نظام آماری باید بر تأمین نیازهای واقعی کاربران متمرکز شود
پیام رئیس اتاق ایران به مناسب روز آمار:

نظام آماری باید بر تأمین نیازهای واقعی کاربران متمرکز شود

شافعی، رئیس اتاق ایران در یادداشتی به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی، بر ضرورت توجه به اصل «ارتباط» در انتشار آمار تأکید کرده و خواستار انتشار آمار بر اساس نیاز کاربران خرد شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی، بر ضرورت توجه به اصل «ارتباط» در انتشار آمار تأکید کرده و خواستار انتشار آمار بر اساس نیاز کاربران خرد شده است.

در این یادداشت آمده است: لازمه مشارکت جدی بخش خصوصی در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در کشور - آن‌گونه که در وظایف قانونی اتاق نیز در قالب «ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور به قوای سه‌گانه» مورد تأکید قرار گرفته است- در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح، دقیق، به هنگام و جامع از وضعیت مؤلفه‌ها و متغیرهای اثرگذار بر فعالیت‌های اقتصادی و محیط کسب‌وکار کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... است.

اکنون که در آستانه ورود به قرن جدید قرار گرفته‌ایم، از یک‌سو با نیازهای جدیدی در حوزه داده‌ها و اطلاعات مواجه هستیم و از سوی دیگر فناوری‌های نوینی نیز در عرصه تولید داده‌ها به وجود آمده‌اند که انتظارات از نظام آماری کشور را بیش از پیش افزایش داده‌اند.

اول آبان ماه در هر سال که به‌عنوان روز آمار و برنامه‌ریزی نام‌گذاری شده، فرصت مناسبی است تا ضمن قدردانی از زحمات و تلاش دست‌اندرکاران تولید و انتشار آمار در کشور، به برخی موضوعات مهم در زمینه تولید و انتشار آمار در کشور از دیدگاه کاربران آمار به‌ویژه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی نیز پرداخته شود.

البته ارائه دیدگاهی آسیب‌شنایانه و جامع به وضعیت آماری کشور در این سطوح مدنظر نیست؛ اما توجه به موضوع «تأمین نیازهای آماری کاربران» که یک وظیفه بسیار مهم برای نظام آماری محسوب می‌شود؛ از اهمیت ویژه برخوردار است. به دلیل اهمیت این موضوع، سازمان ملل متحد، اولین اصل از اصول ده‌گانه آمارهای رسمی را به اصل «ارتباط» اختصاص داده است، به این معنی که هر آماری توسط دولت به معنای عام و در کشور ما توسط «دستگاه‌های اجرایی» تولید و منتشر می‌شود، باید با نیازهای واقعی کاربران مرتبط بوده و نیاز آنها را برطرف کند.

باید اذعان کرد که رویکرد اصلی تولیدکنندگان آمار در کشور ما، عمدتاً بر تأمین نیازهای آماری کلان و آن‌هم در سطوح درون حاکمیت متمرکز شده و نیازهای آماری بخش عظیمی از کاربران آمار در سطوح خرد و بخش خصوصی کشور (خارج از حاکمیت) مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

حال که نظام‌های آماری در کشورهای جهان به سمت استفاده از روش‌های نوین تولید و انتشار آمار گام برداشته و روزبه‌روز ابزارهای و فناوری‌های جدیدتری نیز به این عرصه اضافه و به خدمت گرفته می‌شوند، انتظار می‌رود تا دست‌اندرکاران نظام آماری ایران نیز، با ایجاد یکپارچگی، ساماندهی و هماهنگی بیشتر، افق‌های جدیدی در زمینه تولید و انتشار آمارهای باکیفیت در کشور گشوده و خیل عظیم کاربران آمار را به داده‌ها و اطلاعاتی آماری موردنیاز مسلح کنند.

کد خبر: ۱۱۳٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha