۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
مهاجرت معکوس به روستاهای با برکت در خراسان جنوبی
بازار گزارش می‌دهد؛

مهاجرت معکوس به روستاهای با برکت در خراسان جنوبی

بیرجند- اجرای طرح‌های بنیاد برکت در روستاهای خراسان جنوبی موجب رونق تولید و مهاجرت معکوس به این روستاها شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مردم در روستاها به ویژه روستاهای مناطق محروم در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند که این موضوع سبب مهاجرت تعداد زیادی از ساکنین این روستاها به شهرها شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از سال‌های گذشته با هدف احیای روستاها و ایجاد اشتغال در آنها اقدام به اجرای طرح روستای با برکت کرده است تا با شناسایی استعدادها و نیازها و اجرای طرح‌های اشتغالزایی، روستاهای بدون بیکار را در کشور داشته باشیم.

اجرای این طرح در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی با فعال شدن ۳۰ تسهیل گر و با شناسایی افراد دارای شرایط این طرح از سال ۹۸ آغاز شد تا با حمایت‌های لازم از طریق بسته‌های حمایتی برای توانمندی روستاییان اقدامات مورد نظر انجام شود.

چراغ امیدی که برکت روشن کرد
جعفر بیگی جوان ۲۷ ساله که در گذشته به کار درب و پنجره سازی در روستای دستگرد بیرجند مشغول بود و به دلیل مشکلاتی کار خود را تعطیل کرده بود در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: با هدف راه اندازی مجدد کارگاه خود از سوی ستاد اجرایی فرمان امام استان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدم و ۵۰ میلیون تومان تسهیلا به من تعلق گرفت که ۳۵ میلیون تومان آن پرداخت شد و ۱۵ میلیون باقی مانده بعد از بازدید از کارگاه پرداخت خواهد شد.

جعفر بیگی با بیان این که در مدت تعطیلی کارگاهم به عنوان کارگر ساده با روزی ۱۵۰ هزار تومان مشغول بنایی بودم، افزود: ارزش دستگاه‌هایم هم که از گذشته داشته‌ام حدود ۵۰ میلیون تومان است و امیدوارم با توجه به بهبود شرایط بازار کار و با راه اندازی مجدد کارگاهم درآمد خوبی داشته باشم تا علاوه بر خودم برای چند نفر دیگر هم ایجاد شغل شود.

مهاجرت معکوس به روستاهای با برکت در خراسان جنوبی

ایجاد ۴ هزار اشتغال در ۴ شهرستان خراسان جنوبی
یکی از مجریان این طرح های اشتغال ستاد اجرایی فرمان امام (ره)در خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که اجرای طرح از سال ۹۸ با مشارکت مجموعه شبکه تسهیل گران برکت شامل ۳۰ تسهیل گر شروع شد، گفت: در روستاهای استان که ما مجری اجرای این طرح بودیم در شهرستان‌های درمیان، بیرجند، خوسف و طبس حدود هزار و ۷۰۰ طرح اجرا شده است.

علی مرادی عنوان کرد: در این راستا با ۳ هزار و ۵۰۰ نفر صحبت شده است که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر دارای شرایط بوده و تأیید شده‌اند.

به گفته وی از این تعداد که به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شدند حدود هزار و ۷۰۰ نفر تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و باز پرداخت ۴ ساله و دوره تنفس ۴ تا ۶ ماه  را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: افراد طرح‌های خود را در زمینه‌های دام سبک و سنگین، کاشت و برداشت زرشک، پرورش ماهی، کوره‌های آجرپزی، کارگاه‌های تولید لوله و فیلتر و اجرا کرده‌اند.

مجری طرح های اشتغال برکت در خراسان جنوبی افزود: در روستاهایی که تقاضا زیاد باشد در هر رشته شغلی کارگروه‌های تخصصی تشکیل می‌شود و اگر این کارگروه‌ها تشخیص دهند برای حمایت بیشتر از اجرای این طرح‌ها با تهران مکاتبه می‌شود.

مرادی با اشاره به این که تا پایان سال طرح‌هایی را که ۷۰ درصد پیشرفت دارند را به انجام می‌رسانیم، عنوان کرد: در بعضی از روستاها مانند «آواز گزیک» با اجرای این طرح‌ها مهاجرت معکوس جوانان روستا از زاهدان را شاهد بوده‌ایم.

مهاجرت معکوس به روستاهای با برکت در خراسان جنوبی

وی ادامه داد: با توجه به این که در هر طرحی برای ۳ نفر ایجاد اشتغال شده و در اجرای ایجاد کوره‌های آجرپزی برای ۷ تا ۱۰ نفر اشتغال‌زایی شده است در مجموع در این ۴ شهرستان ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر اشتغالزایی داشته ایم.

به گفته وی سال آینده طرح آسمان در حوزه اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در روستاهای استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان پایلوت این طرح هم اکنون در تعدادی از روستاهای استان در حال اجرا است تا افراد این روستاها با کار جمعی و تصمیم‌گیری خود بتوانند مشکلات روستایشان را حل کنند.

بیش از ۴۵۶ روستا در شهرستان‌های استان از حمایت‌های طرح‌های اشتغالزایی بهره مند شده‌اند که برای ۲۸ هزار و ۶۷۵ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است

اجرای ۵ هزار و ۶۷۳ طرح در روستاهای خراسان جنوبی
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که بیش از ۱۲ هزار شغل توسط این نهاد در روستاهای استان ایجاد شده است، گفت: در قالب تفاهم نامه با استانداری با به‌کارگیری ۳۰ تسهیلگر در ۵۰۰ روستای بالای ۵۰ خانوار بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال پرداخت شده است.

سید مجتبی موسوی ادامه داد: افراد بیکار یا افراد دارای درآمد کمتر از ۷۰۰ هزار تومان در ماه مشمول حمایت طرح اشتغال روستاییان می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵۶ روستا در شهرستان‌های استان از حمایت‌های طرح‌های اشتغالزایی بهره مند شده‌اند، گفت: بیش از ۵ هزار و ۶۷۳ طرح در روستاهای استان اجرا شده‌اند و بیش از ۲۸ هزار و ۶۷۵ فرصت شغلی با اجرای این طرح‌ها ایجاد شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی عنوان کرد ۲۰ درصد این طرح‌ها مربوط به مشاغل فنی ،۸ درصد دام سنگین، ۱۱ درصد پرورش شتر ،۵ درصد ایجاد گلخانه، ۲.۹ صنایع دستی و مابقی مربوط به پروژه‌های دیگر است.

به گفته موسوی تسهیلات قرض‌الحسنه اجرای این طرح‌ها ۵۰ میلیون تومان با دوره تنفس ۴ تا ۶ ماه می‌باشد و اجرای آنها منجر به مهاجرت معکوس روستاییان به این روستاها شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های محروم کشور اقدامات شایسته ای در جهت محرومیت زدایی و رونق تولید برداشته است که مردم در بسیاری از روستاها متقاضی اجرای این طرح ها در منطقه خود هستند.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha