۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
بازارهای cis زمینه ساز توسعه گلستان| سرانه درآمد مردم ۲ برابر می‌شود
در گفتگو با بازار بیان شد؛

بازارهای cis زمینه ساز توسعه گلستان| سرانه درآمد مردم ۲ برابر می‌شود

گرگان- استاندار منتخب گلستان با بیان این که ارتباط با بازار کشورهای cis زمینه ساز توسعه استان خواهد شد، گفت: تلاش می کنیم تا با اصناف، اتحادیه ها، شرکت تعاونی و غیره سرانه درآمدی را افزایش دهیم.

اعظم محبی؛ بازار: گلستان با داشتن جنگل های زیبا، زمین های حاصلخیز، معادن ارزشمند و غیره جزو ۱۰ استان کشور از نظر ظرفیت های بالقوه بوده اما در شاخص های توسعه نتوانسته خوب عمل کند و در این زمینه در زمره ۱۰ استان انتهای جدول قرار دارد.

روز چهارشنبه (۲۸ مهرماه)، هیئت دولت تشکیل جلسه داد و در این جلسه «علی محمد زنگانه» به عنوان دهمین استاندار گلستان انتخاب شد.

زنگانه متولد ۱۳۵۰ در شهرستان علی‌آبادکتول بوده و دارای مدرک دکتری پزشکی و کارشناسی ارشد دوره عالی مدیریت بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری مدیریت از دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی تهران است.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قائم مقام بهزیستی کشور، معاون اجتماعی بهزیستی کشور، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قوه قضائیه، دبیر ستاد کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، عضو کمیته ملی دگرگونی اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو، عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، رئیس مرکز بهداشت گلستان، عضو هیئت امنای مؤسس بازیافت استانداری گلستان، رئیس کمیته مقاوم سازی سازه‌ها در برابر بلایا و رئیس کمیته آمادگی محلات در برابر زلزله بخشی از سوابق اجرایی و مدیریتی زنگانه است.

برای اطلاع از برنامه های استاندار منتخب گلستان خبرگزاری بازار گفتگویی را انجام داده که در ادامه خواهد آمد:

* گردشگری همواره به عنوان یکی از راه های توسعه گلستان مطرح می شود، در این خصوص چه برنامه هایی دارید؟
گلستان دارای ظرفیت های گردشگری همچون، کوه ها، آبشارها، جنگل های انبوه، دریا، بناهای تاریخی و فرهنگ و آداب رسوم مختلف است که هر کدام از آن ها می تواند مبنای توسعه گردشگری باشد و باید با برنامه ریزی درست از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

یکی از ظرفیت های گردشگری گلستان که چندین سال مطرح شده اما اقدامی در این راستا نشده «گردشگری آشوراده» است که آن را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

تله کابین گرگان هم جزو خواسته های مردم بوده و در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده لذا باید موانع آن را با تعامل با وزارت راه و شهرسازی برطرف کنیم.

توجه به اکوتوریسم، گردشگری خالد نبی، مختومقلی فراغی، جنگل و آبشار کبودوال، دیوار تاریخی گرگان، شهر تاریخی جرجان و غیره هم در دستور کار ما قرار دارد تا از این طریق بتوانیم از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شویم.

* در زمینه توسعه سرانه بیمارستانی چه اقدامانی انجام خواهد شد؟
متأسفانه گلستان در زمینه شاخصه های سلامت دچار عقب ماندگی هایی است که باید رفع آن ها در اولویت باشد.

ساخت یک مرکز ناباروری و دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی یکی در شرق و دیگری در دستورکار است

ساخت یک مرکز ناباروری و دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی یکی در شرق و دیگری در دستورکار است.

* ایجاد صنایع تبدیلی جزو اولویت های استان است، نظر شما چیست؟
سالانه پنج میلیون تن محصول کشاورزی و باغی در گلستان تولید می شود که ارزش افزوده آن به دلیل نبود صنایع تبدیلی کافی، از استان خارج می شود. باید با ایجاد زنجیره تبدیلی و تکمیلی از این ظرفیت استفاده کرده و خام فروشی نکنیم تا سرانه درآمدی مردم استان افزایش یابد.

صنعت استان هم در حوزه تکمیل زنجیره ارزش افزوده نتوانسته موفق عمل کند لذا باید صنعت را توسعه بدهیم.

در حاشیه مرز ایران و ترکمنستان در جوار اترک زمین‌های قلیایی داشته که در آن کشت محصول ممکن نیست لذا می توان در این فضا با رعایت مسائل زیست محیطی صنعت را توسعه داد.

گلستان در زمینه محصولات شیلاتی مانند ماهی سردآبی و گرمابی، میگو و خاویار حرف های زیادی در کشور و دنیا دارد لذا می توان با ایجاد صنایع تکمیلی در این قسمت علاوه بر برندسازی، زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم کرد.

بسته بندی و سورتینگ و واحدهای فرآوری میوه از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

ید گلستان در کشور و دنیا مطرح بوده اما در این ماده معدنی هم خام فروشی روی می دهد و باید به سمت تولید داروهای بر پایه ید برویم.

* بخش تعاون در اقتصاد گلستان چه نقشی دارد؟
سهم بخش تعاون در گلستان مناسب نیست و باید ۲۵ درصد اقتصاد تعاونی باشد لذا در این راستا اقدامات تحولی اتفاق خواهد افتاد.

به عنوان نمونه معادنی که به افراد با موافقت اصولی واگذار شده ولی فعال نیستند را در قالب شرکت‌های تعاونی به جوانان بیکار واگذار کنیم تا اشتغال استان را بهبود ببخشد.

* چه برنامه هایی حوزه حمل و نقل گلستان دارید؟
گلستان شریان جاده‌ای، حمل و نقل ریلی و دریایی و هوایی داشته که باید تکمیل شود. باید راه آهن گرگان را به راه آهن شاهرود متصل کنیم و با این هاب، ایران به کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا و حوزه شانگ های دسترسی خواهد یافت و امکان ترانزیت کالا ممکن می شود.

گلستان دروازه آسیای میانه بوده و اگر کشور بخواهد از فرصت پیمان شانگ های و توافق نامه اوراسیا استفاده کنند، باید مشکل این استان مرزی را حل کند

گلستان دروازه آسیای میانه بوده و اگر کشور بخواهد از فرصت پیمان شانگ های و توافق نامه اوراسیا استفاده کنند، باید مشکل این استان مرزی را حل کند.

* فرصت های از دست رفته گلستان را چگونه جبران می کنید؟
گلستان علیرغم داشتن ظرفیت های متعدد معدنی، کشاورزی، دامداری، مرزی و غیره نتوانسته در شاخص ها خوب عمل کند و عقب ماندگی هایی را شاهد هستیم.

ما می‌توانیم در یک بازه زمانی براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، پنج میلیارد دلار فرصت از دست رفته را در استان شناسایی کنیم.

پیش‌بینی شده که ۱۲ درصد متوسط رشد سالیانه داشته و ۱۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی را محقق کنیم و درآمد سرانه استان را از ۱۵ میلیون تومان به میانگین کشوری که ۳۰ میلیون تومان است، برسانیم.

همه این‌ها با مجاهدت و کار جهادی و مشارکت آحاد مردم اعم از اتحادیه‌ها، صنوف، بخش خصوصی، نخبگان، خبرگان، شرکت تعاونی‌ها و غیره ممکن می شود.

* در برنامه ششم توسعه گلستان نتوانست به اهداف کمی برسد، چه اقداماتی در این راستا انجام خواهد شد؟
برای رسیدن به اهداف برنامه ششم یک سال و نیم فرصت داریم زیرا این برنامه ممکن است یک سال تمدید شود.

سهم هر یک از دستگاه ها در برش استانی استخراج شده لذا باید با فوریت با مدیران جلسه گذاشته و در خصوص عقب ماندگی‌ها و نحوه جبران آن برنامه عملیاتی پایه ریزی کنیم و باید تا جای ممکن اهداف برنامه ششم را در برش استانی و شهرستانی محقق کنیم.

همچنین با نمایندگان استان هم برای نظام مسائل شهرستان ها، برنامه ای تحت عنوان برنامه پیشرفت جهادی خواهیم داشت تا دغدغه‌ها و مشکلات مردم برطرف شود.

در ۲۰ محور و بخش برنامه ششم در حوزه های مختلف مانند فرهنگ و اجتماع، گردشگری، صنایع دستی، توریسم، سلامت، محیط زیست، منابع طبیعی، امور اداری، شفافیت، مبارزه با فساد، کشاورزی، شیلات، دامپروری، عمرانی و مسائل زیرساختی نظام مسائل را استخراج کرده ایم و راهکارها هم مشخص شده تا براساس آن، این موارد را جلو ببریم.

* سخن آخر؟
تلاش می کنیم گلستان وارد یک فاز جدید برای تحقق برنامه‌ها با عنوان «برنامه پیشرفت جهادی» شده و از ظرفیت مردم هم در این راستا استفاده خواهیم کرد.

استفاده از ظرفیت نخبگان و خبرگان در دستورکار بوده و هیچ جلسه‌ای بدون حضور نماینده آن ها تشکیل نخواهد شد.

کد خبر: ۱۱۳٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha