۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
ماسه خواران، شبانه در جولان؛ ساحل به یغما می رود
بازار گزارش می‌دهد؛

ماسه خواران، شبانه در جولان؛ ساحل به یغما می رود

ساری- سهم ساحل نشینان شمال از ساحل مشتی ماسه برای ساخت قلعه آرزوهایشان است اما کوه و جنگل خواران شبانه اموال ساحل را به غارت می برند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اشتهای سیری ناپذیر سودجویان و متصرفان، ماسه‌های سواحل در حاشیه خزر را می‌بلعند و پدیده ساحل خواری درد و زخم مشترک سواحل در شمال ایران است.

سودجویان و متخلفان شبانه به ساحل و دریای مازندران دستبرد می‌زنند و با نیسان، تراکتور و انواع کامیون‌ها، ماسه‌های دریایی را غارت می‌کنند و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. دست شهرک‌های ساحل نشین و برخی نگهبانان در دست سودجویان قرار دارد و کیسه کیسه ماسه با ماشین‌های باری و یا سواری از حاشیه خزر جدا و تبدیل به سیمان و بلوک می‌شود.

حاشیه نشینان خزر می‌گویند هر شب شاهد حضور کامیون‌ها و بولدزرها و تراکتورها در حاشیه ساحل و رودخانه‌های منتهی به دریا هستیم که ماسه‌های ساحلی را بار می‌زنند و در گوشه و کنار با دپو کردن با قیمت‌های نجوی به فروش می‌رسانند.

ماسه خواری شتاب گرفته است
احمدی که در حاشیه ساحل منطقه سی سنگان نوشهر سکونت دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پدیده ماسه خواری اخیر بیشتر رواج یافته است، افزود: از این ماسه‌ها برای ساخت و ساز و یا بکارگیری در باغات مرکبات و کیوی و غیره استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: تاکنون شاهد پدیده‌های کوه خواری و زمین خواری و جنگل خواری بودیم و از این پس باید شاهد ماسه و ساحل خواری باشیم و هر روز و شب صدها سرویس ماسه از سواحل خزر برداشت می‌شود که جای نگرانی دارد.

ماسه خواران شبانه جولان می‌دهند| آژیر لودرها در سواحل مازندران

بیشتر برداشت ماسه از ساحل دریا و رودخانه در ایام تعطیل و شب‌ها برداشت می‌شود و برخی مناطق ساحلی را به مرداب و باتلاق تبدیل کرده است. برداشت بالاتر از برد زیست محیطی سواحل همواره وجود دارد و یغمای ساحل سبب از بین رفتن اکوسیستم خزر می‌شود. مازندران بیش از ۴۷۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و وقتی پلک‌ها سنگین می‌شود، متخلفان به جان دریا و ساحل می‌افتند و ماسه‌ها را برداشت می‌کنند.

صدای لودرها در سواحل خاموش نمی‌شود
ساحل نشینان چالوسی نیز با اشاره به رواج پدیده مذموم، ساحل خواری و برداشت ماسه با نیسان و خودروهای شخصی و باری در ساحل شهرستان عنوان کرده اند حتی در روز روشن نیز صدای لودرها و تراکتورها در ساحل شنیده می‌شود که ماسه‌های ساحلی را به تاراج می‌برند.

برخی از کارشناسان تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه و گرانی را در ترغیب به سمت ساحل خواری مؤثر می‌دانند. این اقدام سبب می‌شود تا سواحل با ماسه‌هایش شبانه بلعیده شود.

سنگینی چرخ کامیون‌ها در سواحل
محمد جعفری یکی از شهروندان نشتارودی با اظهار اینکه هرشب از ساحل و بستر رودخانه ازارود ماسه برداشت می‌شود، گفت: جای چرخ ماشین آلات سبک و سنگین برداشت کننده ماسه را در سواحل و جای جای رودخانه‌های شهر می‌توان مشاهده کرد و متأسفانه اقدام قابل توجهی برای برخورد با این پدیده نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه دریا و ساحل جزو اموال عمومی محسوب می‌شود، گفت: به رغم پیگیری‌های مکرر اهالی، متولیان امور فقط با ایجاد یک مانع بتنی در بدو ورود به نوار ساحلی، کار دیگری انجام ندادند و متخلفان شبانه مانع را کنار زدند و همچنان به برداشت مشغول هستند.

این شهروند با اظهار اینکه مسدودسازی مسیرهای دسترسی به ساحل و رودخانه برای جلوگیری از ماسه از رودخانه ضروری به نظر می‌رسد، گفت: متأسفانه آنقدر از دهانه رودخانه ازارود و ساحل آن برداشت شده و فضا و زیست بوم ساحل و رودخانه برهم خورده است و تمام شن و ماسه را غارت کرده اند.

وی ادامه داد: با همت متخلفان ماسه‌ای در ساحل باقی نمانده و این مسئله سبب شده تا برداشت در مناطق دیگر آغاز شود.

ماسه خواران شبانه جولان می‌دهند| آژیر لودرها در سواحل مازندران

مسئولان امر با عنوان اینکه محدوده‌های ماسه خواری تحت پوشش دستگاه‌های متولی نظیر شهرداری و یا امور آب نیستند اقدامی درخور توجه برای برخورد انجام نداده اند و هر روز گزارش‌های فراوانی از برداشت ماسه و ماسه خواری در سواحل مختلف مازندران نظیر رادیو دریا، فرج آباد، نشتارود و عباس آباد و غیره ارسال می‌شود.

آسیب برداشت مصالح از سواحل به اقتصاد و طبیعت
مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه متأسفانه در بخش‌های مختلف شاهد برداشت‌های غیرقانونی ماسه هستیم، این روند را سبب آسیب به طبیعت و محیط زیست دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه برداشت غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها و ساحل سبب بروز فجایع زیست محیطی جبران ناپذیری می‌شود، افزود: برداشت غیرمجاز شن و ماسه از مهمترین مشکلات در حوزه منابع طبیعی محسوب می‌شود و باید برای آن چاره اندیشی صورت گیرد.

وی گفت: برداشت ماسه و شن ماسه سبب بروز هزاران میلیارد تومان خسارت‌های اقتصادی به حوزه‌های مختلف در استان مازندران شده است.

در حالی برداشت متخلفان ماسه‌های ساحلی را چندین برابر ماسه‌های کوهی و باقیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند، بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد هر سرویس ماسه ساحلی توسط کامیون داران تا پنج میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد. این درحالی که نرخ ماسه‌های کوهی و معادن بسیار کمتر از آن است. عبادالله باران چشمه مسئول انجمن معدن غرب مازندران درباره نرخ شن و ماسه در معادن به خبرنگار بازار گفت: طبق مصوبه نرخ حمل و نقل شن و مصوبه از مرزن آباد تا چالوس به ازای هر تن کیلومتر ۵۰ هزار تومان است و با احتساب نرخ ۹۰ هزار تومانی شن و ماسه باید به دست مصرف کننده هر تن ۱۴۰ هزار تومان برسد ولی اکنون این نرخ تا بیش از ۲۲۰ هزار تومان در نوسان است.

مسئول انجمن معدنی غرب مازندران تصریح کرد: باید دلایل چرایی گرانی شن و ماسه را در بیرون از معادن جستجو کرد و لذا گرانی در معدن وجود ندارد.

متولیان امر کمبود نیرو را از جمله عواملی مطرح می‌کنند که سبب شده تا شاهد برداشت مصالح از حاشیه رودخانه‌ها و دریا باشیم و ماسه خواری درد مشترک سواحل خزری است و تداوم این روند سبب می‌شود تا یک مشت ماسه سهم کودکی مان برای ساخت قلعه آرزوها نیز نصیب مان نشود.

کد خبر: ۱۱۲٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha