۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
«ان جی ال» دهلران بعد از ۶ سال به نیمه رسید
بازار گزارش می‌دهد؛

«ان جی ال» دهلران بعد از ۶ سال به نیمه رسید

ایلام- طرح «ان جی ال» شهرستان دهلران بعد از گذشت ۶ سال روند کندی دارد و به تازگی به نیمه راه رسیده که برای راه اندازی کامل نیازمند توجه جدی مسئولان کشوری است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: سال هاست که از بالای فلرهای میدان‌های نفتی دهلران، شعله‌های افروخته‌ای زبانه می‌کشد و ثروت ملی را دود هوا می‌کند تا اینکه برای بازیابی و استفاده بهینه از این گازها سال ۹۴ عملیات اجرایی طرح ان. جی. ال ۳۱۰۰ دهلران آغاز شد.

۶ سال است که از عملیات اجرایی طرح ان. جی. ال دهلران می‌گذرد و اکنون بیش از ۵۰ درصد این طرح پیشرفت فیزیکی دارد، آن طور که مسئولان می‌گویند تا پایان سال ۱۴۰۰ این طرح به بهره برداری می‌رسد.

طرحی که در صورت تکمیل شدن روزانه بیش از ۲۶۹ میلیون فوت مکعب گازهای سرچاهی را جمع آوری و فرآوری خواهد کرد.

خوراک مجتمع پتروشیمی دهلران نیز از همین طرح تامین خواهد شد، طرحی که علاوه بر شکوفایی اقتصادی و صنعتی کشور اشتغالزایی پایدار در منطقه را نیز به همراه دارد.

آخرین وضعیت ان جی ال دهلران
فرماندار دهلران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طرح ان جی ال در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار برای جمع آوری و فرآوری گازهای همراه نفت و شیرین سازی آن و البته جلوگیری از آلودگی محیط زیست در دست احداث است.

در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ نفر نیرو در پروژه ان. جی. ال ۳۱۰۰ دهلران مشغول به کار هستند که ۴۹ درصد این تعداد را نفرات بومی تشکیل می‌دهند

مجید عسگری بیان کرد: این طرح هم اکنون در مراحل لوله کشی رو زمینی و زیرزمینی، نصب تجهیزات سنگین، سازه‌های فلزی، برق و ابزار دقیق است.

وی عنوان کرد: خوراک مجموعه ان. جی. ال ۳۱۰۰ از میادین پایدار غرب، بنگستان، چشمه خوش و دانان تامین می‌شود.

«ان جی ال» دهلران بعد از ۶ سال به نیمه رسید

عسگری تصریح کرد: تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰ هزار بشکه سیتوپلاس، ۴۰۰ تن گوگرد و ۷۷ میلیون فوت مکعب گاز متان در این طرح بعد از راه اندازی محقق می‌شود.

۴۹ درصد افراد حاضر در پروژه بومی هستند
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف این طرح تامین خوراک پتروشیمی دهلران از نوع سیتوپلاس به میزان بیش از ۴۰ هزار بشکه در روز است.

فرماندار دهلران اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ نفر نیرو در پروژه ان. جی. ال ۳۱۰۰ دهلران مشغول به کار هستند که ۴۹ درصد این تعداد را نفرات بومی تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در پیک پروژه تعداد نفرات این پروژه به سه هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

لزوم تسریع در پروژه‌های نفت و گاز دهلران
روز گذشته نیز نماینده مردم دهلران در مجلس در دیدار با وزیر نفت اظهار کرد: تسریع در پروژه‌های پتروشیمی، ان جی ال، ایستگاه‌های تقویت فشار و برداشت از میادین مشترک ضروری است.

بهزاد علیزاده، خواستار ورود ویژه مقامات وزارت نفت به این مسائل شد و از وزیر نفت و معاونانشان برای بازدید از پروژه‌ها و ظرفیت‌های نفت و گاز منطقه دعوت کرد تا به شهرستان دهلران سفر کنند.

مهمترین مسئله در پروژه‌های نفت و گاز دهلران اشتغال نیروی‌های بومی است که متاسفانه هم اکنون سهم نیروی بومی کمتر از نیروی غیربومی است

وی همچنین پیگیر صدور مجوز پرداخت چهار درصد سهم مسئولیت‌های اجتماعی پروژه‌های نفتی منطقه شد و ابراز امیدواری کرد با اختصاص این مبلغ از طریق وزارت نفت تحولات اساسی در منطقه انجام شود.

«ان جی ال» دهلران بعد از ۶ سال به نیمه رسید

نماینده مردم دهلران با انتقاد و ابراز نگرانی خود نسبت به نحوه بکارگیری نیروهای بومی در پروژه‌های منطقه و هم چنین رفع مشکلات نیروهای حجمی و قراردادی، افزود: شهرستان دهلران با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز ظرفیت بالقوه ای برای توسعه همه جانبه منطقه و اشتغالزایی جوانان جویای کار دارد.

لزوم توجه به اشتغال نیروهای بومی در پروژه‌های نفت و گاز دهلران
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مهمترین مسئله در پروژه‌های نفت و گاز دهلران اشتغال نیروی‌های بومی است که متاسفانه هم اکنون سهم نیروی بومی کمتر از نیروی غیربومی است.

علیرضا پوراحمد افزود: متاسفانه شرکت‌های نفت و گاز در منطقه دهلران علاوه بر بی توجهی به مسئله اشتغال جوانان، نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود در شهرستان نیز کوتاهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها سهم بسیار ناچیزی در توسعه زیرساخت‌های منطقه دارند، در حالی که طبق قانون باید سهم مسئولیت‌های اجتماعی خود را برای توسعه شهرستان پرداخت کنند.

این کارشناس عنوان کرد: طرح ان جی ال دهلران یکی از محدود طرح‌های مهم در حوزه جلوگیری از هدررفت گازهای همراه نفت در کشور است که نیازمند توجه جدی مسئولان وزارت نفت است.

این روزها به همت متخصصین و مهندسین جوان شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت عملیات اجرایی طرح ان. جی. ال ۳۱۰۰ دهلران در حال ساخت است، این طرح که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد برخوردار است قرار است که در انتهای سال آینده به بهره برداری برسد.

ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در منطقه دهلران از طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل و رقم سرمایه‌گذاری آن ۸۹۰ میلیون دلار است که از سوی صندوق بازنشستگی صنعت نفت تأمین می‌شود.

شهرستان دهلران با ۷۰ هزار نفر جمعیت و ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق نیازمند توجه ویژه به خصوص در حوزه اشتغال است.

کد خبر: ۱۱۳٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha