۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
تراکم واحدهای مسکونی خالی در جنوب نصف جهان|۲۵۰ هزار خانوار اصفهانی فاقد خانه هستند
معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان مطرح کرد؛

تراکم واحدهای مسکونی خالی در جنوب نصف جهان|۲۵۰ هزار خانوار اصفهانی فاقد خانه هستند

اصفهان -زاغیان، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: طبق آمار تراکم واحدهای مسکونی خالی در جنوب شهر اصفهان بیشتر است به نوعی که ۳۲ درصد آپارتمان‌ها در مجموعه شهید کشوری خالی است.

امیر زاغیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تعداد آپارتمان‌های گرانقیمت در اصفهان خیلی کم است و شاهد رکود قیمت مسکن هستیم، اظهار داشت: قیمت هر متر آپارتمان در سطح استان اصفهان بین پنج تا ۸۰ میلیون تومان و بیشترین نرخ آپارتمان در خود شهر اصفهان در مناطق پنج و شش و کمترین در منطقه ۱۴ است.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۳۳ هزار و ۷۵ نفر در استان اصفهان برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: از این شمار ۴۴ هزار نفر حائز شرایط دریافت وام بودند که به ۱۶ هزار نفر وام بین ۳۰ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان اختصاص یافت و مابقی که هنوز موفق به دریافت وام نشدند باید مدارک لازم را تکمیل کنند.

تراکم واحدهای مسکونی خالی در جنوب شهر اصفهان
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه خود اظهاری مالکان و مستأجران در سامانه املاک و اسکان تا پایان آذرماه تمدید شده است، ابراز داشت: طبق آمار تراکم واحدهای مسکونی خالی در جنوب شهر اصفهان بیشتر است و برای مثال تا ۳۲ درصد آپارتمان‌ها در مجموعه شهید کشوری خالی است.

زاغیان با بیان اینکه اصلی ترین رسالت قانون مالیات بر خانه‌های خالی بازگرداندن این خانه‌ها به بازار عرضه و تقاضا است، تاکید کرد: هدف دریافت اطلاعات مالکان و مستأجران در این سامانه صرفاً برای شناسایی خانه‌های خالی است.

شناسایی خانه های حالی برای جلوگیری از سنکین شدن اجاره بها

وی ادامه داد: با شناسایی خانه‌های خالی سوداگران مسکن نمی‌توانند مستأجران را مجبور به پرداخت اجاره بهای سنگین کنند و یا اگر مالک خانه را اجاره ندهد مجبور به پرداخت مالیات خواهد شد و این بزرگترین حسن ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان و قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که امیدواریم از پایان آذر ماه با اجرای این قانون شاهد بهبود شرایط مسکن باشیم.

هشدار درباره ناهنجاری‌های سکونتی در اصفهان در آینده نزدیک

وی همچنین بر لزوم تغییر الگوی نیاز مسکن تاکید کرد و گفت: قیمت مسکن بیشتر متأثر از افزایش نرخ مواد اولیه و مصالح ساختمانی و زمین است که اگر در حوزه‌های شهرسازی و تصمیم گیران به داد مسکن نرسند و الگوی مسکن کم متراژ را به تأیید نرسانند با یک ناهنجاری سکونتی از جمله بام نشینی در آینده نزدیک روبه رو خواهیم بود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی با بیان اینکه حد نصاب متراز یک واحد مسکونی طبق مصوبات شورای عالی شهرسازی بین ۶۰ تا ۷۰ متر است، تصریح کرد: برای خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها مهمترین اقدامات بازنگری در الگوی مسکن با ارائه وام‌ها و بسته‌های حمایتی است.

سهم ۶ تا ۸ درصدی اصفهان در طرح جهش تولید مسکن

زاغیان همچنین سهم استان اصفهان را از طرح جهش تولید مسکن سالانه ۶ تا ۸ درصد عنوان کرد و گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور امکان پذیر است درست است زیرا قرار نیست دولت بسازد و این طرح با کمک انبوه‌سازان، تعاونی مسکن و … اجرا می‌شود.

وجود ۱۱ هزار هکتار بافت فرسوده در استان اصفهان
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه شاه کلید حل مشکل مسکن و تولید آن استفاده از بافت فرسوده و توسعه درون زا است، گفت: بالغ بر ۱۱ هزار هکتار در استان اصفهان بافت فرسوده شامل فرسوده میانی و ناهمگون و …وجود دارد که اگر هر شهرداری به سهم خود مکلف به ساخت مسکن شود تا ۴۰ درصد بافت فرسوده نوسازی خواهد شد و مابقی را انبوه سازان در مناطق مختلف احداث می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن به دنبال ایجاد یک سایت خاص نخواهیم بود، گفت: از همه ظرفیت‌های توسعه درون زا استفاده خواهیم کرد و در کنار آن در قالب چهار چوب دولت در عرضه مسکن از زمین‌های دولتی استفاده خواهیم کرد.

سیاست دولت نوسازی بافت فرسوده است
وی با بیان اینکه سیاست دولت نوسازی بافت فرسوده است، ادامه داد: سیاستگذاری دولت در این بخش با هدف ارزش آفرینی بافت فرسوده و زمین‌های تحت مالکیت است تا مالکان به نوسازی ترغیب شوند و اگر زمین‌های بافت‌های ناکارآمد را ارزش گذاری کنیم بی تردید مردم خودشان اقدام به نوسازی خواهند کرد.

زاغیان با بیان اینکه سیاست بازآفرینی شناسایی محلات هدف است که طی آن در مدت ۱۰ سال هر ساله ۱۰ درصد نوسازی شود، خاطرنشان کرد: به متقاضیان طرح نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

تشدید فرونشست در نصف جهان
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره تشدید فرونشست‌ این کلانشهر نیز اظهار داشت: رودخانه زاینده رود خاستگاه تمدن بشری است و بدون شک با خشک شدن رودخانه اثری از تمدن باقی نخواهد ماند و این پدیده کمترین و خطرناکترین پیامد خشکی زاینده رود است که اگر همین روند ادامه یابد اصفهان شاید تا ۱۵ سال آینده متروکه شود.

زاغیان افزود: فرونشست زمین به مرور سبب مهاجرت از شهر اصفهان و کاهش رونق ساخت و ساز خواهد شد و سایر شهرها با شوک مهاجر پذیری و کلانشهر اصفهان با رکود مواجه خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در طرح مسکن مهر حبیب آباد پیش از انجام پروژه، تراکم خاک منطقه بررسی شد و مستندات آن موجود است، درباره آخرین وضعیت خانه‌های مسکن مهر استان نیز ابراز داشت: مشکلات مسکن مهر به خوبی حل و فصل شده است و هیچ طرحی در دولت متوقف نیست.

وجود ۲۵۰ هزار خانوار فاقد مسکن در اصفهان
زاغیان با بیان اینکه بیشترین افزایش قیمت مسکن به دلیل مصالح ساختمانی است، تصریح کرد: تزریق زمین مسکونی و جلوگیری از خام فروشی از جمله اقداماتی که در زمینه تعدیل قیمت مسکن دنبال می‌کنیم اما کاهش قیمت با وزارت راه و مسکن و شهرسازی نیست.

وی اضافه کرد: براساس آمار حدود ۲۵۰ هزار خانوار در اصفهان فاقد مسکن هستند اما خانوارهایی نیز وجود دارند که مالک نیستند ولی در بافت فرسوده در خانه‌های تاریخی زندگی و از آن مراقبت می‌کنند که این‌ها نیز فاقد مسکن تلقی می‌شوند.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha