۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
رشد قیمت آهن‌الات در کوتاه‌مدت

رشد قیمت آهن‌الات در کوتاه‌مدت

بررسی قیمت روزانه آهن بیانگر افزایش قیمت محصولات فولادی در اکثر شرکت‌ها بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، اخبار بازار ارز حاکی از نوسان افزایشی قیمت دلار در اولین روز هفته بود، به طوری که دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید، همچنین بررسی قیمت روزانه آهن نیز بیانگر افزایش قیمت محصولات فولادی در اکثر شرکت‌ها بود.

با وجود تعطیلی در اول هفته گویا افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در معاملات چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا، اثرات خود را در اوایل هفته بروز داد. با اینکه اتفاق جدیدی در کشور رخ نداده و در حال حاضر نیز تصمیمی در زمینه مذاکرات برجام گرفته نشده است، نرخ دلار و به تناسب آن مقاطع فولادی در روز شنبه نوسانی رو به افزایش را تجربه کردند. با وجود اینکه تقاضای مصرفی در بازار فعلی کاهش یافته است به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها دوامی ندارد و پس از مدتی دوباره فروکش می‌کند.

براساس تحلیل اهن پرایس از بازار اهن روز شنبه شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در اکثر مقاطع فولادی بودیم، به طوری که قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها با ۵۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش اعلام شد و تنها یک شرکت تغییر قیمت نداشت. به عنوان مثال میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه نیشابور با قیمت ۱۵ هزار و ۹۱۰ تومان به فروش رسید که بیانگر افزایش ۲۰۰ تومانی این محصول بود.

قیمت نبشی و ناودانی نیز پس از ثبات چند روزه نرخ‌ها، روز شنبه رشد ۷۰۰ تومانی داشتند به طوری که ناودانی ایرانی سایز ۱۰ کارخانه ناب تبریز به قیمت ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد که بیانگر افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت این محصول بود. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با افزایش ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد اما در بخش شاخه‌فروشی تقریبا قیمت‌ها ثابت بود و کاهش جزئی نیز مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها هم تغییر چندانی نداشت و تقریبا با ثبات قیمت همراه بود.

همچنین گزارش‌ها از تالار صنعتی بیانگر عرضه ۲۵ هزار تن گندله در بورس کالا است. قیمت عرضه گندله سنگ آهن نسبت به آخرین عرضه رشد ۰/۷ درصدی داشته است به طوری که امروز با قیمت ۳ هزار و ۳۸۷ تومان عرضه می‌شود اما حجم عرضه این محصول کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

در این میان حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران، عملکرد صحیح و شفاف بورس را برای عرضه همه محصولات فولادی امری ضروری دانست و اظهار کرد: از نظر توزیع‌کنندگان آهن و فولاد عملکرد بورس کالا در چند سال اخیر رضایت‌بخش نبوده و در زمینه نحوه فروش، کشف قیمت و... ایراداتی به آن وارد است و لازم می‌نماید که تمهیداتی اساسی برای رفع این مشکلات اندیشده شود.

وی با بیان اینکه در بورس کالا قیمت محصولات نباید به صورت دستوری باشد چراکه به قیمت‌سازی محصولات منجر خواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد که وجود یک بورس خصوصی دیگر در کنار بورس کالا به عملکرد صحیح و واقعی بورس کالا منجر خواهد شد.

در این میان علی هراتیان عضو هیأت مدیره فکور صنعت، سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی در زنجیره فولاد را امری تعیین‌کننده دانست و اظهار داشت: وجود منافع مشترک یا تعارض در بین این شرکت‌های فعال به مشکلات ساختاری و رانت‌خواری منجر شده است.

در این زمینه فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حذف قیمت‌گذاری دستوری و در نظر داشتن پتانسیل بخش‌های خصوصی و ... را از راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلات این حوزه عنوان کرد.

سامانه جامع تجارت مرجع اطلاعات صمت
سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره فعالیت سامانه بهین‌یاب بیان کرد: اگرچه سامانه جامع تجارت سامانه‌ای کاربردی و مرجع به شمار می‌رود اما این مانعی برای فعالیت سامانه بهین‌یاب نیست.

تمامی تولیدکنندگان ملزم به دریافت کد نقش هستند، به این صورت که برای عرضه تمام محصولات از مواد اولیه تا محصول نهایی در بورس کالا در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده و کد نقش را دریافت می‌کنند. در نتیجه این امر تنها تولیدکنندگانی که کد نقش دارند مجاز به خرید یا فروش محصولات هستند.

سازوکار سامانه جامع تجارت به این صورت است که از مرحله تولید تا فروش یک محصول و حتی نحوه دریافت محصول توسط مشتری نیز ثبت می‌شود که موجب شفاف‌سازی و تنظیم قیمت‌های بازار می‌شود.

تعیین قیمت محصولات براساس قیمت جهانی
سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزایش تولید محصولات فولادی بیش از نیاز بازار را امری اشتباه دانست و اظهار کرد: افزایش حجم تولید داخلی به تفاوت قیمت محصول با قیمت جهانی آن منجر خواهد شد. به این صورت که با کاهش قیمت داخلی محصول احتمال قاچاق آن محصول نیز افزایش می‌یابد.

به اعتقاد وی امکان تعیین قیمت محصولات داخلی براساس قیمت جهانی آن مانع از بروز مشکلاتی در این حوزه از جمله قاچاق محصول، خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha