. بنابراین آزاد کردن واردات مبلمان به نفع صنعت مبلمان ما است.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha