۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان
بازار گزارش می‌دهد؛

همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان

همدان- در حال حاضر سه پروژه بزرگ دامداری در استان همدان در دست ساخت است که در صورت تکمیل شدن آنها این استان می‌تواند برند و قطب تولید محصولات لبنی کشور شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی با نام شستا از سال ۹۸ ساخت سه پروژه بزرگ دامداری را در استان همدان کلید زد که این پروژه‌ها در شهرستان‌های درگزین، ملایر و همدان در حال ساخت هستند اما پیشرفت فیزیکی هر پروژه متفاوت است.

پس از گذشت دو سال و اندی پروژه دامداری بزرگ ۶ هزار راسی شهرستان درگزین با ۱۵۰ راس دام فعالیت خود را آغاز کرده و به زودی ۳۰۰ راس دام جدید به این دامداری وارد می‌شود ضمن اینکه عنوان شده آن مجموعه تا یک سال آینده به طور کامل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بررسی وضعیت اجرای این پروژه ما را بر آن داشت تا با دست اندرکاران طرح به گفتگو بنشینیم بر همین اساس راهی درگزین شدیم تا از نزدیک جویای وضعیت باشیم.

مقرر شد ۱۴ پروژه  گاوداری در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تامین غذایی کشور و استقلال کشور در بخش شیر و لبنیات اجرایی شود

مدیر بخش دامپروری پروژه گلداشت شهرستان درگزین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در راستای سیاست‌های کلی شرکت شستا مقرر شد ۱۴ پروژه  گاوداری در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تامین غذایی کشور و استقلال کشور در بخش شیر و لبنیات اجرایی شود، اظهار کرد: شرکت گلداشت اصفهان از اردیبهشت ماه سال ۹۹ اجرای سه پروژه در استان‌های همدان، خراسان شمالی و لرستان را برای احداث گاوداری گاو شیری آغاز کرده است.

احمد صلاحی با اشاره به اینکه این گاوداری‌ها ظرفیت ۶ هزار راسی دارند و در دو فاز اجرایی می‌شوند، ادامه داد: هر گاوداری سه هزار راس دام مولد و ۶ هزار راس کل گله در هر فاز خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک گاوداری در شهرستان درگزین، یک گاوداری در شهرستان ملایر و یک گاوداری در شهرستان همدان حد فاصل قهاوند و فامنین در حال ساخت است، افزود: پروژه دامداری ۶ هزار راسی شهرستان درگزین بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان

مدیر بخش دامپروری پروژه گلداشت درگزین با بیان اینکه از درصد پیشرفت فیزیکی دو پروژه دیگر دقیق اطلاع ندارم، اضافه کرد: در حال حاضر حصارکشی و حفر چاه پروژه دامداری قهاوند انجام شده و مجوزها تقریبا در مرحله آخر هستند و به زودی ساخت پروژه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با پروژه دامداری ملایر جاده سازی انجام و مجوزها صادر شده است، بیان کرد: مراحل ساخت این پروژه باید به زودی آغاز شود.

صلاحی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه پروژه دامداری ۶ هزار راسی شهرستان نهاوند بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تکمیل پروژه تا یک سال آینده به اتمام خواهد رسید، ادامه داد: این پروژه دو فاز دارد.

وی در ادامه به موضوع محل و تجهیزات شیر دوشی این دامداری اشاره کرد و افزود: ساختمان مناسب برای شیردوشی نیز در حال ساخت است.

این دام‌ها در یک ماه آینده تلقیح می‌شوند و بعد از ۹ ماه به زایش می‌روند و می‌توان گفت در ۱۰ ماه آینده شروع به شیردهی می‌کنند

مدیر بخش دامپروری پروژه گلداشت شهرستان درگزین با اشاره به اینکه در نخستین مرحله ۱۵۰ راس دام هشت تا ۱۲ ماهه به این دامداری منتقل شده است، اضافه کرد: این دام‌ها در یک ماه آینده تلقیح می‌شوند و بعد از ۹ ماه به زایش می‌روند و می‌توان گفت در ۱۰ ماه آینده شروع به شیردهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در آینده دام‌های آبستن به دامداری منتقل می‌کنیم تا تولید شیر زودتر انجام شود، عنوان کرد: در صورت ورود دام‌های آبستن تولید شیر در سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و در غیر این صورت ۱۰ ماه دیگر تولید شیر آغاز خواهد شد.

صلاحی در پاسخ به این سوال که آیا در ۱۰ ماه آینده پروژه ساخت قسمت شیردوشی به پایان می‌رسد؟، ادامه داد: پروژه ساختمان شیردوشی تا ۱۰ ماه آینده کامل می‌شود و این قسمت کاملا مدرن خواهد بود و از دستگاه‌های بروز دنیا استفاده می‌شود.

همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان

وی با اشاره به اینکه برای ساخت پروژه دامداری ۶ هزار راسی تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: بناست بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شود که بخش عمده هم مربوط به تجهیزات است.

در صورت تکمیل سه پروژه بزرگ دامداری در استان همدان، این استان به یکی از استان‌های برند در زمینه لبنیات تبدیل می‌شود و قطعا باید موضوع ایجاد صنایع تبدیلی آن پیگیری شود

مدیر بخش دامپروری پروژه گلداشت درگزین با اشاره اینکه هنوز برنامه‌ای برای ایجاد صنایع تبدیلی لبنیات در استان همدان نداریم، اضافه کرد: در آینده ساخت صنایع تبدیلی لبنیات در استان همدان در برنامه است چراکه در صورت تکمیل سه پروژه بزرگ دامداری در استان همدان، این استان به یکی از استان‌های برند در زمینه لبنیات تبدیل می‌شود و قطعا باید موضوع ایجاد صنایع تبدیلی آن پیگیری شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه مشکل تامین خوراک دام برای این گاوداری بزرگ را حل می‌کنید، تاکید کرد: فلسفه انتخاب محل ساخت دامداری در شهرستان درگزین به این خاطر بوده که این شهرستان مرکز تولید علوفه است به شکلی که یک هزار تن علوفه را در مدت دو هفته از کشاورزان خریداری کردیم.

صلاحی با اشاره به اینکه شرکت گلدشت اصفهان بخش عمده علوفه خود را از رزن تامین‌کند، ادامه داد: علوفه همدان به استان‌های اصفهان، مشهد، تبریز و دیگر استان ها ارسال می‌شود و دامداری در شهرستان درگزین ساخته شد تا به محل تولید علوفه نزدیک باشد چراکه دشت کرفس یکی از عمده ترین مراکز تولید علوفه و نهاده دامی در استان همدان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به زودی ۳۰۰ راس دام جدید وارد این دامداری خواهد شد، افزود: این طرح بزرگ است و تامین دام وجود ندارد بلکه شرکت گلدشت اصفهان باید دام تولید کرده و مازاد را به این دامداری بدهد.

مدیر بخش دامپروری پروژه گلداشت درگزین با اشاره به اینکه پروژه دامداری ۶ هزار راسی شهرستان درگزین در مساحت ۶۰ هکتار اجرایی شده است، اضافه کرد: شرکت شستا می‌خواهد در بازار شیر و لبنیات یکی از قطب‌های اصلی شود و در این راستا همزمان کارخانه تولید شیر خشک را در شهرستان بروجرد استان لرستان در حال ساخت دارد.

در صورت تکمیل این پروژه و ورود ۶ هزار دام در این دامداری تولید این دامداری به ۶۴ هزار تن شیر در سال معادل روزانه ۱۷۵ تن شیر و ۷۲۰ تن گوشت قرمز در سال معادل روزانه یک هزار و ۹۷۲ کیلوگرم گوشت قرمز خواهد رسید

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دامداری ۶ هزار راسی شهرستان درگزین از سال ۹۸ آغاز شد، اظهار داشت: در صورت تکمیل این پروژه و ورود ۶ هزار دام در این دامداری تولید این دامداری به ۶۴ هزار تن شیر در سال معادل روزانه ۱۷۵ تن شیر و ۷۲۰ تن گوشت قرمز در سال معادل روزانه یک هزار و ۹۷۲ کیلوگرم گوشت قرمز خواهد رسید.

همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان

علی خدا رحمی با اشاره به اینکه این دامداری بزرگترین دامداری غرب کشور است، ادامه داد: یک دامداری در جوکار ملایر با پنج هزار راس دام بزرگترین دامداری استان همدان است و بعد از آن دامداری دو هزار راسی پگاه بزرگترین دامداری است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با تامین علوفه این پروژه افزود: گاوداری ۴۰ درصد به نهاده و ۶۰ درصد به علوفه وابسته است.

وی با بیان اینکه این پروژه به عنوان یک دامداری موفق بخشی از علوفه خود را تامین می‌کند، اضافه کرد: این دامداری یک پروژه کشت و صنعت است و باید زمین زراعی داشته باشد تا بخشی از علوفه را تامین کند.

گاو هول اشتاین ایرانی یک دام شیری-گوشتی است و در هر دوره بین هفت تا هشت هزار لیتر شیر می‌دهد

خدا رحمی در ادامه به اشاره به اینکه دام‌های این دامداری از نژاد دام هول اشتاین ایرانی هستند، بیان کرد: گاو هول اشتاین ایرانی یک دام شیری-گوشتی است و در هر دوره بین هفت تا هشت هزار لیتر شیر می‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت استفاده از تولیدات این دامداری بزرگ در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: ظرفیت استفاده از تولیدات این دامداری بزرگ در استان همدان وجود ندارد و  همه تولیدات دامداری‌ها در استان جذب نمی‌شود.

دامداری‌های شخصی مشکل مدیریت دارند و کارخانه‌های لبنی استان همدان با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا تولید در این شرایط صرفه اقتصادی دارد، افزود: دامداری‌های شخصی مشکل مدیریت دارند و کارخانه‌های لبنی استان همدان با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان

وی با اشاره به اینکه در استان همدان شیر خشک انسانی تولید نمی‌شود، اضافه کرد: شیر خشک مناسب برای دام در شهرستان‌های تویسرکان و رزن تولید می‌شود.

خدا رحمی با اشاره به اینکه در شهرستان نهاوند صنایع لبنی زیاد و خوبی وجود دارد، یادآور شد: اگر یک واحد لبنی مدیریت خوبی داشته باشد، می‌تواند از خارج استان شیر وارد کند اما در حال حاضر کارخانه‌های لبنی با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

وی در ادامه به پروژه دامداری ۶ هزار راسی شهرستان درگزین اشاره کرد و با بیان اینکه این گاوداری یک سال دیگر به ظرفیت کامل خواهد رسید، ادامه داد: شرکت گلدشت می‌خواهد گاوهای اصلاح شده سالم را از شرکت خود به این دامداری منتقل کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در همدان با اشاره به اینکه درگزین شهرستان تازه تاسیس است و چندین واحد بزرگ در این شهرستان در حال تاسیس است، اظهار کرد: نخستین بخش دامداری ۶ هزار راسی با وارد شدن ۱۵۰ راس دام فعالیت خود را آغاز کرد.

هشت واحد گاو شیری با ظرفیت یک هزار و ۱۳۰ راس دام در شهرستان درگزین وجود دارد که تنها سه واحد فعال هستند

محمود فتحی با اشاره به اینکه در شهرستان درگزین ۱۶ واحد گوساله پرواری وجود دارد که از این تعداد هفت واحد فعالیت دارند، ادامه داد: همچنین هشت واحد گاو شیری با ظرفیت یک هزار و ۱۳۰ راس دام در شهرستان درگزین وجود دارد که تنها سه واحد فعال هستند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان درگزین دارید، افزود: به دنبال سرمایه گذار هستیم و تاکنون یک مورد سرمایه گذار معرفی شده است.

همدان برند تولید لبنیات کشور می‌شود| راه اندازی ۳ دامداری بزرگ در استان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین با اشاره به اینکه زمینی برای ایجاد شهرک صنعتی در شهرستان درگزین در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: کارهای مربوط به جواز تغییر کاربری این شهرک صنعتی در حال انجام است و با راه اندازی این شهرک صنعتی می‌توان واحد صنایع تبدیلی احداث کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شهرستان درگزین واحد صنایع تبدیلی لبنیات وجود ندارد اما در رزن یک واحد صنایع تبدیلی لبنیات غیر فعال وجود دارد، بیان کرد: راه اندازی این گاوداری ۶ هزار راسی نیاز شهرستان است که یک سرمایه گذار در این زمینه سرمایه گذار می کند.

فتحی با اشاره به اینکه دامداری ۶ هزار راسی شرکت شستا در شهرستان درگزین به صورت مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت، ادامه داد: در صورت راه اندازی واحد صنایع تبدیلی لبنیات تعداد اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.

بی شک ایجاد صنایع بزرگ در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند باعث رونق اقتصادی یک منطقه شود و یک منطقه را از سکون و بی تحرکی اقتصادی خارج کند.

راه اندازی دامداری ۶ هزار راسی در شهرستان درگزین و سایر شهرستان‌ها در کنار خود کفا کردن استان و کشور در تولید محصولات لبنی، می‌تواند رونق زندگی کشاورزان را به همراه داشته باشد چراکه تامین علوفه و سایر مواد مورد نیاز این صنایع بزرگ اشتغال و فعالیت اقتصادی جانبی را به دنبال دارد.

کد خبر: ۱۱۴٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha