۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
نیمی از تسهیلات پرداختی، به بانک ها برنمی گردد
رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با بازار:

نیمی از تسهیلات پرداختی، به بانک ها برنمی گردد

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات معتقد است سیستم بانکی کشور آنچنان معیوب است که بر اساس آن، حدود نیمی از تسهیلات ارائه شده، دیگر به بانکها برنمی گردد.

مسعود دانشمند در گفتگو با بازار، بر ضرورت اصلاح ساختار نظام بانکی کشور تاکید کرد و افزود: حدود ۴۰ سال از تصویب قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور می گذرد اما درعمل شاهد فساد در نظام بانکی هستیم و نتوانسته ایم در این مسیر موفق شویم.

وی به ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری در چند سال گذشته به دلیل نبود ساختار درست بانک مرکزی و عدم ساز و کار اصولی بازار پول در کنار زیاندهی خیلی از بانک ها اشاره کرد و افزود: عدم استقلال بانک مرکزی در تصمیم گیری های لازم به همراه سیستم معیوب نظام بانکی باعث شد که منابع هنگفتی از سرمایه های مردم جذب موسساتی شود که ریشه و هویت مسجلی نداشتند. از طرفی نیز بانکها سالهاست با دستکاری صورت های مالی، خود را در این بازار حفظ کردند. در چنین شرایطی است که خیلی از سرمایه بانکها در قالب پرداخت تسهیلات کلان از بانک خارج و متاسفانه حدود نیمی از این تسهیلات هنوز به بانک ها برنگشته است.

این فعال اقتصادی ، نظام بانکی کشور را بیمار توصیف کرد و افزود: رابطه بین بانک و مشتری و سیستم تبادلات پولی بانکی باید به گونه ای باشد تا دریافت کنندگان وام و تسهیلات در پرداخت اقساط خود به بانک ها کم توجه و سهل انگار نشوند. این در حالی است که به موجب ضعف سیستم بانک ها و نبود زیرساخت های قوی و مدرن در بانک مرکزی، منابع بانکها به جای جذب در بخش تولید به انحراف می رودکه نتیجه آن نه تنها به زیان بانکها منجر می شود بلکه  اقتصاد کشور را به هم می ریزد.

دانشمند تصریح کرد: زمانی که نرخ تورم در کشور از نوسان بالایی برخوردر باشد، این امکان وجود دارد که منابع خارج شده از بانک، به دلیل نبود ساختاری درست و اصولی به بازارهای موازی پرسود مانند سفته بازی برود. در چنین شرایطی ضروری است تا دولت و مجلس هر چه زودتر به اصلاح ساختاری نظام بانکی روی آورند و مانع از مشکلاتی شوند که از طریق سیستم بانکی به اقتصاد کشور تحمیل می شود.

کد خبر: ۱٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha