۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
افزایش ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از همدان| ۶۴ قلم کالا صادر شد
گزارش بازار؛

افزایش ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از همدان| ۶۴ قلم کالا صادر شد

همدان- نیمه نخست امسال ۱۰۸هزار تن محصولات کشاورزی از همدان صادر شده که ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد با این حال باید چشم انداز پتانسیل صادراتی را ملاک قرار داد و برای توسعه آن تلاش کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از سال ۱۳۷۶ بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیر نفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد.

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیت های تولید و ایجاد ظرفیت های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند.

ایران به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز پتانسیل بسیار خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد و سالانه مقادیر بسیار زیادی از انواع مختلف محصولات کشاورزی را به کشورهای دیگر صادر می کند

در این میان ایران به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز پتانسیل بسیار خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد و سالانه مقادیر بسیار زیادی از انواع مختلف محصولات کشاورزی را به کشورهای دیگر صادر می کند تا جایی که می توان صادرات محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های صادرات ایران به حساب آورد.

افزایش ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از همدان| ۶۴ قلم کالا صادر شد

محصولات کشاورزی نیز مهم‌ترین قسمت صادرات به ویژه در استان همدان را به خود اختصاص داده و با توجه به قدمت ایرانیان در کشت‌ و زرع این فرصت را فراهم کرده تا بتوانند محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند.

به همین مناسبت و به منظور بررسی جایگاه صادرات محصولات این بخش در توسعه استان همدان با مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به گفتگو نشستیم که حسین فضلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از نظر کلی اگر بخواهیم در نظر بگیریم ۱۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور مربوط به بخش کشاورزی است؛ گفت: ۶.۳ از کل صادرات کشور در پنج ماهه نخست سال جاری به استان همدان اختصاص دارد.

صادرات کشاورزی استان همدان در ۶ ماهه اول سال جاری از نظر وزنی هشت هزار و ۹۷۷ تن است که نسبت به کل صادرات استان ۱۳ درصد را شامل می‌شود

فضلی با بیان اینکه در کل سال گذشته از کل صادرات انجام شده ۴.۹ درصد به استان همدان اختصاص داشت اما در پنج ماهه نخست سال جاری از رشد خوبی برخوردار بودیم؛ گفت: در خصوص صادرات محصولات کشاورزی از استان همدان آمار و اطلاعاتی وجود دارد که لازم است بگویم جمع کل صادرات کشاورزی استان همدان در ۶ ماهه اول سال جاری از نظر وزنی هشت هزار و ۹۷۷ تن است که نسبت به کل صادرات استان ۱۳ درصد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات از نظر ارزش ریالی ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است که ارزش این صادرات ۳۸ درصد کل صادرات استان همدان را شامل می‌شود؛ عنوان کرد: از نظر ارزش دلاری در ۶ ماهه اول سال ۱۱.۷ میلیون دلار صادرات داشتیم که چیزی حدود ۳۸ درصد را از نظر صادرات دلاری در استان همدان شامل می‌شود.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه صادرات مرتبط با صنایع تبدیلی مربوط به بخش کشاورزی یک هزار و ۴۵۵ تن بوده که ۲.۱ کل صادرات استان همدان را شامل می‌شود؛ گفت: صادرات از نظر ارزش ریالی ۲۴.۷ یعنی حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده که ۳.۵درصد کل صادرات استان را شامل می‌شود که مربوط به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است

جمع کل صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ۲۴ قلم با وزنی حدود ۱۰ هزار و ۴۳۲ تن بوده که ۱۵.۱درصد کل صادرات گمرک استان بوده است

فضلی بابیان اینکه از نظر دلاری هم آن چیزی که از بخش صنایع تبدیلی صادرات داشتیم ۱.۱ میلیون دلار بوده که ۳.۵درصد سهم کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است، گفت: جمع کل صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ۲۴ قلم با وزنی حدود ۱۰ هزار و ۴۳۲ تن بوده که ۱۵.۱درصد کل صادرات گمرک استان بوده است.

افزایش ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از همدان| ۶۴ قلم کالا صادر شد

وی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ از گمرک استان و از کل کمرگ‌های کشور، گفت: محصولی که از گمرک استان همدان صادر شده ۲۴ قلم بوده و وزن آن ۱۰ هزار و ۴۳۲ تن و ارزش ریالی آن ۲۸۵ میلیارد تومان و ارزش دلاری آن هم ۱۲.۸ میلیون دلار است.

صادرات صورت گرفته به هر شکل چه از گمرک استان و چه از سایر استان‌ها ۶۴ قلم بوده و وزنی معادل ۱۰۷ هزار و ۹۴۳ تن و ارزش ریالی دو هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان و ارزش دلاری ۱۲۰.۳ میلیون دلار دارد

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کل صادرات صورت گرفته به هر شکل چه از گمرک استان و چه از سایر استان‌ها ۶۴ قلم بوده و وزنی معادل ۱۰۷ هزار و ۹۴۳ تن و ارزش ریالی دو هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان و ارزش دلاری ۱۲۰.۳ میلیون دلار دارد که این آمار کل صادراتی بوده که در ۶ ماهه اول از استان همدان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: کشورهای مقصد صادرات کشاورزی استان همدان شامل ایتالیا، عراق، ترکیه، امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، اوکراین، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان، پاکستان و سایر کشورهای دیگر است.

وی تعدادی از محصولات کشاورزی که بررسی شده در امر صادرات و جایگاه اصلی را دارند شامل کشمش، سیب زمینی، انواع بذور، هندوانه، سیفی جات زمینی و محصولات گلخانه‌ای انواع پوست مانند سالامبور،کراست، دایکراست و انواع ترشی‌ها، خیارشور، فرآورده‌های لبنی گردو و مغز گردو، شوریجات و میوه جات درختی سیب،هلو، گشنیز، رازیانه و پشم، عسل، رب گوجه فرنگی، گیاهان دارویی، جوجه یک روزه، نهال، کتیرا و انواع برگیجات، گوسفند و گوساله زنده و انواع خشکبار برشمرد.

فضلی عنوان کرد: از جمله محصولاتی که به صورت ویژه از استان همدان صادر می‌شود شامل کشمش از شهرستان ملایر، سیر همدان که یک برند جهانی دارد و شناخته شده است و بازار خیلی خوبی دارد، سیب زمینی استان همدان که به عنوان اولین قطب تولید کننده سیب زمینی در کشور هستیم و گردو است که این چند محصول آنهایی هستند که در رابطه با صادرات رتبه‌های اول تا سوم را دارند.

وی با بیان اینکه یک سری محصولات به صورت محصولات خام صادر می‌شود و یک سری سورت و بسته بندی شده و صادر می‌شود،گفت: یک سری به صورت عمده فرآوری نشده و به صورت خام صادر می‌شود.

افزایش ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از همدان| ۶۴ قلم کالا صادر شد

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم این محصولات را بسته بندی و فرآوری و صادر کنیم ارزش افزوده خیلی بهتری پیدا می‌کند، گفت: خوشبختانه در بحث کشمش در چند سال اخیر واحد فرآوری و سورت فعال شده و محصول در سایزهای مناسب با میزان مصارفی که کشورها دارند بسته بندی و سورتینگ شده و صادر می‌شوند.

فضلی افزود: در رابطه با سیر هم این قضیه اتفاق می‌افتد چراکه برای سیر استان همدان باراندازی به نام سولان داریم و سیر استان همدان و حتی استان‌های دیگر به آنجا می‌آیند و جمع و سورت شده و با وزن‌های مختلف با بسته بندی متناسب مقصد صادراتی و  هدف صادراتی، صادر می‌شود.

یک واحد به اسم فرنچ فرایز وجود دارد که اگر کامل شود بخش عمده‌ای از سیب زمینی به آنجا می‌رود بسته بندی و فرآوری می‌شود اما هنوز به بهره برداری نرسیده و فعلا سیب زمینی به صورت معمولی صادر می‌شود

وی ادامه داد: در رابطه با سیب زمینی ما هنوز به آنجایی که باید نرسیدیم اما یک واحد به اسم فرنچ فرایز وجود دارد که اگر کامل شود بخش عمده‌ای از سیب زمینی به آنجا می‌رود بسته بندی و فرآوری می‌شود اما هنوز به بهره برداری نرسیده و فعلا سیب زمینی به صورت معمولی صادر می‌شود.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در مورد درصد تغییرات صادرات نیز گفت: در مقایسه صادرات دامی و کشاورزی و صنایع تبدیلی استان همدان به طرق مختلف در ۶ ماهه اول سال جاری با دوره سال قبل باید گفت
۶ ماهه اول سال گذشته ۶۲ قلم صادرات داشتیم اما در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۴ قلم بوده و ۳.۲درصد رشد داشته است.

وی گفت: از نظر مقدار وزنی در ۶ ماهه اول سال گذشته ۸۴ هزار و ۵۱۱ تن صادرات داشتیم در حالی که در ۶ ماهه امسال ۱۰۷ هزار و ۹۴۳ تن صادرات داشتیم و چیزی حدود ۲۸ درصد رشد در این زمینه را شاهدیم.

فضلی یادآور شد: از نظر ارزش ریالی شش ماهه سال گذشته یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان و در شش ماهه اول امسال دو هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان صادرات صورت گرفته و یعنی از نظر ریالی ۱۱۴درصد رشد داشته  ولی از نظر دلاری چون ریال ما در مقایسه با دلار قیمت پایینی دارد در شش ماهه اول سال گذشته، ۱۲۱ میلیون دلار صادرات داشتیم.

همان طور که بارها عنوان شده صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند بنابراین باید با مهیا کردن زیرساخت ها زمینه افزایش صادرات را رقم زد.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha