۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
نخستین شهرک صنعتی دارویی برکت میزبان داروسازان
«بازار» گزارش می دهد

نخستین شهرک صنعتی دارویی برکت میزبان داروسازان

شهرک صنعتی دارویی برکت به عنوان نخستین شهرک دارویی کشور توانسته تمام زیر ساخت های مورد نیاز فعالان صنعت دارو را فراهم و شرایط را برای صادرات و ترانزیت بدون هیچ تشریفات گمرکی فراهم کند.

بازار؛ گروه ایران: شهرک صنعتی دارویی برکت به عنوان اولین شهرک تخصصی دارویی و سلامت کشور با هدف ایجاد بستری مناسب برای توسعه صنعت دارویی کشور در سال ۱۳۹۰ احداث شده است؛ ‌ این شهرک با تأمین زیرساخت‌ های صنعتی منطبق با استانداردهای جهانی و رعایت اصول زیست ‌محیطی، شرایط مناسب جهت استقرار صنایع و فناوری‌ های پیشرفته دارویی را به منظور رفع نیازهای کشور و منطقه فراهم ساخته است تا از طریق ارائه خدمات در زنجیره کامل تولید دارو زمینه‌ های جذب سرمایه‌ گذاران ملی و بین‌ المللی را فراهم کند.

علاوه بر این گسترش و متمرکز سازی مراکز تحقیق و توسعه و کارخانه‌ های دارویی پیشرفته به عنوان مهمترین اهداف احداث این شهرک شناخته می شود. همچنین تامین نیازهای دارویی کشور، جذب دانش، سرمایه و مشارکت بین‌ المللی و توسعه صادرات دارویی از اهداف دیگر این شهرک به‌ شمار می رود. شهرک صنعتی دارویی برکت با مساحتی بالغ بر ۲۲۰ هکتار و اختصاص ۱۰۰ هکتار به قطعات صنعتی با ۲۰۱ پلاک، توانسته است مسیری هموار برای ایجاد یکی از قطب‌ های تخصصی دارویی در منطقه فراهم کند.

تمام خدماتی که شهرک صنعتی دارویی برکت به صاحبان شرکت های داروسازی ارائه می دهد میان بری برای کسانی است که قصد دارند نسبت به احداث کارخانه دارو اقدام کنند و مجموعه ما دوره طولانی دریافت مجوز ها و دوندگی هایی که برای احداث کارخانه نیاز دارد را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد

تنها ۳۵ درصد از اراضی شهرک هنوز واگذار نشده
مسعود احمدی، کارشناس روابط عمومی شهرک صنعتی دارویی برکت با اشاره به اینکه طرح اولیه این شهرک توسط یک شرکت فرانسوی انجام شده است، به خبرگزاری «بازار» گفت: «مطالعات میدانی شهرک صنعتی دارویی برکت در سال ۱۳۹۰ آغاز و عملیات احداث آن در مساحتی بالغ بر ۲۲۰ هکتار انجام شد.»

این کارشناس شهرک صنعتی دارویی برکت با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۶۵ درصد از اراضی شهرک واگذار شده است، اضافه کرد:‌ «رسالت شهرک دارویی برکت این است که زیر ساخت های عمرانی را به صورت مناسب برای تولید کنندگان صنعت دارو که دارای اعتبار و برند هستند فراهم کند.»

وی در پاسخ به این سوال که مزیت فعالیت شرکت های دارویی در شهرک صنعتی دارویی برکت چیست؟ تاکید کرد: «زیر ساخت هایی که به متقاضیان ارائه می دهیم شامل آب، برق، گاز، فاضلاب است که علاوه بر این مسائل خدماتی چون خدمات شهری، ‌ روشنایی، معابر، حراست تمام وقت و غیره را هم به این متقاضیان ارائه خواهیم داد.»

احمدی تصریح کرد: «تمام این خدماتی که شهرک صنعتی دارویی برکت به صاحبان شرکت های داروسازی ارائه می دهد میان بری برای کسانی است که قصد دارند نسبت به احداث کارخانه دارو اقدام کنند و مجموعه ما دوره طولانی دریافت مجوز ها و دوندگی هایی که برای احداث کارخانه نیاز دارد را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. امروزه احداث یک واحد دارویی نیاز به دریافت ده ها مجوز محیط زیستی یا مجوز هایی که مربوط به احداث کارخانه است دارد و این یک پروسه یک تا دو ساله را میان بر زده ایم تا متقاضیان در سریع ترین زمان ممکن بتوانند به تولید نهایی برسند.»

برخلاف اکثر شهرک های صنعتی که به رغم هزینه گزافی که برای احداث آن ها شده اما نیروی کار ندارند و بدون استفاده باقی مانده اند این شهرک با چنین چالش‌ هایی مواجه نیست. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده در جذب نیروی کار مشکلی وجود ندارد و سعی کرده ایم از نیروهای بومی منطقه در این زمینه بهره ببریم. از همین رو حجم قابل توجهی اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم برای منطقه ایجاد شده است

شهرک دارویی برکت فقط برای داروسازان
کارشناس روابط عمومی شهرک صنعتی دارویی برکت با اشاره به اینکه این شهرک در کیلومتر ۱۰ آزاد راه کرج-قزوین با فاصله مناسبی از فرودگاه های پیام و امام خمینی استقرار یافته است، گفت: برخلاف اکثر شهرک های صنعتی که به رغم هزینه گزافی که برای احداث آن ها شده اما نیروی کار ندارند و بدون استفاده باقی مانده اند این شهرک با چنین چالش‌ هایی مواجه نیست. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده در جذب نیروی کار مشکلی وجود ندارد و سعی کرده ایم از نیروهای بومی منطقه در این زمینه بهره ببریم. از همین رو حجم قابل توجهی اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم برای منطقه ایجاد شده است.

احمدی با اشاره به اینکه تمام قطعات شهرک با کاربری مشخصی زون بندی شده است، ‌ افزود: زون بندی قطعات شهرک بر اساس تولیدات و محصولات انجام شده است که شامل زون‌ های انبار، خدمات، سل تراپی، صنعتی، ‌ بسته بندی، دانش بنیان و غیره می شود. تمام این زون بندی ها نیز با مطالعات و با پشتوانه علمی انجام شده که بر اساس نیازها زمین در اختیار مجموعه ها قرار بگیرد.

نخستین شهرک صنعتی دارویی برکت میزبان داروسازان

این کارشناس اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ شرکت در شهرک مستقر هستند که ۲۰ تا ۲۵ واحد نیز در حال احداث کارخانه هستند. البته حضور در شهرک صنعتی دارویی برکت محدودیت هایی هم دارد، به طوری که  در آیین نامه الزاماتی داریم که تولید کننده دارو باید بعد از دو سال عملیات دارویی خود را آغاز کند، ‌در غیر این صورت می توانیم زمین ها را از او پس بگیریم. بنابراین کسی که هدف واقعی برای تولید دارد می تواند جلو بیاید و فقط هم موظف است دارو تولید کند. از این رو حتی اگر قرار است دریافت کننده زمین آن را واگذار کند باید به یک تولید کننده دارو واگذار کند.

شهرک صنعتی دارویی برکت به عنوان یک منطقه اقتصادی ویژه شناخته می شود و اعضای آن از امکانات و مزایای بسیاری بهره هستند  که معافیت کامل از تمامی عوارض گمرکی برای ماشین آلات خط تولید، تاسیسات و مواد اولیه در صورت سرمایه گذاری در داخل منطقه، ‌ استفاده از قانون ارزش افزوده برای وارد کردن کالای تولیدی به داخل کشور به میزان ارزش افزوده ایجاد شده بدون احتساب عوارض گمرکی، امکان صادرات، ‌ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون هیچ گونه تشریفات گمرکی بخشی از مزایای حضور در شهرک صنعتی  است

مزایای شهرک صنعتی برای داروسازان
شهرک صنعتی دارویی برکت بر اساس نیازهای صنعت دارویی کشور و با بهره‌ گیری از مشاوران بین‌ المللی به‌ گونه‌ ای طراحی شده است که علاوه بر تأمین زیرساخت‌ های مورد نیاز سرمایه‌ گذاران، خدمات و مزایای ویژه‌ای نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که بخشی از خدمات شامل وجود زنجیره کامل تولید در این شهرک است که به ۱۰ بخش مجزا از جمله منطقه انکوباتور ها، آزمایشگاه مرکزی، ‌تحقیق و توسعه با مساحت ۴۶ هزار و ۳۶۵ متر مربع، منطقه احداث شرکت های دانش بنیان با مساحت ۱۱۴ هزار و ۲۷۰ متر مربع، محل استقرار شرکت های سل تکنولوژی با مساحت ۵۱ هزار و ۶۴۶ متر مربع، ‌ محل استقرار شرکت های بیوتکنولوژی با مساحت ۵۰ هزار و ۴۹۱ متر مربع، ‌منطقه احداث پالایشگاه خون و فرآورده های پلاسمایی با مساحت ۴۵ هزار و ۲۹۵ متر مربع، ‌  محل احداث کارخانه های واکسن سازی با مساحت ۳۹ هزار و ۳۰۱ متر مربع، منطقه شرکت های با تکنولوژی و فناوری های پیشرفته سلامت با مساحت ۱۳۵ هزار و ۴۷۳ متر مربع، منطقه احداث شرکت های دارویی مختلف با مساحت ۳۹۸ هزار و ۳۲ متر مربع، ‌منطقه احداث انبارها مرکزی و بار انداز شهرک با مساحت ۸۰ هزار ۸۳۵ متر مربع، پردیس مرکزی شامل دفتر مرکزی، ‌دفاتر تجاری، دانشکده داروسازی و خدمات رفاهی می شود.

گفتنی است از جمله مزایای ایجاد شهرک دارویی برکت به عنوان یک خوشه صنعتی شامل تمرکز در یک منطقه جغرافیایی، ‌ وجود ارتباط درون بنگاهی و درون صنعتی بین بنگاه های عضو، در طول هم قرار گرفتن بنگاه ها در درون خوشه ها (ارتباطات عمودی)، وجود سازمان های غیر تجاری در کنار بنگاه های تجاری در درون یک خوشه، همکاری بین بنگاه ها و انجام اقدامات مشترک و جمعی، وجود رقابت بین اعضا، هم رشته بودن بنگاه ها در یک شاخه یا دسته صنعتی خاص (تشکیل زنجیره ارزش)، وجود تهدیدها و فرصت های مشترک برای بنگاه های درون خوشه، پیدایش خدمات تخصصی فنی، مدیریتی و مالی در خوشه، برهم افزایی رقابت و همکاری در خوشه و کارایی جمعی و بهره برداری از صرفه های اقتصادی بیرونی می شود.

همچنین با توجه به اینکه شهرک صنعتی دارویی برکت به عنوان یک منطقه اقتصادی ویژه شناخته می شود اعضای آن از امکانات و مزایای دیگری هم بهره می شوند که معافیت کامل از تمامی عوارض گمرکی برای ماشین آلات خط تولید، تاسیسات و مواد اولیه در صورت سرمایه گذاری در داخل منطقه، ‌ استفاده از قانون ارزش افزوده برای وارد کردن کالای تولیدی به داخل کشور به میزان ارزش افزوده ایجاد شده بدون احتساب عوارض گمرکی، آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی، امکان صادرات، ‌ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون هیچ گونه تشریفات گمرکی، ‌تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آن ها، ‌آزادی ورود و خروج سرمایه به منطقه، امکان تبدیل و بسته بندی کالاها به منظور صادرات مجدد تنها بخشی از مزایای حضور در شهرک صنعتی دارویی برکت است.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha