۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
ظرفیت ۹۰ هزار مگاواتی تجدید پذیرها در ایران| ارزان بودن انرژی دلیل عدم توسعه انرژیهای نو
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار:

ظرفیت ۹۰ هزار مگاواتی تجدید پذیرها در ایران| ارزان بودن انرژی دلیل عدم توسعه انرژیهای نو

صالحی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران که بزرگ‌ترین سد مقابل توسعه تجدیدپذیرها را ارزان بودن انرژی در ایران می داند، گفت: ظرفیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایران معادل ۹۰ هزار مگاوات است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تولید برق در ایران تا حد زیادی به نیروگاه‌های سوخت فسیلی متکی است. نیروگاه هایی که به واسطه بهره مندی از سوخت ارزان در سال های گذشته تلاشی برای افزایش بهره وری خود نکرده اند و در یک رقابت ناعادلانه با تجدید پذیرها قرار گرفتند.

حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران که بزرگ‌ترین سد مقابل توسعه تجدیدپذیرها را ارزان بودن انرژی در ایران می داند به خبرگزاری «بازار» می گوید: انرژی در ایران بسیار ارزان است و تا وقتی صنایع عمده، صنایع کوچک و مردم، برق و گاز بسیار ارزان در اختیار داشته باشند، استفاده از انرژی تجدیدپذیر برایشان به‌صرفه نیست.

بر اساس آماری که  این فعال بخش خصوصی  ایران منتشر کرده ظرفیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایران معادل ۹۰ هزار مگاوات است، در حالیکه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران معادل ۸۰۰ الی ۹۰۰ مگاوات و کمتر از یک درصد است.

بی توجهی ایران به ظرفیت انرژی های تجدید پذیر در حالی است که بر اساس آخرین آمار اعلامی با کسری ۱۴ هزار مگاواتی در بازار برق مواجه هستیم. جدای از این ایران به لحاظ آلایندگی در شرایط مناسبی قرار نداشته و  جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است.

در سال۲۰۲۰ معادل ۸۳ درصد از ظرفیت جدید تولید برق در جهان به تجدیدپذیرها اختصاص داشته و در عین حال، ۲۵۶ گیگاوات ظرفیت جدید تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است

برخلاف ایران که تقریبا هیچ سرمایه گذاری در این حوزه صورت نگرفته، دنیا توجه ویژه ای به این صنعت داشته است. بر اساس آمار اعلامی در سال۲۰۲۰ معادل ۸۳ درصد از ظرفیت جدید تولید برق در جهان به تجدیدپذیرها اختصاص داشته و در عین حال، ۲۵۶ گیگاوات ظرفیت جدید تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

طبق گزارش سازمان بین المللی انرژی، ظرفیت انرژی نصب شده خورشیدی تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۷۶۰ گیگاوات بوده که ۱۳۹ گیگاوات آن در سال گذشته ایجاد شده است. حال آنگه ظرفیت نصب شده خورشیدی در ایران تنها ۴۵۶ و بادی ۳۱۰ مگاوات است.

ظرفیت ۹۰ هزار مگاواتی تجدید پذیرها در ایران| ارزان بودن انرژی دلیل عدم توسعه انرژیهای نو

تولید ۳۷ هزار مگاوات انرژی برق از نیروگاه های خانگی در آلمان

در حال حاضر آلمان ۲ میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی دارد و از این طریق ۳۷ هزار مگاوات برق تولید می کنند. صالحی معتقد است اگر یک میلیون نیروگاه خانگی ۵ کیلوواتی در کشور ایجاد شود می توان ۵ هزار مگاوات برق از این طریق در کشور تولید کرد. احداث این تعداد نیروگاه های کوچک مقیاس چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

جدای از ظرفیت ابجاد شده در تولید برق و البته کاهش آلایندگی می توان تجدید پذیرها را به نوعی موتور اشتغال در سال گذشته میلادی دانست و جالب است که بدانید تجدید پذیرها در سال گذشته ۱۱ میلیون شغل در جهان ایجاد کردند.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha