۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
۲ سناریوی خوش بینانه و بدبینانه مسکن در ۱۴۰۰؛ رشد تناوبی در برابر سقوط پله ای
«بازار» گزارش می دهد

۲ سناریوی خوش بینانه و بدبینانه مسکن در ۱۴۰۰؛ رشد تناوبی در برابر سقوط پله ای

نهاد پژوهشی مرکز آمار، رشد اقتصادی در بخش ساختمان در سال ۱۴۰۰ را در دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه به گونه ای پیش بینی کرد که سقوط به صورت پله ای و رشد به صورت تناوبی خواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: براساس گزارش این مرکز در سناریوی خوش بینانه، رشد اقتصادی بخش ساختمان، برای فصل پاییز ۸.۳ درصد و برای فصل زمستان ۷.۲ درصد است. در مجموع نیز برآورد شده است رشد اقتصادی بخش ساختمان در حالت خوش بینانه در سطح ۸ درصد حاصل شود.

برآورد پژوهشکده مرکز آمار نشان می دهد فصل زمستان و تابستان در مقایسه با بهار و پاییز امسال رشد کمتری داشته باشد. در گزارش مرکز آمار ایران محدوده فعالیت بخش ساختمان شامل احداث ‌ساختمان های مسکونی، فعالیت های عمرانی دولت و تعمیرات اساسی و جزیی ساختمان های موجود است. در واقع سه کمیت این بخش، عملکرد بودجه عمرانی، سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان و میانگین متحرک مساحت زیربناهای تعیین شده در پروانه های ساختمانی است.

با توجه به جدیت دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و وعده پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات ساخت و به دلیل آنکه به جز بخش مسکن گزینه های چندانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، ساخت و ساز می تواند رونق بگیرد

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که وضعیت ساخت و ساز این روزها به چه شکل است و آیا حال و روز بخش مسکن خوب است؟ گفت: با توجه به جدیت دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و وعده پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات ساخت و به دلیل آنکه به جز بخش مسکن گزینه های چندانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، ساخت و ساز می تواند رونق بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان گفت که قیمت ها به دلیل تورم نهاده های بخش ساختمان باز هم افزایش خواهد یافت؟ شاید با مقداری تورم در بازار مسکن تا حدودی قیمت ها هم تحت تاثیر قرار بگیرد اما قطعا جهش قیمت نخواهیم داشت. 

پورحاجت با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان می تواند مولدترین و درون زا ترین بخش اقتصادی در این شرایط تحریم باشد اظهار داشت: بازار مسکن این روزها به دلیل رشد قیمت‌ها در رکود قرار دارد اما اگر در این چند روز که ثبت نام مسکن ملی و جهش تولید آغاز شده است دقت کنید متوجه خواهید شد که تقاضا و استقبال متقاضیان مسکن همواره از مسکن بالا بوده است.  

در برآورد پژوهشکده مرکز آمار، در حالت بدبینانه، سقوط به صورت پله ای پیش بینی شده است. درحالیکه در برآورد خوش بینانه، وضعیت عملکرد ساختمان به صورت تناوبی بود. یعنی فصل بهار از تابستان و فصل پاییز از فصل زمستان بهتر بود

در برآورد پژوهشکده مرکز آمار، در حالت بدبینانه، سقوط به صورت پله ای پیش بینی شده است. درحالیکه در برآورد خوش بینانه، وضعیت عملکرد ساختمان به صورت تناوبی بود. یعنی فصل بهار از تابستان و فصل پاییز از فصل زمستان بهتر بود. اما سناریوی بدبینانه حاکی از آن است که اگرچه در فصل بهار عملکرد خیره کننده بوده اما در تابستان، پاییز و زمستان، فعالیت های ساختمانی، با کاهش شتابان نرخ رشد روبه رو است، به طوریکه پیش بینی می شود رشد اقتصادی بخش ساختمان در تابستان ۴.۲ درصد باشد. در پاییز این رشد به ۲.۴ درصد نزول کند و در نهایت در فصل زمستان، رشد بخش ساختمان ۱.۳ درصد باشد. در نهایت رشد بخش ساختمان، کمتر از ۴ درصد است که فاصله قابل توجهی با رشد این بخش در سناریوی خوش بینانه دارد.

۲ سناریوی خوش بینانه و بدبینانه مسکن در سال ۱۴۰۰ | سقوط به صورت پله ای رشد به صورت تناوبی

به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش رشد در نیمه دوم سال جاری در هر دو سناریو، عملکرد بودجه عمرانی دولت باشد. دولت در شش ماهه دوم سال جاری از تخصیص های عمرانی خود به نفع هزینه های جاری می کاهد. چشم انداز اقتصادی نیز در سرمایه گذاری بخش خصوصی موثر است به همین دلیل در سناریوی خوش بینانه بخش خصوصی می تواند جبران کم تحرکی در نیمه دوم سال را تا حدودی کند اما در سناریوی بدبینانه، این اتفاق بعید است رقم بخورد. پیش بینی پژوهشکده مرکز آمار از رشد ۱.۳ درصدی در سناریوی بدیینانه در شرایطی انجام می شود که عملکرد این بخش در فصل اول سال، دو رقمی بوده است. رشد اقتصادی بخش ساختمان در فصل اول سال جاری بیش از ۱۲ درصد برآورد شده است. اگر پیش بینی بدبینانه مرکز آمار از سناریوی بدبینانه محقق شود رشد بخش ساختمان در پایان سال نسبت به ابتدای سال دچار یک سقوط آزاد خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اگر بازار مسکن رونق پیدا کند و در اقتصاد مسکن تحرک ایجاد شود اشتغال بخش اعظمی از قشر عظیم کارگری و کارفرمایی کشور به رونق خواهد رسید و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ به گردش در می آیند. اینجاست که وظایف دولت، مجلس و قوه قضاییه در رفع موانع تولید به شدت حساس و مهم خواهد بود. چرا که این سه قوه می توانند با همکاری یکدیگر بستر مناسب برای سرمایه گذاری در بزرگترین صنعت درون زای کشور را فراهم کنند.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha