۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
سازمان برنامه، بودجه طرح کاداستر را اختصاص دهد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

سازمان برنامه، بودجه طرح کاداستر را اختصاص دهد

خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد بودجه مربوط به اجرای طرح کاداستر را اختصاص دهد.

به گزارش بازار، ذبیح الله خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کدام دستگاه‌ها بیشترین و یا کمترین همکاری را در اجرای طرح کاداستر داشته اند؟ افزود: زمانی که حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه بود از پشتیبانان و حامیان سرسخت اجرای طرح کاداستر بود و اکنون نیز حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر اجرای دقیق و سریع طرح کاداستر تاکید دارد.

وی به اقدامات مثبت سال گذشته سازمان ثبت اسناد در اجرای طرح کاداستر به ویژه در بحث منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ما امسال هم این طرح را با قوت در دستور کار داریم، اما با وجود تغییرات دولت، همکاری برخی دستگاه‌ها را به ان شکلی که سال گذشته بود امسال نداریم، اما مطلعم که رئیس جمهور به وزرای مربوطه دستور همکاری با سازمان ثبت اسناد را داده است. آقای خداییان افزود: باید بحث کاداستر را در اراضی دولتی، منابع طبیعی و ملی تا پایان سال به سرانجام برسانیم.

وی همچنین درباره بودجه این طرح گفت: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که بودجه مربوط به اجرای این طرح را به ما اختصاص دهد چراکه براساس مصوبه مجلس بودجه‌های طرح کاداستر باید از محل درآمدهای اجرای این طرح تامین شود و بر همین اساس همه درآمدها، وصول و به خزانه واریز شده است، اما چیزی امسال تحت عنوان بودجه کاداستر به ما اختصاص داده نشده است که از سازمان برنامه و بودجه تقاضای مساعدت داریم.

طرح کاداستر (حدنگار) چندسالی در ایران در حال انجام است و کاداستر به زبان ساده یعنی آن نوع نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد.
نقشه کاداستر نقشه‌ای است که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد.

سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی از جمله مزایای این طرح در رابطه با شهروندان است.

از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی، ایجاد توسعه پایدار و امنیت ملی و زمینه‌سازی تاسیس نظام کارآمد و منصفان برای وصول مالیات اراضی و املاک و هم‌چنین جلوگیری از بورس بازی زمین در مناطق شهری نیز از جمله مزایای این طرح در رابطه با دولت است.

از جمله اهداف کیفی آن می‌توان به بهره‌وری بهینه از نظام اطلاعات کاداستری در ارایه خدمات و اطلاعات کاداستری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سایر دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسعه علم و فناوری کاداستر، بومی کردن و کاربردی کردن آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha