۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
واردات ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی به کشور
رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

واردات ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی به کشور

معروفان، رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال واردات کالاهای اساسی در این بازه زمانی ۱۰۰ هزار تن بیشتر بود.

به گزارش بازار، حسن عباسی معروفان رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پارسال سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه ورادات کالاهای اساسی در هفت ماه نخست سال بود و این رقم در مدت مشابه امسال، پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود یعنی قیمت جهانی این کالاها ۵۲ و نیم درصد افزایش داشت.

او ادامه داد: هشت میلیارد دلار را به ارز ترجیحی اختصاص دادند که دو میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی نیست و به دارو و درمان و تجهیزات و یک میلیارد دلار هم به واکسن کرونا مربوط است.

عباسی اضافه کرد: ۶ میلیارد سهم وزارت جهاد کشاورزی است که با این رقم باید حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن کالا وارد می کردیم در حالی که با این ۶ میلیارد، ۱۲ و نیم میلیون تن کالا وارد و ۱۰ میلیون تن از آن را توزیع کردیم.

رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۵۲ و نیم درصد از گرانی ها مربوط به افزایش قیمت های جهانی است، گفت: اینکه روغن حدود ۹۰ درصد گران شده به این علت است که قیمت جهانی روغن های خوراکی، ۹۹ درصد افزایش یافت و کشورمان در روغن خوراکی، ۸۶ درصد وابستگی وارداتی دارد.

وی افزود: باید یارانه داده شود تا قیمت ها تغییر نکند.

عباسی معروفان گفت:‌ بخش کشاورزی از نظر اشتغالزایی و وسعت کار و تولید، کل کشور را در برمی گیرد و بالای ۴۰۰ کالای شناخته شده تولید می کند که ۲۵ کالا، مهم و راهبردی است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم با اشاره به اینکه تنظیم بازار، مولفه ای فرابخشی است که بحث تنظیم بازار داخل کشور را بر عهده دارد، گفت: ورودی کالا، انتظام بخشی به توزیع و نظارت و بازرسی، مولفه های اساسی تنظیم بازار کالا هستند.

عباس تابش با اشاره به اینکه گرانی و تشتت قیمت ها را داریم، ادامه داد: مقایسه ۱۰۰ قلم کالا در سه ماهه قبل با یک ماه قبل، گویای این بود که از این صد قلم کالا که بیشترین نقش را در سبد خانوار دارد در سه ماه پیش، ۶۵ قلم کالا، رشد قیمت بالای پنج درصد داشتند و اکنون ۲۵ قلم، رشد بالای ۵ درصد دارد.

او اضافه کرد: این به معنی آن است که ثبات نسبی را نسبت به سه ماه پیش بر اساس سیاست های جدید تنظیم بازاری در کشور شاهدیم.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان درباره افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک هم گفت: لاستیک، مشمول قیمت گذاری نیست و راسا قیمت گذاری کرده بودند و از انجمن لاستیک، مستندات را خواستیم و در این باره معارض هستیم.

وی افزود: قیمت گذاری آن ها باید منطبق بر ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت باشد.

تشکیل بیش از ۳۳۳ هزار پرونده تعزیراتی از ابتدای امسال    
معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳۳ هزار و ۳۶۶ فقره پرونده در این سازمان تشکیل شده که از این تعداد، ۳۰۳ هزار و ۲۷۰ فقره پرونده مختومه شده است.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha