۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
۹.۶ میلیون تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه توزیع شد
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی:

۹.۶ میلیون تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه توزیع شد

عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه توزیع شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره تامین نهاده دام و طیور در سال جاری، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا امروز ۲۸ مهرماه، حدود ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه توزیع شده که ۵ میلیون و ۲۲۵ هزارتن ذرت، ۲ میلیون تن کنجاله سویا و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن جو بوده است.

وی با بیان این که در مدت مشابه سال گذشته ۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتن نهاده دامی در بازارگاه توزیع شده بود، افزود: این میزان توزیع نهاده در مقایسه با میزان واردت ۷ ماهه سال ۹۹، حدود ۶۷.۵ درصد افزایش داشته است.

معروفان با اشاره به کاهش تولید نهاده دامی در شرایط خشکسالی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شد و تولید گندم بیش از ۱۰.۵ میلیون تن بود اما امسال خرید گندم ۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تن و تولید بیش از ۶ میلیون تن است و این به معنی کاهش تولید کاه و کلش نسبت به سال گذشته است.

وی افزود: دام‌ها از دور ریز ساقه و سبوس گندم استفاده می کردند که امسال این بخش کاهش یافته و به همین میزان با کمبود علوفه دامی مواجه شده‌ایم، همچنین مراتع که دام های عشایر از آن تغذیه می کردند به خاطر خشکسالی امکان تعلیف وجود نداشت و طبق برآورد ۴ میلیون تن نهاده برای دام های عشایر نیاز داریم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جو که باید در داخل تولید می شد، به دلیل خشکسالی حداکثر ۲ میلیون تن تا پایان سال تولید خواهد شد بنابراین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن هم کمبود جو خواهیم داشت و واردات امسال بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میزان ثبت سفارش واردات نهاده دام و طیور تصریح کرد: تا امروز ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ثبت سفارش نهاده‌ها به علاوه گندم را داریم که از میزان تاکنون ۱۲ میلیون تن وارد شده است و ۱۱.۵ میلیون تن باقیمانده هم تا پایان سال وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: نهاده‌های دامی ثبت شده در انتظار تخصیص ارز است و ما نگرانی بابت تامین نهاده‌های دامی در کشور نخواهیم داشت.

معروفان تاکید کرد: ما به تولیدکنندگان اعتماد کامل داریم و مطمئن هستیم که تولید را تعطیل نخواهند کرد و به تمام تولیدکنندگان دام و طیور اطمینان می‌دهیم که در تامین نهاده‌ها کوتاهی نخواهیم کرد.

وی افزود: تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد با این ارز تامین می کنیم و پس از برداشته شدن آن هم در اصل ماجرا که تامین فیزیکی کالا است مشکلی به وجود نخواد آمد.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha