انرژی، پاشنه آشیل اقتصاد ایران است
رئیس اتاق کرمان:

انرژی، پاشنه آشیل اقتصاد ایران است

طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: در ایران سالانه ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و در این شرایط ضمن مخفی ماندن سوء مدیریت‌ها، انرژی به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور پرداخت می‌شود، گفت: به همین دلیل هر سوء مدیریتی در چارچوب یارانه انرژی پوشیده است و انرژی به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده است.

سیدمهدی طبیب زاده در شصت و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: آینده انرژی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی مبهم است و باید به فکر تولید انرژی‌های خورشیدی باشیم.

وی با اشاره به اینکه با اراده جدی مسئولان می‌توان تولید ۲ هزار مگاوات انرژی خورشیدی را تحقق بخشید، اظهار کرد: وزیر نیرو پیشنهاد تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی را مطرح کرده که اتاق کرمان طرحی را برای چگونگی تحقق این موضوع مهم آماده کرده است.

رئیس اتاق کرمان، با بیان اینکه برق استان از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تأمین می‌شود، تأکید کرد: اگر نتوانیم زیرساخت‌های خود را از مسیر مناسب تأمین کنیم، در مسیر توسعه با مشکل مواجه می‌شویم.

طبیب‌زاده بیان کرد: در حال حاضر اتاق کرمان به ظرفیتی تبدیل شده که کمک و همکاری همه متخصصان و تشکل‌ها را دارد و مسئولان می‌توانند برای اصلاح ساختار حکمرانی اقتصاد انرژی بر روی اتاق کرمان حساب کنند.

تولید ۴۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی واحدهای صنعتی
در ادامه این نشست دبیر انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) به تأسیس این انجمن در اتاق ایران با مشارکت ۲۰۰ شرکت سازنده تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، تأمین‌کننده تجهیزات و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر شامل مشاوران و پیمانکاران اشاره کرد و گفت: در دنیا نیروگاه‌های خورشیدی خانگی ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دارند، چنانکه در آلمان حدود ۲ میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی و صنعتی کوچک‌مقیاس (کمتر از ۵۰۰ کیلووات) وجود دارد و ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

محمدحسن غفوری تصریح کرد: استان کرمان می‌تواند طی ۴ سال ۱۰۰ هزار نیروگاه خورشیدی خانگی با ظرفیت متوسط ۵ کیلووات و مجموع ظرفیت ۵۰۰ مگاوات را راه‌اندازی کند.

وی ادامه داد: اگر هر یک از ۲ هزار واحد صنعتی واقع در شهرک‌های صنعتی استان کرمان، ۲۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی نصب کنند، ۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی روی سقف صنایع در شهرک‌های صنعتی استان نصب خواهند شد.

دبیر انجمن ساتکا به مصوبه هیات وزیران در خصوص تأمین ۲۰ درصد از برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و بیان کرد: در صورت اجرایی شدن آن، حداقل ۱۰۰ مگاوات ظرفیت خورشیدی برای ادارات استان قابل‌اجرا خواهد بود.

بیگانه بودن بدنه وزارت نیرو با تصمیمات معادل‌سازی
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در طول ماه‌های گذشته هزینه بسیار سنگینی به اقتصاد کشور به دلیل بی‌تدبیری در عدم توازن تولید و مصرف برق وارد شده که اگر یک‌دهم آن را صرف انرژی‌های تجدیدپذیر می‌کردیم، هزینه‌ها کاهش می‌یافت.

محمدرضا پورابراهیمی، با تأکید بر برخی مسائل و مدیریت‌ها در حوزه انرژی و انتقاد از نبود مدیریت اقتصاد انرژی در وزارت نیرو افزود: در برق مصرفی کولرهای آبی کشور، ۶ هزار مگاوات قابل‌کنترل کردن است که فقط نیاز به تصمیم و راهبرد دارد که بدنه وزارت نیرو با تصمیمات معادل‌سازی بیگانه هستند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه به‌زودی بزرگ‌ترین شهرک تولید تجهیزات نیروگاهی تجدیدپذیر برای اولین بار در کشور در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: حدود ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در استان کرمان در حال انجام است، مجوزهای آن صادر شده و فرایند تولید انرژی از ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

پورابراهیمی، با بیان اینکه در دولت سیزدهم وارد دوره جدیدی در تولید انرژی تجدید پذیر می‌شویم گفت: سال ۱۴۰۱ را دوره آغاز تحول در حوزه برق نام‌گذاری می‌کنیم و در این خصوص ظرفیت استان کرمان بسیار مناسب است.

عدم محدودیت در واگذاری زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی
استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بهتر است جلوی اشتباهات گرفته شود، گفت: مشکل ما در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری نیست و در استان برای واگذاری زمین و حمایت از سرمایه‌گذاری در این حوزه هیچ محدودیتی نداریم.

علی زینی وند، افزود: با توجه به استقبال خوب از حوزه انرژی خورشیدی در سال ۹۶، اگر مسائل مربوط به تحریم‌ها پیش نیامده بود امروز از هدف‌گذاری‌های تعیین شده در برنامه‌های کلان کشور جلوتر بودیم.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را سرمایه‌گذاری جذاب دانست و اظهار کرد: هدف‌گذاری تولید دو هزار مگاوات برق از انرژی خورشیدی یک هدف‌گذاری حداقلی است زیرا ظرفیت کرمان با ۳۰۰ روز آفتابی بیش از این اعداد است که ضمن تلاش برای نیروگاه‌های کوچک باید راه‌اندازی پنل های خورشیدی در ادارات و منازل خانگی را گسترش دهیم.

در پایان این نشست استاندار کرمان از پیشنهاد انجمن ساتکا برای انتخاب دو شهرک صنعتی در استان برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و عدم قطع برق واحدهای صنعتی مجهز به نیروگاه خورشیدی استقبال کرد و مقرر شد نشستی در این خصوص در استانداری کرمان برگزار شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha