۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
 رکود اقتصادی افغانستان بر همسایگان اثرگذار است| نگرانی از تأمین مالی تروریسم و پولشویی
صندوق بین المللی پول هشدار داد؛

رکود اقتصادی افغانستان بر همسایگان اثرگذار است| نگرانی از تأمین مالی تروریسم و پولشویی

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که مشکلات اقتصادی افغانستان می تواند بحران پناهندگان را در کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری بازار، صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرد که چالشهای اقتصادی افغانستان می تواند بر بحران پناهندگان در کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا اثرگذار باشد.

این صندوق هشدار داد که در سال جاری، اقتصاد تا ۳۰ درصد منقبض خواهد شد به طوری که می تواند میلیون ها نفر را به فقر کشانده و بحران انسانی ایجاد کند.

صندوق بین المللی پول همچنین گفت:  همسایگان افغانستان بیشتر مورد حمله قرار خواهند گرفت زیرا آنها برای تجارت به منابع مالی این کشور متکی هستند. بر همین اساس، بخش مرزی تاجیکستان اعلام کرده که توان پذیرش پناهجویان بیشتری را ندارد.

در همین راستا، با توقف دارایی های خارجی و توقف بیشتر کمک های بشردوستانه، جریان نقدینگی به افغانستان تقریباً کاهش یافته است.

این صندوق در چشم انداز اقتصادی منطقه ای خود اظهار کرد که هجوم زیاد پناهندگان می تواند باری را بر منابع عمومی در کشورهای میزبان پناهندگان وارد کند، فشارهای بازار کار را افزایش دهد و منجر به تنش های اجتماعی شود در حالی که بر نیاز به کمک جامعه بین المللی تأکید می کند.

در حالی که هنوز مشخص نیست تعداد پناهجویان افغان چقدر خواهد بود، صندوق بین المللی پول برآورد می کند که اگر یک میلیون نفر دیگر وجود داشته باشد، میزبانی از آنها برای تاجیکستان برابر ۱۰۰ میلیون دلار (۷۲ میلیون پوند) ، ایران ۳۰۰ میلیون دلار و پاکستان ۵۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

ماه گذشته تاجیکستان اعلام کرد که قادر به پذیرش تعداد زیادی پناهجو نخواهد بود؛ مگر اینکه کمک مالی بین المللی دریافت کند، در حالی که سایر کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرده اند که هیچ برنامه ای برای میزبانی پناهندگان ندارند.

از دست دادن افغانستان به عنوان یک شریک تجاری عمده نیز به کشورهای نزدیک آسیب می زند. این کشور قبلاً مبالغ هنگفتی از کمک های خارجی دریافت می کرد. دولت بریتانیا برآورد کرده که کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹، ۶۵ میلیارد دلار به افغانستان اهدا کرده اند که بیشتر این مبلغ از طریق تجارت به ایران، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان منتقل شده است.

صندوق بین المللی پول همچنین هشدار داد که این نگرانی وجود دارد که وجوهی که به این کشور می رود برای تأمین مالی تروریسم و پولشویی استفاده شود.

هفته گذشته، اعضای گروه اقتصادهای بزرگ جی ۲۰ متعهد شدند که میلیاردها دلار به اقتصاد افغانستان اختصاص دهند تا از یک فاجعه اقتصادی جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha