۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
نقدینگی باید به سمت مولد اقتصاد هدایت شود
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی:

نقدینگی باید به سمت مولد اقتصاد هدایت شود

مصباحی مقدم، نماینده اسبق مجلس گفت: نقدینگی مانند سیلاب بوده و در صورتی که به سمت مولد اقتصاد هدایت نشود همه چیز را خراب می‌کند.

به گزارش بازار، غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص رشد نقدینگی و رسیدن آن به مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان گفت: نقدینگی در پایان دولت احمدی نژاد به رقمی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود و این رقم در پایان دولت روحانی به مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسید.

وی این رشد نقدینگی را معلول دو عامل مهم دانست و گفت: نخستین عامل بی انضباطی مالی و کسری بودجه دولت بوده که از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران شده است.

مصباحی مقدم افزود: یکی از راهها، استقراض دولت از منابع صندوق توسعه ملی بوده، در صورتی که ارزهای موجود در صندوق توسعه ملی قابل بهره برداری نبوده و آنچه در اختیار دولت قرار می‌گیرد نقدینگی تازه است.

وی اضافه کرد: دومین دلیل رشد نقدینگی، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است خصوصاً استقراض بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی که بسیار بی انضباط عمل کردند و این منشأ رشد نقدینگی است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره مهار رشد نقدینگی نیز گفت: نخستین راه برای مهار رشد نقدینگی این است که بانک مرکزی مورد دستبرد دولت قرار نگیرد و دولت جدید باید عزمش را جزم کند که از بانک مرکزی استقراض نکند.

مصباحی مقدم افزود: در شهریور و مهر امسال دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی گفت: در گام بعدی بانک مرکزی باید برای مهار رشد نقدینگی نظارت قوی بر بانک‌ها داشته باشد.

مصباحی مقدم افزود: بانک‌ها باید بنگاه‌های خود را واگذار کرده و تبدیل به منابع نقدی کنند برای این کار، قانون واگذاری‌ها تصویب شده، اما هنوز عملیاتی نشده و این قانون باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها باید تعداد شعب خود را کم کند و اگر نیازمند منابع مازاد هستند از منابع بین بانکی استفاده کنند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که اتفاقات ذکر شده بیفتد نقدینگی در کشور مهار می‌شود و بعد از مهار نقدینگی وزارت اقتصاد و وزارت صمت باید نقدینگی را به سمت مولد اقتصاد و تولید هدایت کنند.

مصباحی مقدم افزود: یکی از راهکارهای مهم برای هدایت نقدینگی به سمت مولد این است که برای بخش غیر مولد اقتصاد هزینه ایجاد شود به طور مثال مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود.

وی گفت: وزارت اقتصاد باید مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرده و بعد به مجلس ببرد تا بتواند آن را عملیاتی کند و منابع را از بخش غیر مولد به بخش مولد هدایت کند.

مصباحی مقدم اضافه کرد: در صورتی که این اتفاقات بیفتد نقدینگی که مانند سیلاب عمل می‌کند به سمت مزارع و باغ‌ها هدایت شده و منشأ رشد می‌شود و در غیر این صورت همه چیز را خراب می‌کند.

کد خبر: ۱۱۳٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha