۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
«خشت» به خان آخر رسید
تولید زودهنگام میدان نفتی کنارتخته کازرون دست‌یافتنی شد

«خشت» به خان آخر رسید

در حال حاضر راه‌اندازی زودهنگام میدان نفتی خشت بیش از پیش امکان‌پذیر است و ضرورت دارد تا نیاز مالی تیم اجرایی پروژه در این دوره زمانی برای راه‌اندازی زودهنگام میدان نفتی تأمین شود.

به گزارش بازار، با اقدامات انجام شده و تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان داخلی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه میدان نفتی خشت، به زودی تولید زودهنگام نفت از این میدان عملیاتی می‌شود. بنا بر اعلام شرکت سمندیس، پیمانکار پروژه، در مهرماه امسال با همت گروه مدیریت پروژه شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) و تلاش‌های بی‌وقفه عوامل حاضر در میدان، تمامی کارگرم پروژه به پایان رسیده و پروژه در مرحله پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی قرار گرفته است.

این گزارش اضافه می‌کند با وجود همه مشکلات موجود ازجمله کمبود مواد اولیه و مصالح مورد نیاز پروژه، عدم دسترسی به مستندات لازم، تشدید شرایط کرونایی و شیوع سویه دلتا در کشور، افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش هزینه‌های جاری به‌ویژه دستمزد نیروهای انسانی شاغل در میدان نفتی، کمبود و قطع سراسری برق و درنتیجه کمبود برخی مصالح مورد نیاز ازجمله سیمان اما پروژه در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۰، بدون کوچکترین وقفه‌ای  با تکیه بر توان داخلی متخصصان و کارشناسان داخلی به کار خود ادامه داده و با راه‌اندازی چاه‌های شماره یک و دو، به‌زودی میدان نفتی خشت به تولید زودهنگام خواهد رسید.

بنا بر این اعلام و باتوجه به اقدامات مؤثر انجام شده در پیشبرد پروژه، ولی بیم آن می‌رود که محدودیت‌های مالی ایجاد شده که مسبوق به سابقه بوده و عملیاتی نشدن برخی تصمیمات مدیریتی، باعث کند شدن سیر پیشرفت پروژه و درنهایت توقف آن شود و اجازه ندهد تا تلاش‌های صورت گرفته در زمان مقرر به نتیجه برسد.

اکنون امید می‌رود باتوجه به نامگذاری امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و تأکید ویژه دولت بر تکمیل پروژه‌های عمرانی که در سفر رییس جمهوری به استان فارس نیز بر دو گام مهم و اساسی «کاهش نرخ بیکاری و افزایش رونق تولید» تاکید شد و همچنین بازدید علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و نماینده ویژه رییس جمهور از میدان نفتی خشت و بازدید استاندار فارس از پروژه و اطلاع یافتن از جزییات پیشرفت کار، با برداشتن موانع و تسهیل امور، میدان نفتی خشت به‌زودی به تولید زودهنگام دست پیدا کند.

در حال حاضر راه‌اندازی زودهنگام میدان نفتی خشت بیش از پیش امکان‌پذیر است و ضرورت دارد تا نیاز مالی تیم اجرایی پروژه در این دوره زمانی برای راه‌اندازی زودهنگام میدان نفتی تأمین شود چراکه با تأمین منابع مالی و انجام تعهدات به‌خصوص پرداخت هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و تجهیزات، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهره‌برداری این پروژه ملی به دست توانگران ایرانی انجام خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است با همکاری تیم مدیریتی شرکت ملی نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی و پیمانکار پروژه از زمان واگذاری پروژه به شرکت سمندیس در اسفند ۱۳۹۹ تاکنون، به‌رغم مشکلات سر راه پروژه در این مدت، تلاش شد تا موانع از سر راه برداشته شود و با تأمین مواد مورد نیاز با وجود همه سختی‌ها و کمبودها، با حضور شبانه‌روزی و فعالیت حدود ۲۵۰ نفر پرسنل اجرایی اقداماتی ازجمله «تکمیل جوشکاری‌های سایت مرکزی، تأسیسات سرچاهی، منیفولد و خط صادراتی، تکمیل اتصال خط لوله صادراتی به خط لوله چاه شماره سه نرگسی، تکمیل کارهای برق تأسیسات سرچاهی و برقدار شدن آن پس از گذشت ۱۵ سال از اجرای پروژه و تکمیل تابلوبرق‌های سایت مرکزی» انجام شود.

گفتنی است میدان نفتی خشت واقع در منطقه کنارتخته استان فارس با ظرفیت ذخیره تقریبی یک میلیارد و پنجاه و سه میلیون بشکه نفت درجا، دارای قابلیت تولید نفت سبک با درجه  API۳۰ به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز است. حفاری نخستین چاه اکتشافی این میدان در مرداد ۱۳۷۱ انجام شده است.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha