۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
افزایش سهم ایران از تجارت کشورهای همسایه، باعث رونق تولید و اشتغال می‌شود
سخنگوی گمرک:

افزایش سهم ایران از تجارت کشورهای همسایه، باعث رونق تولید و اشتغال می‌شود

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: سهم ایران از معاملات با کشورهای همسایه بسیار اندک است درحالی‌که افزایش سهم ایران از این تجارت باعث رونق تولید و افزایش اشتفال می شود.

به گزارش بازار، روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک به میزان تجارت در کشورهای همسایه اشاره و بیان کرد: در ۱۵ کشور همسایه سهم تجارت ایران حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است و در بهترین حالت در حوزه تجارت غیرنفتی در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۵ میلیارد دلار تجارت داشته‌ایم و بنابراین جمهوری اسلامی ایران از این بازار بزرگ سهم خوبی ندارد.

وی افزود: از ۸۵ میلیارد دلار تجارت ایران، حدود ۴۳ میلیارد دلار سهم واردات و حدود ۴۲ میلیارد دلار نیز صادرات کشور است. البته این تجارت مربوط به صادرات و واردات محصولات غیرنفتی است. اگر صادرات نفتی، انرژی برق و صادرات فنی و مهندسی را به تجارت مورد اشاره اضافه کنیم، تراز صادرات نسبت به واردات مثبت خواهد شد.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم، عنوان کرد: همچنین بیش از ۳۸ میلیارد دلار واردات در حوزه تجارت محصولات غیرنفتی داشته‌ایم.

لطیفی با اذعان به اینکه با وجود قرار داشتن ایران در محدوده یک بازار بسیار بزرگ، اما از آن استفاده نمی‌کنیم، اظهار کرد: اگر در حوزه صادرات ۱۰ درصد نیازهای کشورهای همسایه خود را رفع کنیم، حدود ۱۲۰ میلیارد دلار حجم صادرات ایران خواهد بود که بیش از چهار برابر فعلی ظرفیت تولید اضافه می‌شود.

وی درباره مزیت‌های افزایش سهم ایران از صادرات به کشورهای همسایه گفت: وقتی صادرات افزایش پیدا می‌کند، یعنی کالا تولید شده است و این به معنای رونق تولید است. همچنین حمل و جابه‌جایی کالا، بازاریابی و تبلیغات نیز باید صورت بگیرد و به این به معنی ایجاد اشتغال است؛ بنابراین افزایش تجارت، با افزایش سرمایه ملی، افزایش اشتغال و بهبود زندگی مردم همراه خواهد بود.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران با تصریح بر این موضوع که در شرایط تحریمی جابه‌جایی پول در سیستم‌های بانکی که زیر نظر نظام سلطه قرار دارد، سخت است، گفت: می‌توان با همسایگان در تجارت تهاتر کالا انجام داد و یا با پول ملی دو کشور تبادل صورت داد که این اتفاقات در موضوعات مرتبط با پیمان‌نامه‌های مشترک با کشورهای نزدیک و قراردادهای چندجانبه شدنی است.

کد خبر: ۱۱۳٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha