۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
بازار آهن در انتظار نتایج مذاکرات

بازار آهن در انتظار نتایج مذاکرات

بازار ارز روز گذشته نرخ دلار نوسان چندانی نداشت این درحالی است که بازار آهن حرکت معکوسی در پیش گرفته بود و قیمت آهن‌الات رشد نسبی داشت.

به گزارش بازار به نقل ازآهن پرایس، براساس اخبار موجود از بازار ارز، روز گذشته نرخ دلار نوسان چندانی نداشت و با قیمت ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید، این درحالی است که بازار آهن حرکت معکوسی در پیش گرفته بود و قیمت آهن‌الات رشد نسبی داشت به طوری که محصولات فولادی افزایش قیمت محسوسی را تجربه کردند.

در بررسی علل رشد قیمت مقاطع طویل و تخت فولادی در دو روز اوایل هفته، می‌توان رشد قیمت شمش در عرضه امروز را مهمترین عامل به شمار آورد، زیرا در چند روز گذشته هیچ خبر تازه‌ای مبنی بر تصمیمات جدید در حوزه برجام یا عوامل دیگری که به این نوسانات دامن بزند، وجود نداشت، اما خبرها حاکی از آن است که معاون وزیر خارجه ایران روز گذشته در حساب توییتر خود نوشته است که روز چهارشنبه عازم بروکسل است تا درباره مذاکرات نتیجه‌محور با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو کند، حال باید منتظر بمانیم تا تأثیر این خبر را در کشور و به ویژه در بازار آهن ملاحظه کنیم.

در نتیجه می‌توان بورس کالا را عامل اصلی نوسانات افزایشی آهن‌الات در چند روز گذشته دانست زیرا براساس تحلیل‌های پیشین، تقاضای مصرفی چندانی برای محصولات وجود ندارد و از این نظر رکود نسبی حاکم است. از همین رو برای تعیین و اعلام نظر درباره چشم‌انداز بازار آهن باید دید بورس کالا نوسانات قیمتی را به چه سمتی سوق خواهد داد.

تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات در روز گذشته بیانگر رشد قیمت محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها بود به گونه‌ای که قیمت میلگرد با افزایش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی اعلام شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه نیشابور افزایش ۳۰۰ تومانی داشت به طوری که با قیمت ۱۶ هزار و ۲۱۰ تومان به فروش رسید.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر مقاطع با رشد قیمت همراه بودند به طوری که با ۱۰۰ الی ۵۵۰ تومان افزایش، اعلام قیمت شدند. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی رشد ۱۰۰ تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۲۰ تا ۱۱۰ هزار تومانی به ثبت رسید. مثلا تیرآهن ۱۶ ذوب اهن اصفهان با ۴۰ هزار تومان افزایش اعلام قیمت شد. قیمت پروفیل‌ها نیز در چند کارخانه ثبات داشت اما به طور کلی با افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بودند.

براساس گزارش‌ها از تالار صنعتی، امروز حدود ۶۶ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود. این محصولات شامل شمش بلوم، ورق گرم و گالوانیزه است. نرخ پایه در نظر گرفته شده برای شمش بلوم ۱۳ هزار و ۱۷۷ تومان است که نسبت به آخرین عرضه رشد ۱/۶ درصدی را نشان می‌دهد. ورق گرم و لوله اهواز نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۳۲۸ تومان عرضه می‌شود که نسبت به عرضه پیشین یک درصد رشد داشته است.

اهمیت نظارت بر اجرای قوانین
محمد کشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از نحوه سیاست‌گذاری‌ها دولت درباره زنجیره فولاد ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: دولت برای تنظیم و کنترل بازار تصمیماتی اتخاذ می‌کند که بعضا به مرحله اجرا نیز می‌رسد اما مشکل اصلی اینجاست که در اجرای قوانین وضع شده و تصمیمات اتخاذشده هیچگونه نظارتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در اساس وضع قانون امری صحیح و اصولی است اما عدم نظارت است که موجب بی‌نتیجه ماندن این قوانین و تأثیر مثبت آن در بازار است. در اکثر دولت‌ها می‌بینیم که هنگام وضع قانون جدید، قانون قبلی حذف نمی‌شود بلکه هر دو به موازات هم اجرا می‌شوند تا به‌آرامی قانون جدید نهادینه شده و به‌درستی عملی شود.

کشانی افزود: در دوره‌های پیشین وزارتخانه در تصمیم‌گیری‌ها از نظرات تشکل‌های فعال صنعت فولاد بهره می‌برد اما جدیدا این امر کمرنگ شده است و به نظر می‌رسد استفاده از عقاید و نظرات این افراد نتایج بهتری در این حوزه داشته باشد، با این کار منافع همه حوزه‌ها از سنگ آهن تا توزیع‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های تولید فولاد
محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد در زمینه کمبود انرژی در حوزه تولید فولاد در سال‌های گذشته ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته به صورت مختصر با قطعی گاز مواجه بودیم، امسال نیز قطعی برق به این مشکل افزوده شده است، در پی این قطعی‌ها در سه ماه نخست سالجاری نسبت به سال پیش با کاهش ۱۴ درصدی تولید مواجه شدیم و در سه ماه دوم سال نیز در مقایسه با سه ماه اول ۴۰ درصد کاهش داشتیم.

وی بیان کرد: مجموع این عوامل موجب نگرانی‌هایی در این زمینه شده که با آغاز فصل سرد این مسئله پررنگتر نیز می‌شود. بنابراین لازم است که دولت برای رفع مشکل انرژی تمهیداتی اندیشیده و برنامه مدونی تدوین نماید تا کارخانه‌ها کمتر متضرر شوند.

هوشمند در پایان گفت: از طرفی تفاوت قیمت آهن اسفنجی با نرخی که وزارتخانه تعیین کرده، موجب مشکلاتی از جمله کمبود این محصول در بازار خواهد شد که افزایش قیمت را در پی دارد. این جریان به افزایش مشکلات کارخانه‌ها در زمینه خرید و تأمین آهن اسفنجی دامن خواهد زد که لازم می‌نماید دولت چاره‌ای برای رفع این کمبودها بیندیشد.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha