۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
 سیمان بورسی؛ گرفتار قیمت‌گذاری دستوری
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

سیمان بورسی؛ گرفتار قیمت‌گذاری دستوری

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، با انتقاد از قیمت گذاری دستوریِ سیمان در بورس کالا، این رویه را موجب پاک شدن صورت مسئله و همچنین عدم کنترل تورم دانست.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا اختلاف قیمت در بازار سیمان ایجاد شده است، گفت: هرگونه دسترسی به بازارهایی که دارای کثرت باشند، به سمت تعالیِ فضای کسب و کار و عرضه و تقاضا در بورس کالا نزدیک می شوند.

ابزارهای این حوزه صرفا در اختیار دولت نیست و لذا باید آپشن و انواع و اقسام مشتقات را در بورس کالا قرار دهیم تا فرایند فروش تکمیل شود.

وی افزود: اگر صرفا سیمان در بورس کالا قیمت گذاری شود، به سانِ شرایطی خواهد شد که پیشتر در بازار رواج داشت.

آقابزرگی با بیان این مطلب به خلأهای موجود در بورس کالا اشاره کرد و گفت: معاملات آتی سکه را هم تعطیل کرده اند و لذا فیوچر کالایی مثل سیمان باید به کاهش اختلاف نرخ معاملات در بورس و بازار آزاد منتج شود.

وی در عین حال تجربه سه دهه گذشته در قیمت گذاری دستوری را اشتباه خواند تصریح کرد: این مسئله موجب می شود فرضیه قیمت گذاری دستوری غلط از آب در بیاید.
در این حوزه نوعی پافشاری نیز وجود دارد؛ چراکه روی کاغذ قصد دارند نرخ تورم را کنترل کنند و لذا در صورت مسئله تغییراتی را پدید می آورند.

سیمان در بورس رقابتی نیست
همچنین علی محمد بُد، مسئول اسبق صنعت سیمان در خصوص کم و کیف فروش سیمان در بورس به رادیو گفت‌وگو گفت: با نگاهی کلان به عرضه و تقاضای حوزه سیمان، مازاد عرضه را شاهد هستیم و این محصول را صادر هم می کنیم.

از این نظر هیچ کمبودی در کشور نداریم و بازار باید روی روال باشد ولی از منظر تولیدکننده، اگر سود و قیمت را در نظر گیریم، 50 درصد قیمت تمام شده صرفِ هزینه های ثابت کارخانه خواهد شد و در این شرایط تولیدگر تلاش دارد تا جای ممکن عرضه صورت گیرد.

بُد با بیان این مطلب افزود: در گذشته روش قیمت گذاری را در نظر گرفتیم ولی کارخانجات در محل های غیر مناسب قرار گرفته بودند. مثلا کارخانه در نائین بود و بازار سیمان در تهران و در هر دو نقطه، محصول را به یک قیمت می فروختیم.

وی اضافه کرد: در ادامه این تاکید را به سرمایه گذار کریم که کارخانه را در جای مناسب احداث کند تا هزینه ها کاهش یابد؛ لذا قرار شد سیمان در بورس کالا عرضه شود اما قیمت ها در بورس به واقع رقابتی گردد ولی باز هم این اتفاق نیفتاد.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha