۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
افزایش تجارت سالانه صادرکنندگان ترک با آفریقا تا ۵۰ میلیارد دلار
اردوغان اعلام کرد؛

افزایش تجارت سالانه صادرکنندگان ترک با آفریقا تا ۵۰ میلیارد دلار

رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام اینکه ترکیه به ۴۴ کشور آفریقایی کمک پزشکی برای مبارزه با همه گیری کوید_۱۹ ارائه کرده، گفـت: هدف آنکارا تقویت روابط و تقویت تجارت دوجانبه با کشورهای آفریقایی است.

به گزارش خبرگزاری بازار، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در استانبول گفت: صادرکنندگان ترک قصد دارند تجارت سالانه دوجانبه خود با آفریقا را از ۲۵ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

اردوغان روز جمعه در آخرین روز مجمع دو روزه اقتصادی و تجاری ترکیه و آفریقا اعلام کرد که هدف ترکیه تقویت روابط و تقویت تجارت دوجانبه با کشورهای آفریقایی است. وی همچنین افزود: سرمایه گذاران ترکیه دارای منافع تجاری بزرگی در آفریقا و بالعکس هستند در حالی که سرمایه گذاران ترک بیش از ۱۵۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد دلار انجام داده اند. 

رئیس جمهور ترکیه اذعان کرد: سرمایه گذاری های ترکیه در سراسر قاره آفریقا در حال حاضر بیش از شش میلیارد دلار است و این کشور همچنین تلاش می کند تا امنیت مرزهای آفریقا و اقدامات ضد تروریسم را ارتقا دهد.

اردوغان همچنین گفت که ترکیه به ۴۴ کشور آفریقایی کمک پزشکی برای کمک به آنها در مبارزه با همه گیری کووید -۱۹ ارائه کرده به طوری که واکسن داخلی ویروس کرونا ترکیه به نام TurkoVac، با سایر کشورها نیز به اشتراک گذاشته می شود.

وی در روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای توگویی خود در لومه توگو، گفت: ترکیه واکسن هایی را به توگو، بورکینافاسو، لیبریا به همراه تجهیزات پزشکی اهدا خواهد کرد. رجب طیب اردوغان همچنین اظهار کرد که دو کشور می توانند در بسیاری از زمینه ها از جمله امنیتی، اقتصاد و کشاورزی گام بردارند ضمن اینکه توگو و ترکیه در حوزه همکاری های امنیتی نظامی گام هایی را به ویژه این که تروریسم در این منطقه نفوذ نکند، بردارند.

دوبرابر شدن تجارت دو جانبه

نائل اولپاک، رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEİK)، در سخنرانی خود بر اهمیت معاملات تجارت آزاد و موافقت نامه های سرمایه گذاری متقابل در کنار افزایش همکاری در بخش های کشاورزی، صنعت، ساختمان، نساجی و بهداشت تاکید کرد.

اولپاک در خصوص سفر اردوغان در هفته گذشته به سه کشور آفریقایی گفت: ترکیه اقدامات مهمی را برای تقویت همکاری با کشورهای آفریقایی انجام داده و ده ها قرارداد با دولت ها و شرکت های بخش دولتی و خصوصی در زمینه هایی مانند معدن و انرژی منعقد کرده است.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha