۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
بخش‌های فعال در مسیر توسعه
یادداشت؛

بخش‌های فعال در مسیر توسعه

تبریز- «در راستای پیشرفت کشور و بهبود سطح رفاه جامعه و جلوگیری از فقر خاموش باید چهار بخش به طور همزمان فعال شوند» این جملات بخشی از یادداشت محمد کلامی اقتصاددان و استاد دانشگاه برای بازار است.

محمد کلامی؛ بازار: در راستای پیشرفت و ترقی کشور و بهبود سطح رفاه جامعه و جلوگیری از هندی شدن اقتصاد (فقر خاموش) باید چهار بخش به طور همزمان فعال شوند:

بخش علمی: به‌عنوان مثال باید مشخص کرد که در صنعت توریسم و گردشگری چه‌کارهایی باید انجام شود؟ در نظام آموزشی چه تغییراتی به وجود آید؟ در نظام بانکی چه تدابیری اندیشیده شود؟ همین‌طور در حوزه‌های مختلف باید مباحث کاربردی اقتصادی مشخص گردند.

بخش فرهنگی: مؤلفه‌های گفتمانی به معنای باور و اعتقاد عمومی است که باید در آحاد جامعه نهادینه گردد، اینکه ما توان تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان را دارا هستیم.

بخش مطالبه گری: هر کسی بجز اینکه عامل به اجرای مسئولیت‌های خویش در توسعه اقتصادی است، باید از گروه‌های دیگر هم بخواهد به وظایفشان در قبال پیشرفت اقتصادی عمل کنند.

بخش اجرایی: یعنی هر کس در هر جایی که هست اجرای اصول توسعه‌ای را آغاز کند. مصرف، تولید، مدیریت، انتخاب و تربیت به‌عنوان پنج عرصه جبهه اجرایی می‌باشند.

چند سال است که در بین مسؤلین اجرایی کسی از اهداف بلند برای پیشرفت و ترقی کشور سخنی به میان نمی‌آورد؟ همه در حد قول سبد معیشتی، تأمین کمک معیشت یا قول‌های محاسبه نشده برای افزایش یارانه‌ها و یا نظارت بر بازار و کنترل توزیع و قیمت صحبت می‌کنند. و گفتمان پیشرفت و ترقی فراموش شده است.

دولت سیزدهم باید تلاش کند تا گفتمان پیشرفت و ترقی برای کشور و بهبود سطح زندگی ایرانیان را به صورت یک آرمان ملی زنده نگه دارد و تلاش کند تا این اهداف در مسیر فقر خاموش به فراموشی سپرده نشوند.

تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست اقتصادی به همراه همه گیری بیماری کرونا موجب کوچک شدن مداوم اقتصاد ایران و افت سرمایه گذاری در کشور شده است

تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست اقتصادی به همراه همه گیری بیماری کرونا موجب کوچک شدن مداوم اقتصاد ایران و افت سرمایه گذاری در کشور گردیده و اقتصاد را دچار استهلاک سرمایه کرده است این اتفاقات تبعات نگران کننده‌ای در سطح اقتصاد کلان و خرد کشور به همراه دارد و رفاه خانوار را تهدید و فقر را در کشور گسترش می‌دهد.

در کنار افت خالص سرمایه گذاری تورم نیز در اقتصاد ایران شرایط خاصی داشته و با تورم‌های سال‌های قبل متفاوت است. این تفاوت‌ها موجب می‌شود که مساله فعلی تورم خطرات زیادی را متوجه جامعه کند و به جای پردازش به اینکه در سال‌های آینده اقتصاد به کدام سو خواهد رفت، به این موضوع بپردازیم که در ماه‌های آینده ممکن است گرفتار چه وضعیتی باشیم.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha