۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
خشکسالی دست از سر روستاهای ایلام بر نمی‌دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

خشکسالی دست از سر روستاهای ایلام بر نمی‌دارد

ایلام- کاهش بارندگی و خشکسالی در سال جاری باعث افت منابع آبی روستاهای استان ایلام شده است، هم اکنون بسیاری از مردم روستاها با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشکسالی‌های پی درپی و کاهش بارندگی‌ها باعث کمبود شدید منابع آبی در مناطق مختلف استان ایلام به خصوص روستا شده است.

در حالی آب آشامیدنی به عنوان یکی از نیازهای اولیه و حیاتی هر منطقه به شمار می‌رود که مردم برخی روستاهای استان مثل روستای کلاته هلیلان از آن محروم هستند.

خشکسالی‌های اخیر و فرسودگی منبع ذخیره آب در این منطقه از مهمترین علل کم آبی در این روستا است.

جیره بندی آب روستاهای هلیلان
یکی از اهالی روستای کلاته هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته سطح آب زیرزمینی بسیاری از روستاهای هلیلان کاهش یافته و به تبع آن آب منطقه دچار افت شده است.

احمد قربانی بیان کرد: آب و فاضلاب شهرستان از طریق آبرسانی موقت تامین آب منطقه را انجام می‌دهد اما این موضوع کفاف مردم این روستاها را نمی‌دهد.

وی افزود: از مسئولان انتظار داریم پیگیری رفع مشکل آبرسانی به روستاها باشند تا دیگر کم آبی نداشته باشیم.

دبی چشمه روستای کلاته هلیلان کاهش پیدا کرد
مدیر آب و فاضلاب هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه دبی چشمه روستای کلاته هلیلان بسیار کاهش پیدا کرده و توسط آب و فاضلاب استان طراحی مخزن، اصلاح شبکه و بهسازی چشمه در دستور کار قرار دارد.

در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای تاکنون برای فاز دوم این پروژه اختصاص داده نشده اما به جد پیگیر حل این مشکل هستیم و آن را در اسرع وقت مرتفع می‌سازیم

مهدی نوروزی افزود: به خاطر حل مشکل مردم از تابستان آبرسانی سیار را به صورت منظم در دستور کار قرار داده‌ایم.

خشکسالی دست از سر روستاهای ایلام بر نمی‌دارد

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای آبرسانی به دیگر روستاهای شهرستان هلیلان، عنوان مرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده مشکل آبرسانی به روستاهای داجیوند و توحید نیز در ۲ فاز اجرایی می‌شود.

نوروز ی در ادامه افزود: در فاز اول آبفای شهرستان با همکاری بنیاد علوی یک حلقه چاه به عمق ۸۰ متر در حوزه جزمان-توحید حفر و تجهیز کرده است.

مدیر آب و فاضلاب هلیلان تصریح کرد: فاز دوم این طرح حوزه بالای روستای داجیوند را پوشش می‌دهد، هنوز هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و برای عملیاتی کردن آن اداره آبفا شهرستان نیازمند تزریق اعتبار از سوی مسئولان استان است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای تاکنون برای فاز دوم این پروژه اختصاص داده نشده اما به جد پیگیر حل این مشکل هستیم و آن را در اسرع وقت مرتفع می‌سازیم.

حل مشکل آبرسانی به روستای کلاته
مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به علت خشکسالی‌های پی درپی به خصوص امسال که یک خشکسالی بی سابقه بود، آب چشمه روستای کلاته هلیلان متاسفانه دچار افت شدید شده است.

نورالله تیموری ادامه داد: در این راستا توسط آب و فاضلاب استان، کار مطالعات مجدد منابع در دسترس و شبکه و نیز خطوط انتقال را در دستور کار قرار گرفته است.

منتظر تخصیص اعتبار لازم در این راستا هستیم که در ماه‌های آتی تخصیص اعتبار محقق و کار اجرایی آن به پیمانکار واجد شرایط واگذار خواهد شد

وی افزود: به محض تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۰ که محقق شود، کار اجرایی این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت و مشکل نواقصی که در تامین آب این روستا دارد برطرف خواهد شد.

خشکسالی دست از سر روستاهای ایلام بر نمی‌دارد

وی ادامه داد: کلاته یکی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار جمعیت شهرستان هلیلان است و در اولویت آب و فاضلاب قرار گرفته است.

رفع مشکل کمبود آب ۲۴ روستای زردلان گرمسیری
تیموری بیان کرد: منتظر تخصیص اعتبار لازم در این راستا هستیم که در ماه‌های آتی تخصیص اعتبار محقق و کار اجرایی آن به پیمانکار واجد شرایط واگذار خواهد شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام همچنین از رفع مشکل کمبود آب ۲۴ روستای زردلان گرمسیری با اخذ ماده ۲۳ خبر داد و افزود: با اجرای این طرح بحث تامین آب شرب حوزه شهرستان هلیلان به صورت کامل و جامع بسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: تنها راه برون رفت از شرایط بحران کم آبی مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب است.

تیموری افزود: مجموعه شرکت آب و فاضلاب ایلام برای خدمات رسانی از هیچ تلاش و کوششی در استان دریغ نخواهد کرد.

به نظر می رسد با توجه به استمرار خشکسالی در استان ایلام، برنامه ریزی برای حل مشکل آبرسانی در مناطق مختلف استان به خصوص روستاها ضروری باشد.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha