۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
حال ناخوش آذربایجان شرقی با کاهش بارندگی‌ها
یادداشت؛

حال ناخوش آذربایجان شرقی با کاهش بارندگی‌ها

تبریز- «کاهش بارندگی در سال جاری، پیکر سرزمین اطلسی ها را زخمی کرده و خشکسالی بیش از هر زمان دیگر آذربایجان شرقی را تهدید می کند» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری، فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: آذربایجان شرقی استانی سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک کشور به حساب می آید.آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است. به نظر می رسد امسال این خطه از میهن مان با کاهش محسوس بارندگی و به عبارتی بهتر خشکسالی مواجه شود چه به گواه آمار، میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان ۸۵.۸ میلی‌متر، معادل ۲۶.۵ درصد کاهش یافته است.

میانگین بارش یک سال کامل آبی در استان ۳۱۹.۸ میلی متر است. به طور میانگین از مهر سال گذشته تا شهریور امسال حدود ۲۳۷.۷ میلی متر بارندگی در سطح آذربایجان شرقی روی داده، در حالی که میانگین بارش در سال آبی گذشته در این بازه زمانی ۳۲۳.۶ میلی متر ثبت شده است.

کاهش نزولات جوی در استان زنگ خطر بروز پدیده خشکسالی را به صدا در آورده است. مسئولان هواشناسی و محیط زیست نسبت به کم آبی و خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها و از همه مهمتر پایین آمدن آب دریاچه ارومیه هشدار می دهند. هشداری که باید جدی گرفت. زیرا آثار کاهش بارندگی از هم اکنون قابل لمس است.

به گفته مسئولان محیط زیست استان، تالاب بین‌المللی قوریگل در وضعیت آبی نامساعد قرار دارد. تراز آبی این تالاب ۵۳ سانتیمتر کاهش یافته است. تالاب بین المللی  قوری گول امسال  با توجه به کاهش میزان بارندگی و وقوع شرایط خشکسالی در منطقه و همچنین شرایط نابسامان کانال آبرسانی آن نسبت به سال های گذشته وضعیت مساعدی به لحاظ آبگیری و تامین حقابه نداشته است.

میزان آب ورودی تالاب در سال آبی جاری ۰.۹۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال آبی قبلی به میزان ۰.۴۴ میلیون متر مکعب کاهش آبگیری داشته است.

کاهش بارندگی در سال جاری، پیکر سرزمین اطلسی ها را زخمی کرده و خشکسالی بیش از هر زمان دیگر آذربایجان شرقی را تهدید می کند. زمین تشنه آب است اما آسمان خساست به خرج می دهد. آب پشت سد ها روند کاهشی دارد. حیات گونه های گیاهی و جانوری بر اثر کاهش بارش ها و خشک شدن زمین مورد تهدید واقع شده است. 

این روزها حال آذربایجان شرقی با کاهش بارندگی ها ناخوش است. روزگاری این استان با کوه های پوشیده از برف، رودخانه های پرآب و دشت های سرسبز دل ساکنان و مسافرانش را می ربود. اما اکنون ورق برگشته و تمام شهرهای این استان با تنش آبی مواجه شده اند.

افزایش دما و گرمای غیر طبیعی استان در سال جاری از یک طرف و سیر صعودی مصرف آب خانگی، کشاورزی و صنعتی از طرف دیگر در کنار کاهش بارندگی بر نگرانی ها از گسترش پدیده خشکسالی افزوده است.

تا دلتان بخواهد امسال در استان روزهای بدون باران و بی آبی فراوان داشته ایم. خطر خشکسالی بیخ گوش مان است، اگر روند نباریدن باران و برف همچنان تداوم داشته باشد، اگر جلوی استفاده بی محابا از آب سفره های زیرزمینی گرفته نشود و در یک کلام اگر در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنیم محیط زیست مان در آستانه نابودی خواهد بود و زندگی ها مختل خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha