۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
ضرورت تدوین نقشه آمایش ساحلی برای آبزی پروری
معاون موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تاکید کرد

ضرورت تدوین نقشه آمایش ساحلی برای آبزی پروری

حسین زاده صحافی، معاون موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بر تدوین نقشه آمایش ساحلی برای آبزی پروری در آب های سواحل و کرانه های دریایی ایران تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، همایون حسین زاده صحافی گفت: در این نقشه آمایش باید مشخص شود جانمایی توسعه آبزی پروری در سواحل کشور با توجه به مولفه های توسعه، چه شیوه ها و مدل هایی در چه مکان ها و موقعیت های جغرافیایی و با چه هدف و بازاری می خواهد انجام شود.

وی بهره گیری از مدیریت یکپارچه ساحلی را کلید توسعه پایدار آبزی پروری در سواحل و کرانه های دریایی کشور دانست و اظهار داشت: سواحل، ذی مدخلان و ذی نفعان خود را دارد و همه آنها باید در این توسعه مشارکت داده شوند و در عین حال موضوع بازنگری در برخی قوانین برای تسهیل امر سرمایه گذاری ومشارکت ذی نفعان در مناطق دریایی و ساحلی ضروری است.

حسین زاده صحافی گفت: در دنیا هم ثابت شده است هر گونه سرمایه گذاری در کرانه های ساحلی بدون درنظر گرفتن مشارکت ذی نفعان و جوامع محلی، مشکلاتی را ایجاد می کند و از این رو باید به جوامع ساحلی و تشکل های منطقه ای برای توسعه آبزی پروری توجه کرد.

وی اظهار داشت: امروزه توانمندسازی نیروی انسانی همراه با تکنولوژی ها و فناوری های جدید در کنار ظرفیت های اکولوژیک و منابع طبیعی از موضوعات جدی در توسعه پایدارفعالیت های آبزی پروری ساحلی محسوب می شود و از سوی دیگر ضروری است ثبت، پردازش و مدیریت اطلاعات برای تصمیم گیری مدیران در حوزه پرورش آبزیان در سواحل و کرانه های دریایی صورت بگیرد.

معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در عین حال توجه به ظرفیت ها و گونه های جدید قابل پرورش در سواحل، استفاده از شیوه ها، فناوری های مختلف برای آبزی پروری، شناسایی عرصه های جدید و تنظیم بازار را از راهکارهای مهم توسعه آبزی پروری در آب های سواحل و کرانه های دریایی کشور عنوان کرد و افزود: در دنیا شیوه ها و تکنیک های متعدد و متفاوتی برای توسعه پرورش آبزیان در سواحل و کرانه های دریایی وجود دارد و ما می توانیم با الگوگیری از این شیوه ها به بومی سازی و ترویج روش ها و فناوری های مربوطه به منظور پرورش گونه های جدید آبزی بپردازیم.

وی ادامه داد: تقویت و توسعه پرورش گونه های فعلی نظیر میگوی وانامی، ماهیان خاویاری، ماهی های صبیتی، باس دریایی و قزل الا که در گذشته نیز منشا تولید و ارزآوری از کرانه های ساحلی و یا پرورش ماهی در قفس های دریایی کشور بوده، مهم است ضمن آن که باید به طور جدی موضوع جلب سرمایه گذاران در جانمایی های جدید مطالعه و با استفاده از ظرفیت های تشکل ها، بخش خصوصی، موسسات پژوهشی، دانشگاه ها و همچنین بخش اجرایی، حمایت و دنبال شود.

حسین زاده صحافی اضافه کرد: برخی از شیوه های آبزی پروری با آب های ساحلی در سیستم های بتونی و خاکی و در فضای بسته و یا در حوضچه ها صورت می گیرد و یا از قفس های پرورش ماهی متعددی استفاده می شوند که در نزدیکی یا دور از ساحل هستند.

وی در پاسخ به پرسش تاثیر آبزی پروری ساحلی بر محیط زیست و همچنین شرایط آب سواحل برای تولید آبزیان سالم اذعان داشت: ما در حوزه های مختلف آبزی پروری ساحلی و دریایی باید اصول توسعه پایدار را در نظر بگیریم که یکی از مولفه های آن توجه به مسایل زیست محیطی و به ویژه آلاینده ها است.

معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: بر اساس مطالعات محققان این موسسه و مراکز دانشگاهی و علمی، آب های ساحلی و کرانه های دریای شمال و جنوب کشور در مناطق پرورش آبزیان از نظر آلاینده ها در حد استاندارد بوده و در جانمایی ها نیز معمولا به پایش آلاینده ها توجه جدی می شود.

وی با بیان این که برای جلوگیری از آثار زیست محیطی پرورش آبزیان در آب های ساحلی و در کرانه های دریایی و به ویژه قفس های دریایی، روش های متعدد فیزیکی و بیولوژیک وجود دارد، گفت: تکنیک هایی نظیر کشت توام گونه ها با تروفی های متفاوت مانند پرورش پالایشگرها همچون صدف ها و جلبک های دریایی در کنار قفس های پرورش ماهی وجود دارد که می توان از طریق آن بار مواد آلی ناشی از باقیمانده غذایی و فضولات آبزیان پرورشی را به حداقل رساند، هر چند این موضوع به تراکم ذخیره سازی در قفس، شرایط دمایی، کیفیت آب و جریان آبی در اطراف قفس و نوع و کیفیت غذای آبزیان و بسیاری از عوامل تولید بستگی دارد.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha