۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کاهش تولید در مجتمع های فولادسازی در سه ماهه دوم| نگرانی تولیدکنندگان از کمبود گاز در زمستان

کاهش تولید در مجتمع های فولادسازی در سه ماهه دوم| نگرانی تولیدکنندگان از کمبود گاز در زمستان

مقایسه تولید تیرآهن، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوششدار، بیلت، اسلب، فولاد میانی و آهن اسفنجی در سه ماهه نخست سال با سه ماهه دوم ۱۴۰۰ نشان از کاهش تولید محصولات فولادی در مجتمع های فولادسازی است.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد کشور، در مجموع در سه ماهه نخست ۳۱۸ هزار تن تیرآهن در کشور تولید شد، اما در سه ماهه دوم میزان تولید این محصول ۲۴۸ هزار تن بوده است و این نشان از کاهش ۲۲ درصدی است.

کاهش ۲۹ درصدی تولید میلگرد
در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار تن میلگرد در کشور تولید شده است، اما در سه ماهه دوم با کاهش ۲۹ درصدی، میزان تولید این محصول به یک میلیون و ۸۱۰ هزار تن رسید.

همچنین در فصل بهار کل مقاطع طویل فولادی در کشور ۳ میلیون و ۹۸ هزار تن بود اما در فصل تابستان میزان آن به ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار تن رسید که کاهش ۲۸ درصدی داشت.

بر اساس این گزارش، در سه اول سال جاری در مجموع ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار تن ورق گرم در مجتمع های فولاد سازی کشور تولید شده است که در سه ماهه دوم تولید یک میلیون و ۶۵۲ هزار تن از این محصول، بیش از ۲۷ درصد کاهش داشته ه است.

در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۶۵۰ هزار تن ورق سرد در کشور تولید شد که در مقایسه با سه ماهه دوم سال جاری که ۵۳۷ هزار تن بوده ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.

در ۳ ماهه نخست سال جاری در مجموع در کشور ۳۹۸ هزار تن ورق فولادی پوششدار تولید شد که در مقایسه با سهماهه دوم که ۳۳۳ هزار تن بود بیش از ۱۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در سه ماهه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۸۸۴ هزار تن بیلت و بلوم در کشور تولید شد، اما با ۴۲ درصد کاهش تولید این محصول در نیمه دوم سال جاری به ۲ میلیون و ۸۵۲ هزار تن رسید

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در سه ماهه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۸۸۴ هزار تن بیلت و بلوم در کشور تولید شد، اما با ۴۲ درصد کاهش تولید این محصول در نیمه دوم سال جاری به ۲ میلیون و ۸۵۲ هزار تن رسید.

در سه ماهه نخست امسال۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تن اسلب فولادی در کشور تولید شد، اما در سه ماهه دوم تولید این محصول به ۲ میلیون و ۶۸ هزار تن بود که نشان از کاهش ۳۵ درصدی داشت.

تولید فولاد میانی در کشور ۴۰ درصد کاهش داشت 
 در این مدت تولید فولاد میانی در کشور به ۸ میلیون و ۷۴ هزار تن رسید اما با کاهش ۴۰ درصدی تولید این محصول فولادی در سه ماهه دوم سال جاری به ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تن رسید.

همجنین در سه ماهه نخست امسال در مجموع ۸ میلیون و ۷۵۸ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد که در مقایسه با سه ماهه دوم سال جاری که تولید آن ۶ میلیون و ۲۹ هزار تن بود بیش از ۳۱ درصد کاهش داشته است.

هرچند که فولاد سازان کشور هم اکنون نگران تامین گاز مورد نیاز مجتمع های فولاد سازی در فصل زمستان هستند، اما  آمارها نشان می دهند که همزمان با قطعی برق از اواخر خرداد ماه سال جاری در صنایع فولاد منجر به کاهش شدید تولید و عرضه محصولات داخلی و حتی صادراتی فولاد کشور شده است.

کمبود برق یکی از موانع اساسی تولید فولاد در کشور در فصل تابستان امسال بود که دولت مجبور شد برای تامین برق مورد نیاز خانه های مردم در سراسر کشور برق واحدهای تولید فولاد را تا ۹۰ درصد قطع کند و کارخانه های فولادسازی مجاز به استفاد از ۱۰ درصد بر ق بودند.

کمبود احتمالی گاز برای فولاد سازان در فصل زمستان و نگرانی تولیدکنندگان
با کاهش مصرف برق خانگی در کشور و تامین برق مورد نیاز واحدهای تولید فولاد در کشور به نظر می رسد، فولاد سازان بتوانند در ۶ ماهه دوم امسال با تلاش شبانه روزی تولید خود را افزایش دهند تا در مجموع میزان تولید فولاد کشور از سال گذشته کمتر نشود، اما کمبود احتمالی گاز در کشور به علت افزایش مصرف خانگی به علت کاهش دمای هوا تولیدکنندگان فولاد و سیمان را بسیا نگران کرده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، هم‌اکنون مجموع ظرفیت تولید گاز در ایران ۹۳۰ میلیون مترمکعب در روز بوده که از این مقدار ۸۳۰ میلیون مترمکعب (معادل پنج میلیون بشکه نفت خام)، گاز متان است که به شبکه خطوط لوله گاز طبیعی تزریق می‌شود.

به ‌طور متوسط هم اکنون روزانه ۶۱۵ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیز روزانه در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و مابقی گاز تولیدی در ایران در صنایع به مصرف می‌رسد و بخشی هم برای تزریق به میدان‌های نفتی و همچنین به صادرات اختصاص می‌یابد.

زمستان گذشته به دلیل قطعی گاز و خارج شدن نیروگاه‌های سیکل گازی تولید برق، تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران شاهد قطعی گسترده برق بودیم به طوری که قطعی گاز سبب شد تا نیروگاه‌ها برای تامین برق، مازوت را جایگزین گاز کنند و این جابجایی در سوخت باعث آلودگی شدید هوا در بسیاری از نقاط ایران شد.

پیشتر جواد اوجی، وزیر نفت ایران خبر داد که کشور با کمبود ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان مواجه خواهد شد در حالی که کشورمان از لحاظ ذخایر گاز طبیعی در جهان در رتبه دوم و از لحاظ تولید گاز در رتبه سوم است، اما به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و عدم توسعه میادین و صنایع گازی با مشکلاتی در روند تولید و توزیع گاز مواجه است

پیشتر جواد اوجی، وزیر نفت ایران خبر داد که کشور با کمبود ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان مواجه خواهد شد در حالی که کشورمان از لحاظ ذخایر گاز طبیعی در جهان در رتبه دوم و از لحاظ تولید گاز در رتبه سوم است، اما به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و عدم توسعه میادین و صنایع گازی با مشکلاتی در روند تولید و توزیع گاز مواجه است.

عملکرد ایران در مدیریت منابع گازی باعث شده که کشورمان در چند سال گذشته در فصل سرما برای فراهم‌کردن نیاز خود، به واردات گاز روی بیاورد، در حالی که ترکمنستان به دلیل بدهی ۲ میلیارد دلاری ایران، از ابتدای سال ۲۰۱۷ صادرات گاز به کشورمان را متوقف کرده است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان حوزه انرژی کشور ضمن ابراز نگرانی از کمبود منابع سوخت مایع و گاز در فصل زمستان، از احتمال خاموشی در زمستان به ‌دلیل کمبود سوخت خبر می دهند، زیرا زمستان سال گذشته نیز قطعی گاز و خارج شدن چند نیروگاه‌های سیکل‌گازی موجب شد تا تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران شاهد قطعی گسترده برق باشد. قطعی گاز سبب شد تا نیروگاه‌ها برای تامین برق، مازوت را جایگزین گاز کنند و این تغییر در سوخت مصرفی باعث آلودگی شدید هوا در بسیاری از نقاط ایران نیز شد.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha